Pagina 1 van 2
lichtere zuigers
Geplaatst: vr 25 nov, 2005 20:51
door charleston tuning.
ik heb op internet een stukje gelezen over de visa zuigers. deze zuiden 140 gram zwaarder wezen als de zuiger van de 2cv. Dit was volgens de beste mannen nadelig in de hoge toerentallen, boven 5000 trm. simpelweg omdat deze zuigers dus zwaarder waren. heeft dit nadelige gevolgen in combinatie met een snellere nokkenas? (in visa dus) deze meer power geeft in de hogere toerentallen. is het misschien mogelijk om lichtere zuigers toe te passen voor een beter rendement? hoe en waar is dit te kruigen, of te maken ???
Geplaatst: za 26 nov, 2005 00:13
door backfire
Alles is te maken maar of je er ook voor wilt betalen. Neem aan dat wiseco gewoon setje kan smeden.
Maar wil je er mee gaan racen of wil je gewoon wat meer umpf?
Geplaatst: za 26 nov, 2005 00:23
door charleston tuning.
gewoon voor het straat gebruik, maar mijn vraag is eigenlijk meer (zie vraag) dat over het toerental en de snellere nokkenas..komt deze nokkenas niet veel beter tot zijn recht met lichtere zuigers?
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WMRYFX66
Geplaatst: za 26 nov, 2005 09:10
door Punky
Off-topic:
Charleston-tuning meld je ff aan voor dit forum. Het heeft alleen maar voordelen voor je en is helemaal gratis.

Geplaatst: za 26 nov, 2005 13:03
door backfire
In theorie moet je alle bewegende delen van de motor zelf, zo licht mogelijk hebben.
Elke tuning komt beter tot zijn recht met lichtere zuigers. Ook als je de motor niet tuned zijn lichtere zuigers perfect. Pas daarbij snelle nokkenas toe en je hebt veel gewonnen. Wel is het zo dat je dan meer vermogen hebt in hogere toeren en niet in het normale tuf bereik.
Dus zuigers, drijfstangen, pistonpen, kleppen en krukas. Maar dit is dan ook het duurste van het tunen. Nadeel met zware zuigers is dat bij hoge toerentallen je drijfstang meer oprekt en ingeduwd wordt. Dus hoe lichter de zuiger hoe prettiger je drijfstang het vindt en des te meer toeren je kunt maken.
een licht vliegwiel is alleen goed voor het sneller op toeren komen van de motor, maar je leverd topsnelheid iets in.
Geplaatst: za 26 nov, 2005 13:04
door backfire
PS heel mooi eendje, heb je nog meer foto's

Geplaatst: za 26 nov, 2005 14:16
door Aloha Beach Cruiser
backfire schreef:In theorie moet je alle bewegende delen van de motor zelf, zo licht mogelijk hebben.
Elke tuning komt beter tot zijn recht met lichtere zuigers. Ook als je de motor niet tuned zijn lichtere zuigers perfect. Pas daarbij snelle nokkenas toe en je hebt veel gewonnen. Wel is het zo dat je dan meer vermogen hebt in hogere toeren en niet in het normale tuf bereik.
Dus zuigers, drijfstangen, pistonpen, kleppen en krukas. Maar dit is dan ook het duurste van het tunen. Nadeel met zware zuigers is dat bij hoge toerentallen je drijfstang meer oprekt en ingeduwd wordt. Dus hoe lichter de zuiger hoe prettiger je drijfstang het vindt en des te meer toeren je kunt maken.
een licht vliegwiel is alleen goed voor het sneller op toeren komen van de motor, maar je leverd topsnelheid iets in.
bedankt voor je advies, heb jij misschien ook enig idee waar ik lichtere zuigers kan krijgen, of misschien mijn bestaande zuigers lichter kan maken? een lichter vliegwiel heb ik al..
Geplaatst: za 26 nov, 2005 14:23
door Aloha Beach Cruiser
Geplaatst: za 26 nov, 2005 14:45
door backfire
Pff nee geen adres voor je, ben daar niet mee bezig, heb straks een turbo, dus al dat high tech materiaal is niet aan mij besteed. Wiseco kan zuigers maken en 2cv.be verkocht ze ook wel. Site van hun doet het niet meer?
Je kunt ook experimenteren met het inkorten van je zuigers en het inwendig afdraaien, afbramen. Enige waar je wel op moet letten is dat de zuigers met pistonpen bij voorkeur op 0,1 gram even zwaar zijn.
Balanceren is zo wie zo een goed idee voor motoren die meer toeren gaan maken.
Geplaatst: za 26 nov, 2005 22:10
door Aloha Beach Cruiser
[quote="backfire"]Pff nee geen adres voor je, ben daar niet mee bezig, heb straks een turbo, dus al dat high tech materiaal is niet aan mij besteed. Wiseco kan zuigers maken en 2cv.be verkocht ze ook wel. Site van hun doet het niet meer?
Je kunt ook experimenteren met het inkorten van je zuigers en het inwendig afdraaien, afbramen. Enige waar je wel op moet letten is dat de zuigers met pistonpen bij voorkeur op 0,1 gram even zwaar zijn.
hee weet jij misschien een bedrijf die krukassen kan balanceren tegen redelijke prijs... zou dit balanceren trouwens grote resultaten opleveren
Geplaatst: za 17 dec, 2005 18:14
door Aloha Beach Cruiser
jongens een setje lichter gemaakte zuigers komt op ong. 500 euro......
eeehhhh, laat maar dan he
Geplaatst: vr 23 dec, 2005 14:20
door backfire
compleet setje gesmede zuigers komt op 690 euro, maar zijn dan wel gesmeed

Geplaatst: vr 23 dec, 2005 14:20
door backfire
ik zag net dat ze 85 euro vragen voor standaard setje zuigers en 335 euro voor cilinders incl zuigers.
Geplaatst: vr 23 dec, 2005 19:19
door Lelijke Eend
backfire schreef:compleet setje gesmede zuigers komt op 690 euro, maar zijn dan wel gesmeed

Wat is daar het voordeel van ?
Geplaatst: vr 23 dec, 2005 20:50
door backfire
Gesmede zuigers zijn veel sterker en kunnen daardoor meer pk's aan, ook kunnen ze daardoor een stuk lichter zijn.