Pagina 1 van 1
Koets: grijze laag, kit en isolatie vragen
Geplaatst: zo 20 nov, 2005 20:28
door Rik
Van mijn koets heb ik een muisgrijze laag geschrapt. Deze zat over de hele onderkant en aan de bovenkant van de bodemplaten. Wat is dit voor laag? Ca 1 mm dik. Is het ook een soort tectyl die niet plakt en zo ja is het handig om die er weer op te smeren? Ik heb het idee dat het ook een goede isolator is.
Ook heb alle kit uit de naden van mn koets gehaald omdat dit lekker vochtvasthoudend is. Maar ik kan me voorstellen dat die kit er ook niet voor niets op zat. Moet ik straks alles weer afkitten met een bepaalde (vochtafstotende) kit?
En als laatste kwam ik in mn voetenbak een soort kunststof plaat tegen die er als het ware opgeplakt zat (2/3 mm dik). Deze laag viel vanzelf uiteen als je er met een schroevendraaier onder stak. Het lijkt me een isolatielaag geweest?
Ohja, de grijze laag, kit en kunststof plaat waren allen meegespoten in carrosseriekleur
Geplaatst: zo 20 nov, 2005 22:05
door backfire
die kit is inderdaad soort afdichting welke overspuitbaar is, volgens mij bij betere automaterialen zaak wel te verkrijgen. Dat ander spul is bitumen of zo en is geluidsisolatie. Brokkelt meestal door ouderdom. Volgens mij kun je die bij diverse 2cv dealers verkrijgen.
Geplaatst: ma 21 nov, 2005 00:15
door the Nosepicker
Vraag naar PU kit (polyurethaan). Deze wordt normaal gesproken gebruikt in autoschadeherstel. deze zorgt ervoor dat er geen vocht tussen twee platen die tegen elkaar gelast zijn komt, zoals tussen je dorpel en de bodemplaten.
Die grijze laag is bodyschutz (goed geschreven?). Dit is een antisteenslag bescherming (zie je ook vaak als beschermend structuurlaagje onder de lak op dorpels van 'moderne' auto's) en werkt tevens enigszins (lees:heel beperkt) geluiddempend. Dit is ook gewoon overspuitbaar.
Die kunststof laag is waarschijnljk een bitumenplaat. Dit werkt trillingdempend. Zat origineel ook op de voetenbak, maar dan nog met een laag kapok eronder. Deze plaat scheurt meestal en het kapok neemt dan water op wat altijd wel in je eend komt. Vandaar dat de voetenbak van een eend door een lekkende luchtklep vaak erg snel doorrot. Weghalen dus als er nog kapok onder zit, dan de plaat schoonmaken en nieuwe platen erop lijmen.
Geplaatst: ma 21 nov, 2005 18:02
door Rik
OK, dus die bodyschutz is alleen maar antisteenslag en niet tegen roest of isolatie.
Een goede behandeling van de bodem zal dus zijn kaalmaken, owatrol/menie erover en dan de bodyschutz. Is het dan nog slim om er ook nog tectyl overheen te spuiten of is dat wat teveel van het goede?

Re: Koets: grijze laag, kit en isolatie vragen
Geplaatst: di 22 nov, 2005 01:28
door Eminence Grise
[quote="Rik"] Ook heb alle kit uit de naden van mn koets gehaald omdat dit lekker vochtvasthoudend is. Maar ik kan me voorstellen dat die kit er ook niet voor niets op zat. Moet ik straks alles weer afkitten met een bepaalde (vochtafstotende) kit?
volgens mij heb je de chasisskit verwijderd.
Is bij elke automaterialenzaak verkrijgbaar.......
Geplaatst: do 24 nov, 2005 21:54
door the Nosepicker
Rik schreef:OK, dus die bodyschutz is alleen maar antisteenslag en niet tegen roest of isolatie.
Een goede behandeling van de bodem zal dus zijn kaalmaken, owatrol/menie erover en dan de bodyschutz. Is het dan nog slim om er ook nog tectyl overheen te spuiten of is dat wat teveel van het goede?

Alles wat een blanke (roestvrije) plaat isoleert van vocht en zuurstof werkt preventief tegen roest. Je kunt die antisteenslagtoei dus best rechstreeks op de plaat spuiten. Je kunt er wel owatrol, menie of wat dan ook ondergooien, moet je alleen effe testen of dat niet gaat 'vreten', dus hoe die twee stoffen reageren op elkaar. Voor het zicht en als xtra bescherming kun je idd als afwerking nog een laag bitak/zwarte tectyl of chassislak eroverheen spuiten.
(let wel: als je 16 lagen zooi onder je auto spettert moet je daarna het gewicht van je auto in je kenteken laten aanpassen!!

)