zwarte bougies

Plaats reactie
Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

zwarte bougies

Bericht door Nicky » di 7 mar, 2006 09:38

Kan iemand mij als minder ervaren eendrijder uitleggen hoe ik de carburateur moet afstellen zodat het benzinemengsel minder rijk wordt. Mijn bougies hadden namelijk een droge, zwarte koolaanslag.
Graag door middel van de onderstaande nummertjes op de tekening.
Afbeelding

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
Locatie: Vianen

Bericht door Eric Clemens » di 7 mar, 2006 11:43

Heb je wel de juiste bougie's gemonteerd? Bij te 'koude' bougie's krijg je namelijk dezelfde verschijnselen.
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » di 7 mar, 2006 11:50

Er zaten Champion L82C bougies in, maar heb ze nu vervangen door Eyquem 755 (C62).

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 7 mar, 2006 12:26


Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » di 7 mar, 2006 13:25

Het is echt een geval van koolstof op de bougie.
Afbeelding
De problemen zijn begonnen na een beurt en vervolgens de APK:
-nieuwe bougies (Champion L82C)
-nieuwe olie
-nieuwe contactpuntjes
-stellen ontsteking
-aanpassing CO-gehalte door te draaien aan de carburateur

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 7 mar, 2006 14:39

Te veel koolstof kan komen door een verkeerde afstelling van de CO schroef (9). Ik heb me laten vertellen dat 4,5 a 5,5 keer uitdraaien vanuit helemaal dicht een goede vuistregel is. Ik had mijn CO schroef op "gevoel" afgesteld en kwam zo ook op z'n stand uit dus het lijkt mij geen onzinnige richtlijn.

In je tekening is (17) volgens mij ook een CO schroef (voor de tweede trap), maar die zit alleen op oudere carburateurs (jaren 70). Voor de afstelling van deze schroef heb ik geen vuistregel/idee.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes Bart

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » wo 8 mar, 2006 08:21

als er met je carb gesold is dan zou ik zeggen draai je co schroef uit tot wanneer je motor het hoogst in toeren gaat, dan staat ie optimaal (niet voor apk , maar wie kijkt daar naar)

blijft je mengsel te rijk dan kan je nog steeds je vlotterhoogte een beetje laten zakken ( scheelt een pak in je verbruik)

Niels
vroem vroem

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 8 mar, 2006 09:23

Ik begrijp uit het verjaal dat hij juist voor de APK is geweest en daardoor
moet de CO schroef goed of zelfs te krap staan.
De bougie kleur kan je trouwens pas goed controleren na een lange rit.
De CO schroef doet vrijwel niets met het mengsel met elke andere gasklep
stand dan stationair.
Hoe is het luchtfilter?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » wo 8 mar, 2006 09:37

Ik heb nu de CO-schroef (die links-vooraan, met de inkeping uit het midden) eerst helemaal teruggedraaid. Vervolgens een slag of twee weer open gezet en nu loopt ie weer beter. Eerst maar even weer een tijdje rijden en dan de bougies weer controleren.
Ik las op het forum dat eventuele kool-aanslag in het cilinderhuis vanzelf weer verbrandt, klopt dat.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » wo 8 mar, 2006 09:39

O ja, het luchtfilter is nieuw.

Plaats reactie