Pagina 1 van 4
probleem met vorst
Geplaatst: do 5 jan, 2006 22:48
door blauw eendje87
ik heb het volgende probleem
als ik een dag niet gereden heb met mijn eend en de volgende dag wil ik s'morgens starten terwijl het vriest dan krijg ik hem niet aan de gang
hij pakt hem dan meteen de eerste keer en raak hem ook meteen weer kwijt wat ik dan ook probeer; tijdje doorstarten ff wachten tijdje wachten weer starten hij pakt niet. pas later op de dag dan start ie weer.
heb ik wel gewoon de vorige dag gereden ( en dat hoeft maar een stukje te zijn) dan is er geen probleem. is de temperatuur boven nul dan ook niet zelfs al heeft ie 1 of meer dagen stil gestaan.
Wat kan het zijn of doe ik fout?
Extra info bij geen probleem start ik;
bij koud weer
* beetje choke starten dan wat gas geven tot de motor zelf goed loopt ff laten lopen dan rustig wegrijden.
bij normaal of warm weer
* geen choke starten ff laten lopen rustig wegrijden.
en dan meteen nog een vraagje wat adviseren jullie wel een wintergrille gebruiken of is het niet echt nodig want ik zie weinig eendjes die hem nu wel hebben?
Geplaatst: do 5 jan, 2006 22:51
door Tom Duckpower
wintergrille gebruiken!
Citroen adviseert bij 15 graden of lager, zelf doe ik het met 10 graden of lager!
Die grille moet er nu dus opzitten

Geplaatst: do 5 jan, 2006 22:55
door Aloha Beach Cruiser
ik denk dat dit niet aan jou ligt, maar aan het blokki
'k heb er bij een eend van me zelf ook last van laatste tijd, en het kan meerdere oorzaken hebben..
- kleppen?
- onsteking?
- pakkingen?
- bougies?
is al een boel over gesproken op dit forum...(onderwerp startproblemen e.d.)
Geplaatst: do 5 jan, 2006 22:56
door Aloha Beach Cruiser
Tom Duckpower schreef:wintergrille gebruiken!
Citroen adviseert bij 15 graden of lager, zelf doe ik het met 10 graden of lager!
Die grille moet er nu dus opzitten

vandaag met de visa gereden, temp. komt ZONDER wintergril niet boven de 75 C.
Geplaatst: do 5 jan, 2006 23:58
door backfire
ik monteer hem altijd beneden 10 graden, tenzij je grote afstanden af gaat leggen, dan monteer ik hem pas bij rond de 0
Geplaatst: vr 6 jan, 2006 00:05
door Punky
Maar dat ding moet bij het starten geen drol uitmaken.

Geplaatst: vr 6 jan, 2006 00:06
door Tom Duckpower
Punky schreef:Maar dat ding moet bij het starten geen drol uitmaken.

precies
Mss de puntjes eens nakijken...Heeft de eend van mn vader ook last van met dit weer..
Geplaatst: vr 6 jan, 2006 00:09
door Punky
Mijne heeft het ook gehad en die heeft een 123. Alles ff nakijken. Als het kouder wordt doet ie het gewoon slechter. Hoe is de staat van de accu bijvoorbeeld???
Geplaatst: vr 6 jan, 2006 13:03
door robin2cv
hello
wel wat ook kan is dat er mist was die nacht. deze vochtige lucht kan j ebobine binnedringen vandaar dat deze eerst moet drogen dus plastieken zak over bobijn kan helpen. Als het terug warm wordt eraf doen want anders krijgt bobijn niet voldoende koeling.
greet srobin
Geplaatst: vr 6 jan, 2006 14:15
door leo top
Punky schreef:Mijne heeft het ook gehad en die heeft een 123. Alles ff nakijken. Als het kouder wordt doet ie het gewoon slechter. Hoe is de staat van de accu bijvoorbeeld???
Het kan inderdaad heel goed aan de staat van de accu liggen, ik heb hetzelfde eens meegemaakt, accu kreeg de startmotor wel rond, maar het was net of er te weinig stroom over was voor de ontsteking. Nieuwe accu er in en geen problemen meer.
Met vorst gaat de accusterkte enorm achteruit.
Met een oude eend (6 volt) die ik vroeger had nam ik bij vorst iedere avond de accu mee naar binnen, zette hem voor de radiator van de verwarming en had 's morgens geen enkel probleem met starten.
Geplaatst: vr 6 jan, 2006 16:27
door Aloha Beach Cruiser
ik heb het ook, ik heb het idee dat als ik de contackt sleutel terugdraai (dus uit) dat ie dan probeert aan te slaan????
hoe zou dit kunnen?
Geplaatst: vr 6 jan, 2006 16:34
door backfire
omdat dan de startmotor stopt met de nodige amperes te trekken en je bobine dan net iets meer juice heeft om een sterke vonk te genereren.
bij mijn eend weet ik dat doorstarten geen nut heeft, wat ik bij vorst doe is starten zodat ie 2 of 3 keer rondgooit, vervolgens uit, dan weer zodat ie 1 keer rondgooit. Herhaal dit een keer of 3 en je zult merken dat ie veel sneller aanslaat. Een beetje hetzelfde idee als het gebruik van de slinger. Je zet hem tegen compressie een geeft hem een slinger. Paar keer doen en hij slaat aan.
Geplaatst: vr 6 jan, 2006 16:42
door Aloha Beach Cruiser
ooh vandaar, en als ik nieuwe bougies zou gebruiken zou die dan sterkere vonk kunnen hebben?
Geplaatst: vr 6 jan, 2006 16:53
door backfire
nou iets, maar zit hem gewoon in het systeem startmotor - accu - bobines. Beter zou het gaan met een kickstarter net zoals op een bmw of ural whoohaha. Maar je kunt ook een varta zilverkleur kopen hebben ipv 350 startampere 520 startampere, die zit er bij mij net in een dat gaat als een tierelier.
Geplaatst: vr 6 jan, 2006 16:56
door Aloha Beach Cruiser
hoe kan dat dan dat ik bijv. voorig jaar geen startproblemen had in de winter...toen was het ook koud
