Advies over gaatjes

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Advies over gaatjes

Bericht door CitRoel » ma 24 okt, 2005 11:29

Ik heb foto's gemaakt van 3 gaatjes, graag zou ik jullie meningen/oplossingen erover horen.

Alvast bedankt 8)

Afbeelding
De dorpel is goed, alleen waar die bout uit het plaatwerk komt is helemaal weg.

Afbeelding
Rond aan alle kanten en moeilijk te bereiken.

Afbeelding
Opzich niet zo moeilijk, maar hij zit zo in het zicht dus hoe maak ik dat netjes?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 24 okt, 2005 13:36

Het beste is om je staartstuk opnieuw te laten inlassen. Maar dat kost wel wat je.

De andere gaatjes zal ik volspuiten met owatrol, daarna plamuren en verven. Staartstuk kan je ook zo doen.

PS: is misschien verstandig om je holleruimtes eens te behandelen met of tectiel ML of owatrol. Dorpels enzo lekker volgooien.

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 24 okt, 2005 14:09

Voor het staartstuk is het makkelijker en netter als je er een nieuw deel in zet (of een goede staart uit een sloopkoets slijpen).
Je dorpel is een dragend deel van je koets en geeft stevigheid/stijfheid aan het geheel. Deze gaten dichtplamuren is een cosmetische oplossing, maar het gat in je dorpel blijft. Daarbij komt dat je de roestige delen nooit helemaal goed weg kan slijpen, dus roest zal blijven terugkomen, waardoor je binnenkort opnieuw aan het werk kan. Als je het netjes dichtplamuurt en overspuit zal een APK keurmeester er weinig van zeggen, maar een echte oplossing is het niet.
Ik zou er een nieuwe dorpel in knallen, is veiliger, beter en spaart uiteindelijk werk (liever 1 x goed, dan 10 x oplappen)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 24 okt, 2005 16:32

Als ik deze foto's bekijk vraag ik mij eigenlijk af wat de staat dan de voetenbak en de vloerplaat is?
Als je met een schroevendraaier midden onder de dorpel prikt ga je hier dan ook doorheen?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 24 okt, 2005 18:41

Mijn koets heeft dezelfde plekken gehad, maar dan in mindere maten nog zelfs.

Mijn advies. Nieuwe staartstukken (dure optie kosten ongeveer 40 per stuk) en 2 nieuwe dorpels erin (weet ik zo de prijs niet meer van).

Maar dan ben je er zeker voor jaren vanaf.

Gaten die dichtgelast zijn, zijn binnen de kortste keren weer roestbonken.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » ma 24 okt, 2005 18:44

Dat komt mij heel bekend voor heb ik ook gehad, enig red middel is een nieuwe dorpel en bij de aanhechtings punten een nieuw stukje plaat en ook een nieuwe voetenbak omdat daar mooi de vleugeltjes aan zitten waar de dorpel in valt heb je een goed stevig stuk metaal om de dorpel aan te bevestigen, en wat het staart stuk betreft het beste is een nieuw staart stuk maar dat is prijzig wat ik heb gedaan is het rotte stuk eruit slijpen en dan gewoon een nieuw stukje plaat in lassen en netjes lassen vlak slijpen en plamuren (zie foto's op http://home.hetnet.nl/~2cv/page3.html )

Afbeelding

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 24 okt, 2005 19:21

Als de rest van de dorpel redelijk is kan het ook zo

Afbeelding
Afbeelding
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

SanMar
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 4 sep, 2005 14:29
Locatie: Harkstede

Bericht door SanMar » ma 24 okt, 2005 19:41

Waar schatten jullie de kosten incl het lassen op?

Bij mijn eend zitten op de zelfde plekken aandacht punten.
My name is Duck.... Ugly Duck!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 25 okt, 2005 16:43

AK350 schreef:Als ik deze foto's bekijk vraag ik mij eigenlijk af wat de staat dan de voetenbak en de vloerplaat is?
Als je met een schroevendraaier midden onder de dorpel prikt ga je hier dan ook doorheen?
De voetenbak is goed, de dorpels zijn verder ook helemaal goed (op de afgebeelde roest na dan) en de voetenplaten moeten worden vervangen.

Ik laat me niet door die kleine gaatjes uit het veld slaan, ik probeer ze eerst te repareren er kan altijd nog nieuw spul op.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » di 25 okt, 2005 17:14

Ik had ook een klein gaatje in mijn dorpel verder was de dorpel keihard.
Eerst heb ik de dorpel vanbinnen met owatrol behandeld en daarna het gaatje geschuurd, primer erom heen en dichtgesmeerd met plamuur.

Gaat prima de dorpel heeft namelijk maar een beperkte draagfunctie dus als je alleen een gaatje hebt kan je het naar mijn inzien gewoon plamuren.

Vergeet je niet je holleruimtes te behandelen met Tectiel ML of Owatrol want daarom is je chassis ook al zo hard achteruit gegaan.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 25 okt, 2005 23:54

Op de punten waar de stijlen verbonden zitten met de dorpel zou ik graag
een stevige verbinding hebben.
Als je een keer met een Mehari hebt gereden merk je pas hoeveel sterkte
een eenden koets toevoegd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie