Pagina 1 van 13
power tube
Geplaatst: do 29 dec, 2005 20:07
door Aloha Beach Cruiser
hallo,
Heb gelopen zomer op mijn eend een power tube gemaakt. Doet leuk, boven in de toeren iets meer pit, en op de snelweg ook lekker richting 125 km/per uur...
nu heb ik met deze kou laatste tijd, beetje startproblemen, moter loopt als ie koud is verschrikkelijk houterrig. Nu de laatste paar dagen het zelfde probleem, ook wanneer die warm is!
Moter loopt wel goed als ie stilstaat, als ik rij loopt ie alleen goed als ik vol gas geef!
Nu beetje aan het experimeteren met allerlij dingen...., haal ik die power tube eraf, en jahoor..probleem opgelost!!! moter loopt weer goed hapert niet meer
Weet iemand hoe dit kan? (te koude/vochtige lucht? ofzo)
Geplaatst: do 29 dec, 2005 20:23
door Evan
powertube: meer lucht, gevolg-> relatief armer mengsel.
powertube eraf: mengsel in de juiste verhouding, geen problemen
als je de compressorbuis er op wilt houden zou je eens wat met sproeiermaten kunnen proberen om de juiste mengselverhouding terug te vinden.
succes!
Geplaatst: do 29 dec, 2005 20:28
door Aloha Beach Cruiser
waarom loopt ie dan van zomer wel goed....
...mmm.. misschien omdat de koudere lucht een kleinere "omvang" heeft zodat er meer lucht (dus zuustof) in de carb. komt en zo 's winters grotere sproeirs nodig heeft als zomers
Geplaatst: do 29 dec, 2005 20:34
door Evan
t zou wel lullig zijn,
anders probeer je een acadiane carb als je die te pakken kan krijgen.....
Geplaatst: do 29 dec, 2005 21:41
door backfire
inderdaad koude lucht, kan zelfs zo koud worden bij deze temp dat carb licht bevriezingsverschijnselen krijgt. Als je powertube er af haalt krijgt ie de warmere lucht van onder de motorkap aangeleverd. Ist ie helemaal happy mee.
Misschien zit er wel een verschil met het luchtfilterhuis van een dyane tov van de 2cv.
Geplaatst: do 29 dec, 2005 22:00
door Joos
backfire schreef:Misschien zit er wel een verschil met het luchtfilterhuis van een dyane tov van de 2cv.
zit anders gemonteerd, verder geen verschillen denk ik.
dan ligt het verschil eerder bij de carb denk ik
Geplaatst: do 29 dec, 2005 22:20
door Aloha Beach Cruiser
'k heb een tijdje sproeier v/d visa geprobeerd, die deed het wel beter in de kou..maar die heb ik pas weer terug geplaats in de visa carb. dus...
Geplaatst: vr 30 dec, 2005 00:04
door backfire
rocco schreef:backfire schreef:Misschien zit er wel een verschil met het luchtfilterhuis van een dyane tov van de 2cv.
zit anders gemonteerd, verder geen verschillen denk ik.
dan ligt het verschil eerder bij de carb denk ik
ik zat eerderte denken aan een aparte aanvoerpunt van warme lucht net zoals bij een gs en overigens veel auto's van de jaren 70 om het probleem van bevriezen te voorkomen.
Geplaatst: vr 30 dec, 2005 00:44
door Lelijke Eend
Warme lucht bevat minder zuurstof. Dit is omdat de lucht, wanneer warm, uitzet. Eenzelfde hoeveelheid lucht bevat dus minder moleculen. Echter, om de motor goed te laten lopen heb je een X-aantal moleculen nodig (liever iets mer dan iets minder) dus bij warme lucht heb je minder vermogen.
Ik hoop dat deze uitleg begrijpelijk is, want uitleggen lukt me vanavond niet zo goed meer ...
Geplaatst: vr 30 dec, 2005 09:33
door flusc
in je powertube een injectiesysteem inbouwen met lam sonde...
plaats dan ineens ook een paar flesjes NO2
Geplaatst: vr 30 dec, 2005 10:12
door CitRoel
Welke maat sproeiers heb je dan? Ik heb ergens op het forum de goede maten gelezen, maar weet zo niet waar.
Geplaatst: vr 30 dec, 2005 11:19
door backfire
uitleg is duidelijk, maar bij een carb versie heb je ook nog het probleem van aanvoersnelheid van de lucht en aanvriezen van de carb. Als je onverwarmde lucht van bijvoorbeeld 0 graden aanzuigt is de temp van deze lucht door de hoge aanzuigsnelheid veel en veel lager. gevolg aanvriezen van de carb en dan loopt hij helemaal niet meer. Luchtgekoelde motoren lees 2cv en kever hebben daar last van als je de lucht van buiten aanzuigt bij een te lage buitentemp. Je theorie klopt 100% maar de praktijk bestaat uit meer dan alleen zuurstofverhouding.
PS lambdasonde heb ik in mijn uitlaatbuis zitten en dat werkt goed. Injectie zal ik nog maar niet aan beginnen. Die compjoeters zijn zo fucking duur.
Geplaatst: vr 30 dec, 2005 11:56
door Green-Duckman
Waarop is die lambda sonde terug gekoppeld???
Geplaatst: vr 30 dec, 2005 12:11
door backfire
op mijn lamba meter
lol
maar is wel. is een systeem van rode, gele en groene ledjes. als het groene ledje aan is dan is de benzine luchtverhouding correct.
zijn tegenwoordig al los te koop voor 40 euro. zelfbouw heeft mij 20 euro gekost.
goede lambdasonde van ford (met vier draden) gaan bij de sloop tussen 10 en 20 euro p'st afhankelijk waar je in NL woont.
Geplaatst: vr 30 dec, 2005 12:19
door Green-Duckman
En op de metingen die je dan verricht, ik bedoel wat je afleest op de letjes zou je dan je motor nog beter kunnen afstellen???