Trillingen/ klapperend wiel

Alles over de wielophanging
Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Trillingen/ klapperend wiel

Bericht door Flying Duckman » wo 8 mar, 2006 14:25

Ik heb een probleempje wat vervelend is. Ik weet in welke hoe ik het moet zoeken, maar ik wilde het hier ook nog eens voorleggen.

Mijn linkervoorwiel gaat af en toe klapperen. Ik denk dat het drie dingen kunnen zijn, fusee, stuurkogel en velg.

De symptomen.
bij snelheden hoger dan 70 km per uur wanneer ik een lichte bocht naar rechts maak en een kuiltje tegen kom dan begint hij te klapperen, als ik afrem houdt het op, ook als ik een beetje heen en weer stuur houdt het op.

Ik verdenk de velg of de stuurkogel, maar juist doordat ik heen en weer beweeg de stuurkogel het meest, maar kan het ook het stuurhuis zijn?

suggesties?
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 8 mar, 2006 17:46

Waarschijnlijk de stuurkogel.
Zoiets heb ik ook gehad.
Even stellen
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » wo 8 mar, 2006 17:49

bij versleten fusees hoor je bij het draaien vaak een soort "klonk' ook al ga je dan helemaal nog niet hard (bijv: 15 km/h)
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 8 mar, 2006 19:53

André Post schreef:Waarschijnlijk de stuurkogel.
Zoiets heb ik ook gehad.
Even stellen
Misschien zaterdag maar even doen, weet iemand zo wat de toespoor moet zijn?
of is de voorkant van het wiel gewoon gelijk aan de achterkant van het wiel?
Dus toespoor = 0
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 8 mar, 2006 20:32

Uitspoor 0 - 2 mm.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » za 11 mar, 2006 22:48

Vandaag helaas geen tijd en zin gehad om het aan te pakken, het was te koud. Wel nog wat aan het interieur gedaan, wat haakjes voor de achterdeuren geplaatst en een rubbermat achter, maakt het weer wat fijner. Vandaag ook weer het klapperend wiel gehad.
Misschien dat de velg ook niet helemaal super is in combinatie met de band. Dat toch ook eens een keer omwisselen en zien wat dat doet. Eigenlijk kan ik wel rondom nieuwe velgen en banden gebruiken, maar er is nog zoveel.... :?
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 14 mar, 2006 18:06

Ik heb nu een goede velg en een michelin band voorop gelegd en de trillingen zijn voorbij! Ik moet nog wel wat beteren kwa trillingen, maar het ergste is voorbij
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 4 apr, 2006 09:30

Dit herken ik!

Ik wilde zelf een topic openen op 2cv.nl maar zie dat bovenstaande beschrijving erg lijkt op wat ik met mn eend heb.

In al die jaren dat ik mn eend heb gebeurde het wel eens dat als ik door een flinke kuil reed of over een flinke bobbel in de weg m'n stuur enorm begon te trillen/klapperen. Door even aan het stuur te rukken ging het dan over. De afgelopen week is het echter continue raak. Bij elk wiswasje in de weg (zeker in de bochten). Begint mn stuur heel hard te schudden en te trillen. Het geeft ook behoorlijk wat herrie.

Wat is dit? Is dit ook de stuurkogel?

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 4 apr, 2006 10:07

Kijk eerst eens naar je banden. Ik heb een wiel vervangen en dat hielp al enorm, maar het probleem zit wat dieper. 9 van de 10 keer is het de fusee die aan vervanging toe is, dit zou je even moeten controleren, of gewoon eens weer wat vet in de fusee spuiten en kijken of dit nog wat uit maakt.
Maar het kan ook in de stuurkogel zitten, dat die aan vervanging toe is.
Dus er zijn verschillende mogelijkheden. Bij mij is het redelijk opgelost. Ik heb nog niet weer last gehad van een klapperend stuur, maar ik merk dat ik er af en toe niet ver van weg ben.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 4 apr, 2006 10:47

even een potkrikje onder je draag arm zetten (of helemaal opkrikken) en dan de fusee speling bekijken..
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 mei, 2006 16:06
Locatie: Eindhoven

Bericht door Doris D. » di 6 jun, 2006 19:12

Hier hetzelfde verhaal.
bij een bocht naar rechts boven de 80 km/hr soms, niet altijd.
Verdacht mijn demper, maar die is nog maar 3000 km nieuw en daarvoor was het ook soms.
Dat is naar mijn idee het vervelendste: iets wat het soms wel en soms niet doet :?
Heb de krik er onder gehad en de speling op fusee en aandrijfas etc. bekeken, maar dat lijkt allemaal dik in orde.

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 6 jun, 2006 20:10

Doe in ieder geval genoeg vet in je fusees, dat helpt zowiezo, maar het is denk ik een combinatie van fusee en stuurkogel en een velg/band die niet helemaal goed gebalanceerd is. Ik heb het niet zo heel vaak meer gelukkig, maar nog wel af en toe
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 6 jun, 2006 20:13

Dat heb ik ook gehad, was gewoon wat speling op een stuurkogel.
Opnieuw afgesteld, geen problemen meer.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 6 jun, 2006 20:54

Ik heb het ook eens gehad, toen waren de wielmoeren niet goed vast.............

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 mei, 2006 16:06
Locatie: Eindhoven

Bericht door Doris D. » di 6 jun, 2006 21:26

leo top schreef:Ik heb het ook eens gehad, toen waren de wielmoeren niet goed vast.............
Whatta mistaka to maka...

Plaats reactie