Nieuwe krukas
Nieuwe krukas
Zoals uiteengezet in het onderwerp "Krukas keerring", zal ik blijkbaar op zoek moeten gaan naar een nieuwe krukas.
Een behoorlijk prijzig onderdeel (+ 200 euro) is dat, en wat ik mij afvraag: heeft iemand ervaring met de geleverde kwaliteit? Want inmiddels weet ik dat in de 2pk-branche niet iedereen even bona fide is (zo had het gespecialiseerde bedrijf waar ik mijn auto kocht, beweerd dat er een gereviseerde motor ingebouwd was...).
Is er bv. een manier om te controleren of een "nieuwe" krukas ook echt nieuw is? Alle tips zijn welkom.
Een behoorlijk prijzig onderdeel (+ 200 euro) is dat, en wat ik mij afvraag: heeft iemand ervaring met de geleverde kwaliteit? Want inmiddels weet ik dat in de 2pk-branche niet iedereen even bona fide is (zo had het gespecialiseerde bedrijf waar ik mijn auto kocht, beweerd dat er een gereviseerde motor ingebouwd was...).
Is er bv. een manier om te controleren of een "nieuwe" krukas ook echt nieuw is? Alle tips zijn welkom.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
mischien kun je hem meteen laten balanceren
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
mmm, dan is het gouw bekeken ja ...
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
Is dat zo? En krijg je dan echt een goed blok? Want op gebruikte onderdelen is garantie in de praktijk waardeloos (met nieuwe zal het trouwens niet veel anders zijn).backfire schreef:voor dat geld kun je net zo goed 2 2cv blokkies kopen. of 1 Visa blok.
En een mens heeft nog wat anders te doen dan om de paar weken de motor uit zijn eend slopen...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
als je een beetje zuinig met een blok bent, kun je er jaren mee doen!! geloof me, wij zijn eerste eigenaar van een 2cv ui 86 ... al 20 jaar het zelfde blok! en loopt nu nog perfeckt!!! ook dit blok heeft de 7000 trm al wel eens gezien hoor
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
Ja nou je kunt een niet vast gelopen blok kopen voor ongeveer 100 euro. Alleen weet je niet wat je koopt.. maar als de eerste niet goed is kan je nog een andere erin leggen en als die het dan niet doet dan pas zit je over dat andere budget heen. Je zou dan in principe van 3 motoren 1 kunnen maken! Altijd goedkoper denk ik!Bob schreef:Is dat zo? En krijg je dan echt een goed blok? Want op gebruikte onderdelen is garantie in de praktijk waardeloos (met nieuwe zal het trouwens niet veel anders zijn).backfire schreef:voor dat geld kun je net zo goed 2 2cv blokkies kopen. of 1 Visa blok.
En een mens heeft nog wat anders te doen dan om de paar weken de motor uit zijn eend slopen...
Jaja goed bezig maar jij hebt het zelf onderhouden .. als anderen dat doen weet je niet wat je ermee koopt. Ik kocht nu ook het liefste een nieuwe eend ..charleston tuning schreef:als je een beetje zuinig met een blok bent, kun je er jaren mee doen!! geloof me, wij zijn eerste eigenaar van een 2cv ui 86 ... al 20 jaar het zelfde blok! en loopt nu nog perfeckt!!! ook dit blok heeft de 7000 trm al wel eens gezien hoor
Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...
-
- Gebruiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen
Een nieuwe of gereviseerde krukas heb ik niet kunnen vinden, het is dus een tweedehandse geworden. Het motorblok is vandaag open gegaan, en zo heb ik de oude krukas met de nieuwe kunnen vergelijken. Daarbij heb ik op het oog en het gevoel tussen beide geen verschil kunnen merken.
Daardoor vraag ik mij nu af of er evt. nog andere oorzaken voor het olieverlies kunnen zijn.
Tussen de keerring en het krukaslager bevindt zich een kleine ruimte die bij draaiende motor waarschijnlijk steeds olie onder druk bevat.
Is het mogelijk dat de olietoevoer naar het krukaslager te hoog zou zijn zodat de olie via het afvoerkanaaltje niet tijdig naar het carter kan terugvloeien? Kan de overdrukklep (oil pressure release valve, volgens Haynes) slecht werken, en overdruk veroorzaken tussen lager en achterste keerring, waardoor olie naar buiten zou worden geperst? Of is dit een dood spoor?
Daardoor vraag ik mij nu af of er evt. nog andere oorzaken voor het olieverlies kunnen zijn.
Tussen de keerring en het krukaslager bevindt zich een kleine ruimte die bij draaiende motor waarschijnlijk steeds olie onder druk bevat.
Is het mogelijk dat de olietoevoer naar het krukaslager te hoog zou zijn zodat de olie via het afvoerkanaaltje niet tijdig naar het carter kan terugvloeien? Kan de overdrukklep (oil pressure release valve, volgens Haynes) slecht werken, en overdruk veroorzaken tussen lager en achterste keerring, waardoor olie naar buiten zou worden geperst? Of is dit een dood spoor?
tis wel een beetje poeha gebeuren zeg, elk revisiebedrijf kan je krukas nameten voor je en uitbalancerenEric Clemens schreef:Bob, hier al gekeken? Is een betrouwbaar adres.
http://www.eendengarage.com/krukasrevisie.htm
Ami 8 break
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Gebruiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen