Pagina 1 van 2

Help! verbruik/cabarateur afstellen/co meten

Geplaatst: vr 20 jan, 2006 22:38
door Derrick
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een electronische ontsteking in mijn 2cv gemonteerd. Een genot wat betrefd de acceleratie. Echter is hij sindsdien flink wat meer benzine gaan slurpen. Waar hij voorheen in de zomer makkelijk 1 op 18 haalde en met het koude weer zeker 1 op 15 heeft hij nu besloten om elke 10 kilometer een liter weg te slurpen.

Waar kan dit aan liggen?

Geplaatst: vr 20 jan, 2006 23:09
door Tom Duckpower
heb ik volgens mij ook last van..
net nieuwe onsteking, kleppen gesteld...

en ook een aardig hoog verbruik zo te zien nu de benzinemeter weer werkt :D

van de stukjes die ik met mn een rij zou de benzine meter niet op 1 dag van "iets meer dan half vol" naar "iets minder dan half vol" moeten gaan.

Geplaatst: ma 23 jan, 2006 17:44
door CitRoel
In principe zou die zuiniger moeten zijn... Misschien eens alles lekker afstellen, en wat minder gebruik maken van de acceleratie?

Geplaatst: ma 23 jan, 2006 20:12
door Teun
Wat dacht je van het lekkere lopen van je blokje wat je uitdaagd om er meer uit te halen.. je kunt nu immers lekker doortrekken bij een stoplicht en op de snelweg..

Geplaatst: ma 23 jan, 2006 20:36
door Ramon
ik heb ook 123 en de mijne zuipt ook

Re: Help! verbruik/cabarateur afstellen/co meten

Geplaatst: ma 23 jan, 2006 20:40
door Menno2cv1964
Derrick schreef:Een genot wat betrefd de acceleratie.
Je rechtervoet!

Geplaatst: di 24 jan, 2006 13:18
door Cubitus
Mijn blok zuipt ook, maar ik geloof er niet zo in dat het met mijn 123 te maken heeft.
Ik durf eerlijk toe te geven dat het aan mezelf ligt. Ik rijd gewoon altijd plankgas, dan kan je van geen enkele auto verwachten dat hij zuinig rijd............. :idea:

Geplaatst: wo 25 jan, 2006 17:47
door Aloha Beach Cruiser
je zou toch zeggen dat 123 of de W ignition (nu andere naam..?) het mengsel beter verbrand. om dat het tijdstip altijd goed is...
mischien dat de motor het mengsel daardoor ook beter aanzuigd!? en dat je daarom iets meer benzine verstookt :? wel minder aanslag van kool, omdat je mengsel volledig verbrand wordt..

Geplaatst: wo 25 jan, 2006 17:58
door Tom Duckpower
Cubitus schreef:Mijn blok zuipt ook, maar ik geloof er niet zo in dat het met mijn 123 te maken heeft.
Ik durf eerlijk toe te geven dat het aan mezelf ligt. Ik rijd gewoon altijd plankgas, dan kan je van geen enkele auto verwachten dat hij zuinig rijd............. :idea:
:mrgreen:

jij onzuinig rijden met je 1:12...probeer eens de 1:10 te halen ;)

Geplaatst: wo 25 jan, 2006 22:26
door TheSeend
Ja IK!!!!!!!!

Mijn meter doet het niet en ik heb een 20 liter tank.
Was onderweg naar het tankstation. Valt-ie ineens stil. Gelukkig was het niet ver meer lopen. Maar precies 200 km na mijn laatste tankbeurt.
Bleek dat mijn 4 bandjes een beetje zacht waren. (Ierse wegen zijn niet mooi ge-asfalteerd)

Daniel

Geplaatst: wo 25 jan, 2006 22:29
door Tom Duckpower
Tis mij ook gelukt hoor...Met de eend van Cubitus...:P

Op weg van Milaan naar Valkenburg aan de Geul...In 11 uur was ik thuis..
en daar zat een tank ik waar op we 200km gereden hadden....:P
1:10 dus...:P
was maar 1 tank ;)

carb afstellen

Geplaatst: wo 15 feb, 2006 20:52
door bruce
haai,

het klinkt waarschijnlijk raar, maar sinds men kleppen zijn afgesteld, loopt het stationair toerental plots rond de 3000 ?!
nu vraag ik me af: hoe kan ik de carb (terug) goed afstellen?
enerzijds kan je het mengsel lucht/benzine regelen, en anderzijds de ralenti-vijs wat bijdraaien, maar hoe vind je de juiste verhouding???

andere symptomen naast het hoge toerental: moeilijk starten (vooral koud), ontploffinkjes in carb, en napingelen
het verbruik (6à7l) en de topsnelheid (115) lijken me redelijk

om de standaardvragen uit de weg te gaan:
ik heb een nieuwe 123-ontsteking, nieuwe bougies+kabel, bobijn, en batterij, dus daar zou het niet aan mogen liggen...

Geplaatst: wo 15 feb, 2006 21:02
door Roel
Stonden je kleppen heel verkeerd vóór het afstellen? Weet je zeker dat ze nu wel goed staan?

Wat symptomen lijken wat mij betreft op een arm mengsel, misschien carb schoonmaken? Hoe loopt ie als je een beetje choke geeft tijdens het rijden?

Geplaatst: vr 17 feb, 2006 18:53
door bruce
ja, ze stonden veeeel te vast. nu staan ze terug op 0,20mm (zou toch moeten, want ik heb dat niet zelf gedaan als beginner-sleutelaar)

bij choken tijdens het rijden begint ie te sputteren, vanaf ik vertrokken ben, zet ik hem uit, en dan zijn er geen problemen meer, enkel bij koud starten dus

om mengsel te verrijken, draai ik die vijs met de klok mee, juist?
wat ineens men toerental verlaagt, dus dat zit goed, denk ik...

Geplaatst: vr 17 feb, 2006 19:00
door CitRoel
Dat lijkt mij juist inderdaad... (wel met warme motor)