Goedenavond,
Mijn eend remt sponzig, als ik rem dan trap ik langzaam maar zeker tot op de bodem. Remmen op zich gaat wel ok maar als ik in de eend stap van mijn vader en ik rem daar in dan hoef je maar zachtjes de rem in te drukken om snel tot stilstand te komen. Via via hoor ik dat ik de remleidingen moet ontluchten, maareu.......hoe doe ik dat?
Vriendelijke groet,
Marcel
Mijn eend remt sponzig
-
- Beginner
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 9 aug, 2005 21:27
- Locatie: Leiden
Mijn eend remt sponzig
You better push a 2cv than drive a porsche
Het ontluchten van je remleidingen doe je als volgt:
Achter bij de remtrommels zit er op elke remankerplaat (het gedeelte van de trommel dat stil staat bij het rijden) een onluchtingsnippel. Deze moet je een kwartslag losdraaien (sleutel 11 geloof ik)
Op de nippels (eerst de rubber dopjes verwijderen) druk je nu een stukje slang. Ik ben langs het ziekenhuis gegaan om daar wat van die transparante (voedings) slangen op te halen. Benzineslang past meestal ook. Deze slangen laat je in een oude jampot uitkomen.
Voor de volgende stap heb je twee mensen nodig. Één gaat onder de auto liggen en houdt de leiding in de gaten.
De ander gaat in de auto zitten en trap de rem in. Het gevolg is dat er remvloeistof uit de nippels spuit, door de slang en in het potje terecht komt.
Zie je luchtbellen? Dan heb je inderdaad lucht in je remsysteem en is dit de oorzaak.
De persoon die onder de auto ligt moet de nippels weer dichtdraaien als de persoon in de auto het rempedaal weer heeft laten opkomen. Dit moet een aantal keer worden herhaald.
Op die manier wordt er druk opgebouwd en moet het pedaal moeilijker in te drukken zijn.
Het remoliepeil is door deze actie natuurlijk gedaald. Gaat het rode lampje op je dashboard branden, dan moet je gelijk weer bijvullen.
succes.
Achter bij de remtrommels zit er op elke remankerplaat (het gedeelte van de trommel dat stil staat bij het rijden) een onluchtingsnippel. Deze moet je een kwartslag losdraaien (sleutel 11 geloof ik)
Op de nippels (eerst de rubber dopjes verwijderen) druk je nu een stukje slang. Ik ben langs het ziekenhuis gegaan om daar wat van die transparante (voedings) slangen op te halen. Benzineslang past meestal ook. Deze slangen laat je in een oude jampot uitkomen.
Voor de volgende stap heb je twee mensen nodig. Één gaat onder de auto liggen en houdt de leiding in de gaten.
De ander gaat in de auto zitten en trap de rem in. Het gevolg is dat er remvloeistof uit de nippels spuit, door de slang en in het potje terecht komt.
Zie je luchtbellen? Dan heb je inderdaad lucht in je remsysteem en is dit de oorzaak.
De persoon die onder de auto ligt moet de nippels weer dichtdraaien als de persoon in de auto het rempedaal weer heeft laten opkomen. Dit moet een aantal keer worden herhaald.
Op die manier wordt er druk opgebouwd en moet het pedaal moeilijker in te drukken zijn.
Het remoliepeil is door deze actie natuurlijk gedaald. Gaat het rode lampje op je dashboard branden, dan moet je gelijk weer bijvullen.
succes.
Kleine (doch belangrijke) correctie: nippel vastdraaien terwijl de pedaal nog op de bodemplaat ligt, daarna rem pas weer op laten komen! Ander zuig je door het ontstane vacuum je remolie uit je potje terug in je leiding (en eventueel vuil en lucht, waardoor het ontluchten een vrij zinloze actie wordt).
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
en het is sleuteltje 8.
De nippels eerst met een dopje een keer losdraaien, als je het met een steeksleutel de eerste keer doet na jaren dan is de nippel gegarandeerd rond.
De nippels eerst met een dopje een keer losdraaien, als je het met een steeksleutel de eerste keer doet na jaren dan is de nippel gegarandeerd rond.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net