Pagina 1 van 1

Advies over gaatjes

Geplaatst: ma 24 okt, 2005 11:29
door CitRoel
Ik heb foto's gemaakt van 3 gaatjes, graag zou ik jullie meningen/oplossingen erover horen.

Alvast bedankt 8)

Afbeelding
De dorpel is goed, alleen waar die bout uit het plaatwerk komt is helemaal weg.

Afbeelding
Rond aan alle kanten en moeilijk te bereiken.

Afbeelding
Opzich niet zo moeilijk, maar hij zit zo in het zicht dus hoe maak ik dat netjes?

Geplaatst: ma 24 okt, 2005 13:36
door Delfosso
Het beste is om je staartstuk opnieuw te laten inlassen. Maar dat kost wel wat je.

De andere gaatjes zal ik volspuiten met owatrol, daarna plamuren en verven. Staartstuk kan je ook zo doen.

PS: is misschien verstandig om je holleruimtes eens te behandelen met of tectiel ML of owatrol. Dorpels enzo lekker volgooien.

Geplaatst: ma 24 okt, 2005 14:09
door the Nosepicker
Voor het staartstuk is het makkelijker en netter als je er een nieuw deel in zet (of een goede staart uit een sloopkoets slijpen).
Je dorpel is een dragend deel van je koets en geeft stevigheid/stijfheid aan het geheel. Deze gaten dichtplamuren is een cosmetische oplossing, maar het gat in je dorpel blijft. Daarbij komt dat je de roestige delen nooit helemaal goed weg kan slijpen, dus roest zal blijven terugkomen, waardoor je binnenkort opnieuw aan het werk kan. Als je het netjes dichtplamuurt en overspuit zal een APK keurmeester er weinig van zeggen, maar een echte oplossing is het niet.
Ik zou er een nieuwe dorpel in knallen, is veiliger, beter en spaart uiteindelijk werk (liever 1 x goed, dan 10 x oplappen)

Geplaatst: ma 24 okt, 2005 16:32
door AK350
Als ik deze foto's bekijk vraag ik mij eigenlijk af wat de staat dan de voetenbak en de vloerplaat is?
Als je met een schroevendraaier midden onder de dorpel prikt ga je hier dan ook doorheen?

Geplaatst: ma 24 okt, 2005 18:41
door Punky
Mijn koets heeft dezelfde plekken gehad, maar dan in mindere maten nog zelfs.

Mijn advies. Nieuwe staartstukken (dure optie kosten ongeveer 40 per stuk) en 2 nieuwe dorpels erin (weet ik zo de prijs niet meer van).

Maar dan ben je er zeker voor jaren vanaf.

Gaten die dichtgelast zijn, zijn binnen de kortste keren weer roestbonken.

Geplaatst: ma 24 okt, 2005 18:44
door inmijneendje
Dat komt mij heel bekend voor heb ik ook gehad, enig red middel is een nieuwe dorpel en bij de aanhechtings punten een nieuw stukje plaat en ook een nieuwe voetenbak omdat daar mooi de vleugeltjes aan zitten waar de dorpel in valt heb je een goed stevig stuk metaal om de dorpel aan te bevestigen, en wat het staart stuk betreft het beste is een nieuw staart stuk maar dat is prijzig wat ik heb gedaan is het rotte stuk eruit slijpen en dan gewoon een nieuw stukje plaat in lassen en netjes lassen vlak slijpen en plamuren (zie foto's op http://home.hetnet.nl/~2cv/page3.html )

Afbeelding

Geplaatst: ma 24 okt, 2005 19:21
door André Post
Als de rest van de dorpel redelijk is kan het ook zo

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: ma 24 okt, 2005 19:41
door SanMar
Waar schatten jullie de kosten incl het lassen op?

Bij mijn eend zitten op de zelfde plekken aandacht punten.

Geplaatst: di 25 okt, 2005 16:43
door CitRoel
AK350 schreef:Als ik deze foto's bekijk vraag ik mij eigenlijk af wat de staat dan de voetenbak en de vloerplaat is?
Als je met een schroevendraaier midden onder de dorpel prikt ga je hier dan ook doorheen?
De voetenbak is goed, de dorpels zijn verder ook helemaal goed (op de afgebeelde roest na dan) en de voetenplaten moeten worden vervangen.

Ik laat me niet door die kleine gaatjes uit het veld slaan, ik probeer ze eerst te repareren er kan altijd nog nieuw spul op.

Geplaatst: di 25 okt, 2005 17:14
door Delfosso
Ik had ook een klein gaatje in mijn dorpel verder was de dorpel keihard.
Eerst heb ik de dorpel vanbinnen met owatrol behandeld en daarna het gaatje geschuurd, primer erom heen en dichtgesmeerd met plamuur.

Gaat prima de dorpel heeft namelijk maar een beperkte draagfunctie dus als je alleen een gaatje hebt kan je het naar mijn inzien gewoon plamuren.

Vergeet je niet je holleruimtes te behandelen met Tectiel ML of Owatrol want daarom is je chassis ook al zo hard achteruit gegaan.

Geplaatst: di 25 okt, 2005 23:54
door André Post
Op de punten waar de stijlen verbonden zitten met de dorpel zou ik graag
een stevige verbinding hebben.
Als je een keer met een Mehari hebt gereden merk je pas hoeveel sterkte
een eenden koets toevoegd.