Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
-
Bob
- Beginner

- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
- Locatie: Waasmunster
Bericht
door Bob » za 22 apr, 2006 01:20
Zoals uiteengezet in het onderwerp "Krukas keerring", zal ik blijkbaar op zoek moeten gaan naar een nieuwe krukas.
Een behoorlijk prijzig onderdeel (+ 200 euro) is dat, en wat ik mij afvraag: heeft iemand ervaring met de geleverde kwaliteit? Want inmiddels weet ik dat in de 2pk-branche niet iedereen even bona fide is (zo had het gespecialiseerde bedrijf waar ik mijn auto kocht, beweerd dat er een gereviseerde motor ingebouwd was...).
Is er bv. een manier om te controleren of een "nieuwe" krukas ook echt nieuw is? Alle tips zijn welkom.
-
A3
- Gebruiker

- Berichten: 54
- Lid geworden op: di 14 okt, 2003 11:08
- Locatie: Sittard
-
Contacteer:
Bericht
door A3 » za 22 apr, 2006 09:26
Waarom zou je geen gebruikte erin zetten?
Laat je die uitmeten bij een revisie bedrijf, weet je de krukas recht is. En ben je voor minder dan de helft klaar!
-
backfire
- Addicted user

- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
-
Contacteer:
Bericht
door backfire » za 22 apr, 2006 15:04
voor dat geld kun je net zo goed 2 2cv blokkies kopen. of 1 Visa blok.
-
Bob
- Beginner

- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
- Locatie: Waasmunster
Bericht
door Bob » za 22 apr, 2006 22:06
backfire schreef:voor dat geld kun je net zo goed 2 2cv blokkies kopen. of 1 Visa blok.
Is dat zo? En krijg je dan echt een goed blok? Want op gebruikte onderdelen is garantie in de praktijk waardeloos (met nieuwe zal het trouwens niet veel anders zijn).
En een mens heeft nog wat anders te doen dan om de paar weken de motor uit zijn eend slopen...
-
Aloha Beach Cruiser
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
-
Contacteer:
Bericht
door Aloha Beach Cruiser » zo 23 apr, 2006 01:40
als je een beetje zuinig met een blok bent, kun je er jaren mee doen!! geloof me, wij zijn eerste eigenaar van een 2cv ui 86 ... al 20 jaar het zelfde blok! en loopt nu nog perfeckt!!! ook dit blok heeft de 7000 trm al wel eens gezien hoor

-
Frank Deusjevoo
- Veelvuldig poster

- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
Bericht
door Frank Deusjevoo » zo 23 apr, 2006 10:38
Bob schreef:backfire schreef:voor dat geld kun je net zo goed 2 2cv blokkies kopen. of 1 Visa blok.
Is dat zo? En krijg je dan echt een goed blok? Want op gebruikte onderdelen is garantie in de praktijk waardeloos (met nieuwe zal het trouwens niet veel anders zijn).
En een mens heeft nog wat anders te doen dan om de paar weken de motor uit zijn eend slopen...
Ja nou je kunt een niet vast gelopen blok kopen voor ongeveer 100 euro. Alleen weet je niet wat je koopt.. maar als de eerste niet goed is kan je nog een andere erin leggen en als die het dan niet doet dan pas zit je over dat andere budget heen. Je zou dan in principe van 3 motoren 1 kunnen maken! Altijd goedkoper denk ik!
charleston tuning schreef:als je een beetje zuinig met een blok bent, kun je er jaren mee doen!! geloof me, wij zijn eerste eigenaar van een 2cv ui 86 ... al 20 jaar het zelfde blok! en loopt nu nog perfeckt!!! ook dit blok heeft de 7000 trm al wel eens gezien hoor

Jaja goed bezig maar jij hebt het zelf onderhouden .. als anderen dat doen weet je niet wat je ermee koopt. Ik kocht nu ook het liefste een nieuwe eend

..
Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...
-
Ramon
- Heavy user

- Berichten: 3690
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
- Locatie: ibiza
-
Contacteer:
Bericht
door Ramon » ma 24 apr, 2006 08:04
koop een goed basis blok, (ik heb er nog wel een met 60.000 km)
schroef alles over van je oude blok, dan weet je ook dat dat goed is zegmaar en ga gewoon weer lekker rijden. in een middag klaar
-
Bob
- Beginner

- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
- Locatie: Waasmunster
Bericht
door Bob » zo 21 mei, 2006 22:10
Een nieuwe of gereviseerde krukas heb ik niet kunnen vinden, het is dus een tweedehandse geworden. Het motorblok is vandaag open gegaan, en zo heb ik de oude krukas met de nieuwe kunnen vergelijken. Daarbij heb ik op het oog en het gevoel tussen beide geen verschil kunnen merken.
Daardoor vraag ik mij nu af of er evt. nog andere oorzaken voor het olieverlies kunnen zijn.
Tussen de keerring en het krukaslager bevindt zich een kleine ruimte die bij draaiende motor waarschijnlijk steeds olie onder druk bevat.
Is het mogelijk dat de olietoevoer naar het krukaslager te hoog zou zijn zodat de olie via het afvoerkanaaltje niet tijdig naar het carter kan terugvloeien? Kan de overdrukklep (oil pressure release valve, volgens Haynes) slecht werken, en overdruk veroorzaken tussen lager en achterste keerring, waardoor olie naar buiten zou worden geperst? Of is dit een dood spoor?
-
Evan
- Veelvuldig poster

- Berichten: 646
- Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30
Bericht
door Evan » ma 22 mei, 2006 10:30
tis wel een beetje poeha gebeuren zeg, elk revisiebedrijf kan je krukas nameten voor je en uitbalanceren
Ami 8 break
-
André Post
- Heavy user

- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bericht
door André Post » ma 22 mei, 2006 11:08
Nou, niet dus.
Een eend heeft een geperste krukas, de drijfstangen zijn niet te verwijderen
zonder de krukas te splitsen, en dat is nu het probleem.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
Eric Clemens
- Gebruiker

- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen
Bericht
door Eric Clemens » ma 22 mei, 2006 12:58
Geen poeha, gewoon een eendengarage die weet waar die het over heeft en kwaliteit voorop stelt.
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78
-
Bob
- Beginner

- Berichten: 39
- Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 00:42
- Locatie: Waasmunster
Bericht
door Bob » ma 19 jun, 2006 12:37
De nieuwe, nu ja, tweedehandse krukas heeft het probleem dan toch opgelost. Geen olielek meer. Wat er juist aan de vorige scheelde weet ik niet, maar het probleem is opgelost en daar gaat het om!
Nog bedankt voor jullie adviezen.