antiroest behandeling chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

antiroest behandeling chassis

Bericht door AK350 » zo 23 okt, 2005 20:40

Ik wil mijn origineel chassis goed tegen roest beschermen.
Nu heb ik het plan een paar liter owatrol in mijn chassis te gieten, alle gaten dicht te plakken en vervolgens het chassis alle kanten op te draaien zodat de owatrol zich goed verspreid.

Zijn er al meer die dit op deze manier gedaan hebben, en hoe zijn de ervaringen?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 23 okt, 2005 21:22

als je een compressor met verfspuit hebt kun je het daar ook mee doen.Dan kom ke ook overal.
Lijkt me ook de beste manier ;)
Door de hoge druk kom je overal met de owatrol
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 23 okt, 2005 21:27

Daarna wel enven met tectyl nabehandelen aangezien die owatrol weer loslaat/verdampt.
Afblijven.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » zo 23 okt, 2005 23:14

Lelijke Eend schreef:Daarna wel enven met tectyl nabehandelen aangezien die owatrol weer loslaat/verdampt.
Owatrol laat echt niet los hoor het trekt in het metaal en er blijft een soort vette laag achter wat je met geen mogelijkheid wegkrijgt. Heb het op mijn bumper gemorst en dat gaat echt niet weg

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 23 okt, 2005 23:15

Ik heb op dit forum andere verhalen gehoord ...
Afblijven.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » zo 23 okt, 2005 23:35

Lelijke Eend schreef:Ik heb op dit forum andere verhalen gehoord ...
Ja je moet het eerst laten intrekken en uitdrogen anders spoel je het zo weg. Wil best wat Owatrol op iemands eend smeren die het niet gelooft dat het blijft zitten :lol: Zal ie het beleven het gaat niet eens weg met wasbenzine :shock:

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 23 okt, 2005 23:49

Een duitse test die ergens op dit forum staat zegt anders hoor. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 24 okt, 2005 09:08

IK denk dat die Owatrol bij een oud chassis wel kan werken.
In het chassis van mijn eend uit 1970 heb ik RX5 gestort, dat is zoiets als
Owatrol, het impregneert op een vreselijke manier in de roest en naden.
Daarna afgewerkt met een ander spul van RX wat elastisch blijft.
Het is nu 5 jaar na opknappen, de auto staat altijd buiten, en ik rijdt er ook
in de winter mee.
Bij de APK vorige week op de brug was er niets te zien van roest.
Het chassis van mijn Mehari is 8 jaar geleden volgestort met Tectyl, en ook
daar is alles nog goed.
Geen bolstaande naden of wat dan ook, ondanks buiten stallen en gemiddeld 10000 km
per jaar zomer en winter.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 24 okt, 2005 10:00

Punky schreef:Een duitse test die ergens op dit forum staat zegt anders hoor. :wink:
Klopt maar dat is een duitse test en die testen Franse producten nooit als beste in tegenstelling zelfs.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 24 okt, 2005 16:20

Tom Duckpower schreef:als je een compressor met verfspuit hebt kun je het daar ook mee doen.Dan kom ke ook overal.
Lijkt me ook de beste manier ;)
Door de hoge druk kom je overal met de owatrol
Hoe wil ik met een normale verfspuit mijn chassis van binnen behandelen, de kokerbalken zijn zeker 4 meter lang!

Wat betreft de werking van owatrol / dinitrol (beide lijnzaad-olie producten)
Het is de bedoeling dat de owatrol de roest intrekt tot op het blanke metaal en als het ware conserveert zodat het roestproces stopt, (Je kunt het oude chassis helaas van binnen niet schoonmaken)
De hechting van owatrol op roest is volgens mij beter dan de hechting op blank metaal
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 24 okt, 2005 16:23

In beide zijkanten van het chassis zitten enkele gaatjes...

Zo heb ik mn kokerbalken (3,83m) met tectyl ingespoten...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 24 okt, 2005 20:04

AK350 schreef:Hoe wil ik met een normale verfspuit mijn chassis van binnen behandelen, de kokerbalken zijn zeker 4 meter lang!
Er zijn aparte tectyleerspuiten op de markt. Daaraan zit een slangetje met aan het eind een kop die de tectyl of owatrol of wat dan ook verneveld. Die steek je in de gaatjes die Tom D. net beschrijft en trekt de slang al nevelend langzaam weer uit de kokerbalken. Et voilà!
Denk wel aan een spuitmasker, als je niet al te stoned wil worden...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » zo 9 nov, 2008 15:34

ff een oud topic resurrecten, maar toch: ik wil precies ditzelfde gaan doen (via de gaatjes zoals aangegeven op de Cats site http://www.cats-citroen.net/images/phot ... hassis.jpg) met Fertan. Wat doe je daarna met die gaatjes? Rubber stopje erin ofzo? Dichtlassen? Lijkt me dat als je het zo open laat, dat er weer water, pekel enz in de balken komt.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 9 nov, 2008 17:00

Gewoon openlaten als hier vocht hier in kan kan het er ook weer uit verdampen.
diverse Citroens, wat anders.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » zo 9 nov, 2008 19:44

Die gaten zijn er om je chassis te conserveren met spul (owatrol, tectyl, oid).
Op de site van Jeroen staan méér gaten dan in je chassis zitten. Die moet je dus zelf er in boren. Zonder die gaten blijven enkele plekken in je chassis onbewerkt (door dubbele wanden).
Tijdens behandeling kun je de gaten in de onderkant even afplakken, dan loopt niet alles ineens weg. Alle tectyl loopt wel naar voren als je chassis gewoon op z'n wielen staat. Je kunt dus de voorkant na enige tijd wat opkrikken, dan loopt het ook weer wat naar achteren. Na behandeling kun je deze gaten gewoon open laten.
(lassen aan een vers getectyleerd chassis kan vrij spectaculair zijn..)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Plaats reactie