Pagina 1 van 1

Nieuwe krukas

Geplaatst: za 22 apr, 2006 01:20
door Bob
Zoals uiteengezet in het onderwerp "Krukas keerring", zal ik blijkbaar op zoek moeten gaan naar een nieuwe krukas.

Een behoorlijk prijzig onderdeel (+ 200 euro) is dat, en wat ik mij afvraag: heeft iemand ervaring met de geleverde kwaliteit? Want inmiddels weet ik dat in de 2pk-branche niet iedereen even bona fide is (zo had het gespecialiseerde bedrijf waar ik mijn auto kocht, beweerd dat er een gereviseerde motor ingebouwd was...). :x

Is er bv. een manier om te controleren of een "nieuwe" krukas ook echt nieuw is? Alle tips zijn welkom.

Geplaatst: za 22 apr, 2006 09:26
door A3
Waarom zou je geen gebruikte erin zetten?

Laat je die uitmeten bij een revisie bedrijf, weet je de krukas recht is. En ben je voor minder dan de helft klaar!

Geplaatst: za 22 apr, 2006 12:31
door Aloha Beach Cruiser
mischien kun je hem meteen laten balanceren :roll:

Geplaatst: za 22 apr, 2006 15:04
door backfire
voor dat geld kun je net zo goed 2 2cv blokkies kopen. of 1 Visa blok.

Geplaatst: za 22 apr, 2006 20:26
door Aloha Beach Cruiser
mmm, dan is het gouw bekeken ja ... :?

Geplaatst: za 22 apr, 2006 22:06
door Bob
backfire schreef:voor dat geld kun je net zo goed 2 2cv blokkies kopen. of 1 Visa blok.
Is dat zo? En krijg je dan echt een goed blok? Want op gebruikte onderdelen is garantie in de praktijk waardeloos (met nieuwe zal het trouwens niet veel anders zijn).
En een mens heeft nog wat anders te doen dan om de paar weken de motor uit zijn eend slopen...

Geplaatst: zo 23 apr, 2006 01:40
door Aloha Beach Cruiser
als je een beetje zuinig met een blok bent, kun je er jaren mee doen!! geloof me, wij zijn eerste eigenaar van een 2cv ui 86 ... al 20 jaar het zelfde blok! en loopt nu nog perfeckt!!! ook dit blok heeft de 7000 trm al wel eens gezien hoor :wink: :lol:

Geplaatst: zo 23 apr, 2006 10:38
door Frank Deusjevoo
Bob schreef:
backfire schreef:voor dat geld kun je net zo goed 2 2cv blokkies kopen. of 1 Visa blok.
Is dat zo? En krijg je dan echt een goed blok? Want op gebruikte onderdelen is garantie in de praktijk waardeloos (met nieuwe zal het trouwens niet veel anders zijn).
En een mens heeft nog wat anders te doen dan om de paar weken de motor uit zijn eend slopen...
Ja nou je kunt een niet vast gelopen blok kopen voor ongeveer 100 euro. Alleen weet je niet wat je koopt.. maar als de eerste niet goed is kan je nog een andere erin leggen en als die het dan niet doet dan pas zit je over dat andere budget heen. Je zou dan in principe van 3 motoren 1 kunnen maken! Altijd goedkoper denk ik!
charleston tuning schreef:als je een beetje zuinig met een blok bent, kun je er jaren mee doen!! geloof me, wij zijn eerste eigenaar van een 2cv ui 86 ... al 20 jaar het zelfde blok! en loopt nu nog perfeckt!!! ook dit blok heeft de 7000 trm al wel eens gezien hoor :wink: :lol:
Jaja goed bezig maar jij hebt het zelf onderhouden .. als anderen dat doen weet je niet wat je ermee koopt. Ik kocht nu ook het liefste een nieuwe eend :D ..

Frank

Geplaatst: ma 24 apr, 2006 08:04
door Ramon
koop een goed basis blok, (ik heb er nog wel een met 60.000 km)

schroef alles over van je oude blok, dan weet je ook dat dat goed is zegmaar en ga gewoon weer lekker rijden. in een middag klaar

Geplaatst: ma 24 apr, 2006 11:44
door Eric Clemens
Bob, hier al gekeken? Is een betrouwbaar adres.

http://www.eendengarage.com/krukasrevisie.htm

Geplaatst: zo 21 mei, 2006 22:10
door Bob
Een nieuwe of gereviseerde krukas heb ik niet kunnen vinden, het is dus een tweedehandse geworden. Het motorblok is vandaag open gegaan, en zo heb ik de oude krukas met de nieuwe kunnen vergelijken. Daarbij heb ik op het oog en het gevoel tussen beide geen verschil kunnen merken.

Daardoor vraag ik mij nu af of er evt. nog andere oorzaken voor het olieverlies kunnen zijn.

Tussen de keerring en het krukaslager bevindt zich een kleine ruimte die bij draaiende motor waarschijnlijk steeds olie onder druk bevat.
Is het mogelijk dat de olietoevoer naar het krukaslager te hoog zou zijn zodat de olie via het afvoerkanaaltje niet tijdig naar het carter kan terugvloeien? Kan de overdrukklep (oil pressure release valve, volgens Haynes) slecht werken, en overdruk veroorzaken tussen lager en achterste keerring, waardoor olie naar buiten zou worden geperst? Of is dit een dood spoor?

Geplaatst: ma 22 mei, 2006 10:30
door Evan
Eric Clemens schreef:Bob, hier al gekeken? Is een betrouwbaar adres.

http://www.eendengarage.com/krukasrevisie.htm
tis wel een beetje poeha gebeuren zeg, elk revisiebedrijf kan je krukas nameten voor je en uitbalanceren

Geplaatst: ma 22 mei, 2006 11:08
door André Post
Nou, niet dus.
Een eend heeft een geperste krukas, de drijfstangen zijn niet te verwijderen
zonder de krukas te splitsen, en dat is nu het probleem.

Geplaatst: ma 22 mei, 2006 12:58
door Eric Clemens
Geen poeha, gewoon een eendengarage die weet waar die het over heeft en kwaliteit voorop stelt.

Geplaatst: ma 19 jun, 2006 12:37
door Bob
De nieuwe, nu ja, tweedehandse krukas heeft het probleem dan toch opgelost. Geen olielek meer. Wat er juist aan de vorige scheelde weet ik niet, maar het probleem is opgelost en daar gaat het om!
Nog bedankt voor jullie adviezen.