Koets: grijze laag, kit en isolatie vragen

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Rik
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Koets: grijze laag, kit en isolatie vragen

Bericht door Rik » zo 20 nov, 2005 20:28

Van mijn koets heb ik een muisgrijze laag geschrapt. Deze zat over de hele onderkant en aan de bovenkant van de bodemplaten. Wat is dit voor laag? Ca 1 mm dik. Is het ook een soort tectyl die niet plakt en zo ja is het handig om die er weer op te smeren? Ik heb het idee dat het ook een goede isolator is.

Ook heb alle kit uit de naden van mn koets gehaald omdat dit lekker vochtvasthoudend is. Maar ik kan me voorstellen dat die kit er ook niet voor niets op zat. Moet ik straks alles weer afkitten met een bepaalde (vochtafstotende) kit?

En als laatste kwam ik in mn voetenbak een soort kunststof plaat tegen die er als het ware opgeplakt zat (2/3 mm dik). Deze laag viel vanzelf uiteen als je er met een schroevendraaier onder stak. Het lijkt me een isolatielaag geweest?

Ohja, de grijze laag, kit en kunststof plaat waren allen meegespoten in carrosseriekleur

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 20 nov, 2005 22:05

die kit is inderdaad soort afdichting welke overspuitbaar is, volgens mij bij betere automaterialen zaak wel te verkrijgen. Dat ander spul is bitumen of zo en is geluidsisolatie. Brokkelt meestal door ouderdom. Volgens mij kun je die bij diverse 2cv dealers verkrijgen.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » ma 21 nov, 2005 00:15

Vraag naar PU kit (polyurethaan). Deze wordt normaal gesproken gebruikt in autoschadeherstel. deze zorgt ervoor dat er geen vocht tussen twee platen die tegen elkaar gelast zijn komt, zoals tussen je dorpel en de bodemplaten.
Die grijze laag is bodyschutz (goed geschreven?). Dit is een antisteenslag bescherming (zie je ook vaak als beschermend structuurlaagje onder de lak op dorpels van 'moderne' auto's) en werkt tevens enigszins (lees:heel beperkt) geluiddempend. Dit is ook gewoon overspuitbaar.
Die kunststof laag is waarschijnljk een bitumenplaat. Dit werkt trillingdempend. Zat origineel ook op de voetenbak, maar dan nog met een laag kapok eronder. Deze plaat scheurt meestal en het kapok neemt dan water op wat altijd wel in je eend komt. Vandaar dat de voetenbak van een eend door een lekkende luchtklep vaak erg snel doorrot. Weghalen dus als er nog kapok onder zit, dan de plaat schoonmaken en nieuwe platen erop lijmen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Rik
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door Rik » ma 21 nov, 2005 18:02

OK, dus die bodyschutz is alleen maar antisteenslag en niet tegen roest of isolatie.

Een goede behandeling van de bodem zal dus zijn kaalmaken, owatrol/menie erover en dan de bodyschutz. Is het dan nog slim om er ook nog tectyl overheen te spuiten of is dat wat teveel van het goede? :wink:

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Koets: grijze laag, kit en isolatie vragen

Bericht door Eminence Grise » di 22 nov, 2005 01:28

[quote="Rik"] Ook heb alle kit uit de naden van mn koets gehaald omdat dit lekker vochtvasthoudend is. Maar ik kan me voorstellen dat die kit er ook niet voor niets op zat. Moet ik straks alles weer afkitten met een bepaalde (vochtafstotende) kit?

volgens mij heb je de chasisskit verwijderd. :wink:
Is bij elke automaterialenzaak verkrijgbaar.......
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » do 24 nov, 2005 21:54

Rik schreef:OK, dus die bodyschutz is alleen maar antisteenslag en niet tegen roest of isolatie.

Een goede behandeling van de bodem zal dus zijn kaalmaken, owatrol/menie erover en dan de bodyschutz. Is het dan nog slim om er ook nog tectyl overheen te spuiten of is dat wat teveel van het goede? :wink:
Alles wat een blanke (roestvrije) plaat isoleert van vocht en zuurstof werkt preventief tegen roest. Je kunt die antisteenslagtoei dus best rechstreeks op de plaat spuiten. Je kunt er wel owatrol, menie of wat dan ook ondergooien, moet je alleen effe testen of dat niet gaat 'vreten', dus hoe die twee stoffen reageren op elkaar. Voor het zicht en als xtra bescherming kun je idd als afwerking nog een laag bitak/zwarte tectyl of chassislak eroverheen spuiten.
(let wel: als je 16 lagen zooi onder je auto spettert moet je daarna het gewicht van je auto in je kenteken laten aanpassen!! :wink: :wink: )
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Plaats reactie