Pagina 1 van 1
zwarte bougies
Geplaatst: di 7 mar, 2006 09:38
door Nicky
Kan iemand mij als minder ervaren eendrijder uitleggen hoe ik de carburateur moet afstellen zodat het benzinemengsel minder rijk wordt. Mijn bougies hadden namelijk een droge, zwarte koolaanslag.
Graag door middel van de onderstaande nummertjes op de tekening.

Geplaatst: di 7 mar, 2006 11:43
door Eric Clemens
Heb je wel de juiste bougie's gemonteerd? Bij te 'koude' bougie's krijg je namelijk dezelfde verschijnselen.
Geplaatst: di 7 mar, 2006 11:50
door Nicky
Er zaten Champion L82C bougies in, maar heb ze nu vervangen door Eyquem 755 (C62).
Geplaatst: di 7 mar, 2006 12:26
door Duintje
Geplaatst: di 7 mar, 2006 13:25
door Nicky
Het is echt een geval van koolstof op de bougie.

De problemen zijn begonnen na een beurt en vervolgens de APK:
-nieuwe bougies (Champion L82C)
-nieuwe olie
-nieuwe contactpuntjes
-stellen ontsteking
-aanpassing CO-gehalte door te draaien aan de carburateur
Geplaatst: di 7 mar, 2006 14:39
door Bartje
Te veel koolstof kan komen door een verkeerde afstelling van de CO schroef (9). Ik heb me laten vertellen dat 4,5 a 5,5 keer uitdraaien vanuit helemaal dicht een goede vuistregel is. Ik had mijn CO schroef op "gevoel" afgesteld en kwam zo ook op z'n stand uit dus het lijkt mij geen onzinnige richtlijn.
In je tekening is (17) volgens mij ook een CO schroef (voor de tweede trap), maar die zit alleen op oudere carburateurs (jaren 70). Voor de afstelling van deze schroef heb ik geen vuistregel/idee.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groetjes Bart
Geplaatst: wo 8 mar, 2006 08:21
door flusc
als er met je carb gesold is dan zou ik zeggen draai je co schroef uit tot wanneer je motor het hoogst in toeren gaat, dan staat ie optimaal (niet voor apk , maar wie kijkt daar naar)
blijft je mengsel te rijk dan kan je nog steeds je vlotterhoogte een beetje laten zakken ( scheelt een pak in je verbruik)
Niels
Geplaatst: wo 8 mar, 2006 09:23
door André Post
Ik begrijp uit het verjaal dat hij juist voor de APK is geweest en daardoor
moet de CO schroef goed of zelfs te krap staan.
De bougie kleur kan je trouwens pas goed controleren na een lange rit.
De CO schroef doet vrijwel niets met het mengsel met elke andere gasklep
stand dan stationair.
Hoe is het luchtfilter?
Geplaatst: wo 8 mar, 2006 09:37
door Nicky
Ik heb nu de CO-schroef (die links-vooraan, met de inkeping uit het midden) eerst helemaal teruggedraaid. Vervolgens een slag of twee weer open gezet en nu loopt ie weer beter. Eerst maar even weer een tijdje rijden en dan de bougies weer controleren.
Ik las op het forum dat eventuele kool-aanslag in het cilinderhuis vanzelf weer verbrandt, klopt dat.
Geplaatst: wo 8 mar, 2006 09:39
door Nicky
O ja, het luchtfilter is nieuw.