Acapickup

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Acapickup

Bericht door Evan » ma 31 okt, 2005 22:06

een online restauratieverslag lijkt me wel leuk (met het gevaar dat Rusty vindt dat ik 'm nadoe :wink: ), dus bij deze.

paar maanden geleden kwam ik een acadiane tegen die voor de sloop stond. Alleen het motorblok vond de eigenaar nog interessant de rest kon zo weg. Behulpzaam als ik was heb ik m dan maar even gedemonteerd.

Meteen gekeken wat er met de voiture aan de hand was verder,
-bodemplaten (maar das vrij standaard)
-motorkap
-portieren
-laadbakgedeelte
-grillrooster/bobinesteun
-bumperophangplaat
-bumper
-koplampen ontbraken
-reservewieldeksel
-tankdeksel

aangezien ik in het verleden al 2 acadianes heb moeten slopen wegens vergaande roestvorming, werd ik vastbesloten deze op welke manier dan ook te redden.
Gelukkig kwam ik ook nog enkele hoopvolle onderdelen tegen, zo was de cabine op 1 slecht stuk in de `sponning´ aan de bestuurderskant na (en de bodemplaten en voetenbak dan) in heel goede staat, het chassis is best te redden, ´wat´ waterschade bij de voetenbak maar verder erg OK.

dus toe heb ik de slijptol met 230mm schijf maar in de koets gezet :twisted:
complete bestelgedeelte eraf gezaagd inclusief de laadvloer. momenteel staat dus alleen de cabine nog op het chassis.

het idee is dus om er een pickup van te maken, alleen begint dat vrij onorigineel te worden :( er worden de laatste tijd aan de lopende band pickups gemaakt geloof ik,...

In ieder geval heb ik de wens om de Aca zoveel mogelijk in zijn aca-waarde te laten,
het ontwerp ziet er momenteel zo uit,

de cabine wordt 20 cm naar achteren verlengd, door gebruik te maken van een overleden acadyane portier waar de huidplaat nog goed van is.
het hoge dak van de cabine wordt gehandhaafd en ook 20 cm doorgetrokken. de achterwand wordt uit 1 of 2 stukken plaatstaal gemaakt. de bodemplaten worden vervangen door bodemplaten uit een Dyane, om een vlakke cabinevloer te cree-eren, en de 1e laadvloerbalk wordt dus ook verwijderd.
In de achterwand wordt waarschijnlijk een eende/voorruit als achterraam gebruikt.

ik heb dan nog 1,5 meter chassis over om er een laadbak op te maken, dit vind ik een beetje weinig en ik wil er dan ook een laadbak van 1,75 meter op zetten, dit, omdat de laadbak toch enigzins recht moet worden, moet er toch al een subframe gemaakt worden om te laadbak op te laten steunen, dus door een versteviging in het subframe aan te brengen zou het mogelijk moeten zijn om de bak 25 cm aan de achterkant uit te laten steken.
De laadbak wordt geheel uit aluminium gemaakt, dit is lichter dan staal, al ben ik bang dat als het geheel klaar is dat de wagen meer zal wegen dan een acadiane van zichzelf al doet.
De bak valt over de achterwielen heen zodat de wielkuipen in de bak steken.

om de auto dan op te leuken komen er dan de standaard dingetjes op zoals een RVS dyane grill, RVS voorbumper,

maar wat ik vandaag tegenkwam, moet het wel afmaken. Een maat van me heeft nog een setje type 1 GS wielen liggen, deze lijken op de AMI super wielen met uitzondering dat er in het midden een gat is zodat ze op de balanceermachine kunnen -> weg probleem van met ongebalanceerde wielen rijden :D Standaard zit er op deze velgen 145/R15, en dat houden we zo. In den beginne was ik nog van plan er XM velgen met eende velg-hart op te zetten aan de achterkant, wat dus als gevolg zou hebben dat er 205/R15 op zou zitten, maar dat is ten nadele van de wegligging en van de laadruimte want dan moeten de wielkasten breder worden.

Vervolgens een AM2 blokje voor het noodzakelijke "geweld" op de weg.

en XM stoelen want die zitten zo lekker,

het geheel zal dan errug blauw worden.......

opmerkingen/aanmerkingen/bijdragen/positieve reacties worden op prijs gesteld :)
Ami 8 break

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 31 okt, 2005 23:47

Klinkt goed, maar het klinkt afgezaagd!!! Heb je ook foto's? :wink:

Zo te horen zijn al die pick-ups in aanbouw nog wel allemaal allemaal afzonderlijke modellen. En nog geen een die zo'n standaard kit gebruikt. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » ma 31 okt, 2005 23:58

Punky schreef:Klinkt goed, maar het klinkt afgezaagd!!!
Dolluf, gaan we nu aan de woordgrappen?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 1 nov, 2005 00:46

Timbo, zo had ik het zelf nog niet eens gelezen. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 1 nov, 2005 12:32

ja wil ook wel picts zien!!!!, na het weekend zijn er van mijn project ook weer nieuwe picts!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » wo 2 nov, 2005 09:51

vanavond fotoshow :wink:

zie voor foto's klik hier

volgende week onderdelen ophalen: motorkap en verder moet ik nog kijken wat er bij zit...

kan iemand me uitleggen hoe je nou foto's doorlinkt? ik begrijp er volgens mij gewoon niks van[/url]
Laatst gewijzigd door Evan op vr 22 dec, 2006 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ami 8 break

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » do 10 nov, 2005 21:28

zo gisteravond de 150 euro Aca koets met extra onderdelen opgehaald in Ede samen met een maat van me. Hij neemt de koets en ik kan van de extra onderdelen zonder meer gebruiken wat ik nodig heb. Verder kwam ik bij hem in de rekken nog wat dingen tegen dus voor wat betreft de standaardonderdelen zitten we gebakken.

Nu wordt het een kwestie van lassen, plaatwerken, lassen, plaatwerken, lassen enzovoort etc :lol:

Verder nog even een update wat betreft het vloer-renovatie plan, het idee om Dyane vloerplaten te gebruiken wordt verlaten, want helaas moeten er dan nog ruimte in gemaakt worden voor de (dikke) veerpotten. Dus er komen gewoon nieuwe Aca-bodemplaten in en daarachter een stuk vlakke plaat met verstevigingen.

PS wie nog 14 inch LNA velgen zoekt met 145 banden, er liggen nog 2 goede ;)
Ami 8 break

Gast

Bericht door Gast » do 10 nov, 2005 22:36

Evan schreef:vanavond fotoshow :wink:

aca zoals ie nu is:
http://evan.steenbe.nl/aca

zoals ie ongeveer moet worden (lijntjestekening aangepast)
http://evan.steenbe.nl/pickup4

volgende week onderdelen ophalen: motorkap en verder moet ik nog kijken wat er bij zit...

kan iemand me uitleggen hoe je nou foto's doorlinkt? ik begrijp er volgens mij gewoon niks van
Ziet er goed uit! Vergeet niet de cabine te verlengen naar achteren, anders kom je wel heel dicht op je stuur te zitten....

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » do 10 nov, 2005 23:21

Anonymous schreef: Ziet er goed uit! Vergeet niet de cabine te verlengen naar achteren, anders kom je wel heel dicht op je stuur te zitten....
dank voor de tip, maar daar had ik al rekening mee gehouden omdat ik vrij lang ben en in mijn ami 8 met mijn hoofd ook al half achter de B-stijl terecht kom :wink:
Evan schreef:de cabine wordt 20 cm naar achteren verlengd, door gebruik te maken van een overleden acadyane portier waar de huidplaat nog goed van is.
het hoge dak van de cabine wordt gehandhaafd en ook 20 cm doorgetrokken.
Ami 8 break

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » di 22 nov, 2005 21:56

update, nouja tis geen update eigenlijk want ik heb nog steeds verder niks gedaan.

maar om het niet te verleren ben ik nu bij de baas bezig een acadianekoets te restaureren :wink:

niks speciaals, zij wordt zoveel mogelijk weer origineel. Alle slechte delen worden vervangen door vers plaatwerk en dan kan ze voor een spuitbeurt.
Een vers chassis wordt morgen gehaald dus werk genoeg in de dichtbije toekomende tijd. :)
Ami 8 break

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » wo 30 nov, 2005 22:40

update: ik heb vandaag met dank aan Spookeend een visa club gekocht, zoeen met 2 cilinderboxer motor,
Die ik eerst toch eigenlijk even wilde gaan opknappen. Maar er kwamen zoveel structurele problemen tevoorschijn dat dat plan is gaan varen.
Dus het motorblok wordt dan waarschijnlijk onderdeel van de acapickup.
tis een S6 blok, euro 95/loodvrij en dan 35 pk tjes (nog beter dan een AM2 blok dus)
En als het enigzins te realiseren is komt de complete draadboom mee, incl 3 standen ruitenwissers, elektrische ruitensproeipomp enzo (onder het motto "leuk mijn acapickup op", en nee ik heb het niet zo op die populaire Amerikaanse term)
Ami 8 break

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 30 nov, 2005 23:11

Pimpen is toch een nederlands werkwoord.

Malle Babbe
Moderator
Contacteer:

Bericht door Malle Babbe » wo 30 nov, 2005 23:15

:?
ik pimp - pimpte - heb gepimpt
jij pimpt - pimpte
hij pimpt -
wij pimpen
jullie pimpen
zij pimpen
:lol:

klinkt iig makkelijker dan:

ik leuk ........op -
jij leukt ........op
enz.
Malle Babbe

Leef, heb lief, lach en wees gelukkig !!!
;)

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » do 1 dec, 2005 20:30

jullie kunnen me wat ;)

ik houd het toch bij opleuken

en pimpen is toch mooi geen echt nederlands maar een anglicisme (en nee ik studeer geen nederlands)

pimpelen klinkt beter trouwens :P
Ami 8 break

Malle Babbe
Moderator
Contacteer:

Bericht door Malle Babbe » do 1 dec, 2005 21:23

Evan schreef:
pimpelen klinkt beter trouwens :P
VEEL BETER!!!
:lol:
Malle Babbe

Leef, heb lief, lach en wees gelukkig !!!
;)

Plaats reactie