Pagina 1 van 9

Soort benzine

Geplaatst: di 16 mei, 2006 17:50
door Hassie
:?: Welke soorten benzine kan/moet ik gebruiken in een 83-er 2CV6?
Wie weet dit?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord!
Vr. grt
Hassie

Geplaatst: di 16 mei, 2006 17:59
door CitRoel
Dat ligt aan je motorcode... kijk eens op het plaatje dat zich zo ongeveer onder je luchtfilter bevind... Daar staat waarschijnlijk A06/635, dan moet je benzine tanken met het octaan 98. Kijk hier eens hier staat de motorcodelijst en kan je het zo opzoeken.

En lood hoeft zowiezo niet in een eend na '75...

soort benzine.

Geplaatst: di 16 mei, 2006 19:12
door Hassie
Dag CitRoel,
Dank voor de snelle reactie!
Ik ga morgen de motorcode opzoeken.
Vr. groet.
Hassie.

Geplaatst: wo 17 mei, 2006 14:33
door Menno2cv1964
Ik dacht dat lood niet meer hoeft vanaf 1970.

Geplaatst: wo 17 mei, 2006 14:38
door André Post
Och, ik rij al meer dan 40000km loodvrij met een pre 1970 motortje,
geen problemen.
Maar 98 of 95 heeft niets met lood of loodvervanger te maken.

Geplaatst: wo 17 mei, 2006 14:44
door Menno2cv1964
Nee ik gooi ook nooit lood(vervanger) in mn 18pk (1964).
Maar ik meen dat Citroën alle motoren vanaf 1970 geschikt heeft bevonden voor ongelood. Das dus officiëel zeg maar.

Geplaatst: wo 17 mei, 2006 14:54
door André Post
Volgens mij zelfs ergens vanaf de jaren '80, maar volgens de kenners is er
nooit iets gewijzigt in de terzake doende onderdeel nummers.

Geplaatst: wo 17 mei, 2006 15:21
door CitRoel
Ik wist het jaartal niet meer zeker maarja... er rijden ook genoeg mensen op octaan 95 terwijl het blokje daar eigenlijk niet tegen zou moeten kunnen...

Geplaatst: wo 17 mei, 2006 17:07
door LoLa
Ik gebruik braaf '98 (maar ja het is een acadiane he) en ook doe ik er altijd braaf lood vervanger in.

Geplaatst: wo 17 mei, 2006 21:19
door catscit
loodvervanger (met name het losse spul) kan schadelijk zijn voor je auto.
Sommige loodvervangers de neiging zich na enige tijd te ontmengen uit de benzine en dan krijg je fijne residuen in de tank, pomp en carbu. Verder zitten er allerlei additieven bij die geinige bijwerkingen hebben zoals het langzaam oplossen van rubber slangen, dan kom je van die zwarte sliertjes tegen in de vlotterkamer en je stationaire sproeier (die regelmatig verstopt zit dan).
Voor mij geen lood vervanger.

Zoals je misschien wel weet zijn er ook best wat eenden op lpg. LPG heeft geen lood in zich, en heeft een hogere verbrandingstemperatuur. Deze 2 factoren zorgen ervoor dat lpg een behoorlijk aanslag doet op cylinderkoppen en uitlaat kleppen in het bijzonder. En eenden overleven dat prima!

Conclusie kan dus zijn dat je eend (of ander a type) prima op loodvrij kan.

95 of 98 is een heel ander verhaal. Dit is geheel afhankelijk van de compressie verhouding en vorm van de verbrandingskamer. Voor atypes is bekend welke motoren probleemloos op 95 kunnen, de rest kan beter op 98 om eventuele schade te voorkomen.

Geplaatst: wo 17 mei, 2006 22:09
door Revers99
als je een 2cv S6 blok hebt kun je gewoon 95 tanken.

als je een s6 blok hebt staat dit ook op je kentekenbewijs :D

Geplaatst: wo 17 mei, 2006 23:36
door Punky
Revers99 schreef:als je een 2cv S6 blok hebt kun je gewoon 95 tanken.

als je een s6 blok hebt staat dit ook op je kentekenbewijs :D
Let wel dat je blokkie al lang vervangen kan zijn door een andere. En of dat een S6 is??? :roll:

Geplaatst: do 18 mei, 2006 08:02
door catscit
Inderdaad punky, meestal is het zelfs zo dat het vervangende blok geen S6 is. Vanwege de scherpere nokkenas is de levenduur va een s6 blok zeker niet langer als een "gewoon" blok en de s6 heeft nog eens een veel smaller koppelbereik ook dus de meeste mensen nemen liever een normaal blok ipv de s6, dat rijdt veel fijner.

Geplaatst: do 18 mei, 2006 15:37
door CitRoel
Ik heb een A06/664 is dat dan een S6? Ik heb 'm uit een Duitse eend van de sloop.

Geplaatst: do 18 mei, 2006 16:52
door Edwin
CitRoel schreef:Ik heb een A06/664 is dat dan een S6? Ik heb 'm uit een Duitse eend van de sloop.
Ja dat is een S6 blok, die A06/664 blokken horen ook origineel in eend te zitten waar S6 op het kenteken staat :wink: