Trillingen/ klapperend wiel
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Trillingen/ klapperend wiel
Ik heb een probleempje wat vervelend is. Ik weet in welke hoe ik het moet zoeken, maar ik wilde het hier ook nog eens voorleggen.
Mijn linkervoorwiel gaat af en toe klapperen. Ik denk dat het drie dingen kunnen zijn, fusee, stuurkogel en velg.
De symptomen.
bij snelheden hoger dan 70 km per uur wanneer ik een lichte bocht naar rechts maak en een kuiltje tegen kom dan begint hij te klapperen, als ik afrem houdt het op, ook als ik een beetje heen en weer stuur houdt het op.
Ik verdenk de velg of de stuurkogel, maar juist doordat ik heen en weer beweeg de stuurkogel het meest, maar kan het ook het stuurhuis zijn?
suggesties?
Mijn linkervoorwiel gaat af en toe klapperen. Ik denk dat het drie dingen kunnen zijn, fusee, stuurkogel en velg.
De symptomen.
bij snelheden hoger dan 70 km per uur wanneer ik een lichte bocht naar rechts maak en een kuiltje tegen kom dan begint hij te klapperen, als ik afrem houdt het op, ook als ik een beetje heen en weer stuur houdt het op.
Ik verdenk de velg of de stuurkogel, maar juist doordat ik heen en weer beweeg de stuurkogel het meest, maar kan het ook het stuurhuis zijn?
suggesties?
- André Post
- Heavy user
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
bij versleten fusees hoor je bij het draaien vaak een soort "klonk' ook al ga je dan helemaal nog niet hard (bijv: 15 km/h)
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
- André Post
- Heavy user
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Vandaag helaas geen tijd en zin gehad om het aan te pakken, het was te koud. Wel nog wat aan het interieur gedaan, wat haakjes voor de achterdeuren geplaatst en een rubbermat achter, maakt het weer wat fijner. Vandaag ook weer het klapperend wiel gehad.
Misschien dat de velg ook niet helemaal super is in combinatie met de band. Dat toch ook eens een keer omwisselen en zien wat dat doet. Eigenlijk kan ik wel rondom nieuwe velgen en banden gebruiken, maar er is nog zoveel....
Misschien dat de velg ook niet helemaal super is in combinatie met de band. Dat toch ook eens een keer omwisselen en zien wat dat doet. Eigenlijk kan ik wel rondom nieuwe velgen en banden gebruiken, maar er is nog zoveel....

-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Dit herken ik!
Ik wilde zelf een topic openen op 2cv.nl maar zie dat bovenstaande beschrijving erg lijkt op wat ik met mn eend heb.
In al die jaren dat ik mn eend heb gebeurde het wel eens dat als ik door een flinke kuil reed of over een flinke bobbel in de weg m'n stuur enorm begon te trillen/klapperen. Door even aan het stuur te rukken ging het dan over. De afgelopen week is het echter continue raak. Bij elk wiswasje in de weg (zeker in de bochten). Begint mn stuur heel hard te schudden en te trillen. Het geeft ook behoorlijk wat herrie.
Wat is dit? Is dit ook de stuurkogel?
Ik wilde zelf een topic openen op 2cv.nl maar zie dat bovenstaande beschrijving erg lijkt op wat ik met mn eend heb.
In al die jaren dat ik mn eend heb gebeurde het wel eens dat als ik door een flinke kuil reed of over een flinke bobbel in de weg m'n stuur enorm begon te trillen/klapperen. Door even aan het stuur te rukken ging het dan over. De afgelopen week is het echter continue raak. Bij elk wiswasje in de weg (zeker in de bochten). Begint mn stuur heel hard te schudden en te trillen. Het geeft ook behoorlijk wat herrie.
Wat is dit? Is dit ook de stuurkogel?
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Kijk eerst eens naar je banden. Ik heb een wiel vervangen en dat hielp al enorm, maar het probleem zit wat dieper. 9 van de 10 keer is het de fusee die aan vervanging toe is, dit zou je even moeten controleren, of gewoon eens weer wat vet in de fusee spuiten en kijken of dit nog wat uit maakt.
Maar het kan ook in de stuurkogel zitten, dat die aan vervanging toe is.
Dus er zijn verschillende mogelijkheden. Bij mij is het redelijk opgelost. Ik heb nog niet weer last gehad van een klapperend stuur, maar ik merk dat ik er af en toe niet ver van weg ben.
Maar het kan ook in de stuurkogel zitten, dat die aan vervanging toe is.
Dus er zijn verschillende mogelijkheden. Bij mij is het redelijk opgelost. Ik heb nog niet weer last gehad van een klapperend stuur, maar ik merk dat ik er af en toe niet ver van weg ben.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
even een potkrikje onder je draag arm zetten (of helemaal opkrikken) en dan de fusee speling bekijken..
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
Hier hetzelfde verhaal.
bij een bocht naar rechts boven de 80 km/hr soms, niet altijd.
Verdacht mijn demper, maar die is nog maar 3000 km nieuw en daarvoor was het ook soms.
Dat is naar mijn idee het vervelendste: iets wat het soms wel en soms niet doet
Heb de krik er onder gehad en de speling op fusee en aandrijfas etc. bekeken, maar dat lijkt allemaal dik in orde.
bij een bocht naar rechts boven de 80 km/hr soms, niet altijd.
Verdacht mijn demper, maar die is nog maar 3000 km nieuw en daarvoor was het ook soms.
Dat is naar mijn idee het vervelendste: iets wat het soms wel en soms niet doet

Heb de krik er onder gehad en de speling op fusee en aandrijfas etc. bekeken, maar dat lijkt allemaal dik in orde.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
- André Post
- Heavy user