Nadieselen ? ? ?

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Nadieselen ? ? ?

Bericht door Lelijke Eend » ma 18 aug, 2003 19:27

Als ik mijn Eend uit zet gebeurt het soms dat de motor nog een paar slagen ronddraait, compleet met verbranding enzoo (dus niet dat de motor nog even doordraait door de snelheid van het vliegwiel en krukas).

Waardoor komt dit ? Kan dit kwaad ?
Afblijven.

Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Re: Nadieselen ? ? ?

Bericht door Handjes » ma 18 aug, 2003 19:58

Komt door koolaanslag op uitlaatkleppen. Dat gaat gloeien en heeft daardoor soort bougie effect. Heeeeeeel erg slecht voor je motor dus. Oorzaak: slecht onderhoud (kleppen, oude bougies, slecht mengsel, verstopt luchtfilter).
La vie est belle.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Re: Nadieselen ? ? ?

Bericht door Lelijke Eend » ma 18 aug, 2003 20:33

Handjes schreef:Komt door koolaanslag op uitlaatkleppen. Dat gaat gloeien en heeft daardoor soort bougie effect. Heeeeeeel erg slecht voor je motor dus. Oorzaak: slecht onderhoud (kleppen, oude bougies, slecht mengsel, verstopt luchtfilter).
Kleppen zijn 1500 km terug gesteld, bougies zijn toen ook vervangen, aan de carburateur is niets gedaan en het luchtfilter is ook nog goed (1500 km terug schoon gemaakt en er nog een paar keer af gehad en daarbij is me niets opgevallen) en er ligt geen olie in.

Slecht onderhoud ... ?
Afblijven.

Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Teun » ma 18 aug, 2003 21:43

Toen je die hoesjes vervangde had je mooi gelijk de rest ff controleren...
maar ik denk ook je klepjes en je bougies ff nakijken.
Succes
8)
Wat brengt morgen.???

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Nadieselen

Bericht door Gerard2cv » di 19 aug, 2003 09:14

Hallo Leleje eend.
Controleer vooral even de puntafstand en het tijdstip want daardoor kan de motor flink
warmer worden en zit er het goeiie type bougies in?

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 19 aug, 2003 13:20

Welke types bougies moeten er dan in ?

En hoe kan ik die puntsafstand bepalen ? Dat kon met een gewone lamp ?
Afblijven.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Nadieselen

Bericht door Gerard2cv » di 19 aug, 2003 14:17

Als je de ontsteking open maakt en je draat de motor zo dat de puntjes zover mogelijk
open staan dan moet die afstand 0,40+0.05mm zijn en als dat goed is ingesteld,dan pas
ga je hem met het lampje op tijd zetten.En dan neem je van de 2 nokken die erop zitten
de laatste (want ze verschillen nog al eens)en die zet je met het lampje op tijd.Zodat de
andere er dan net iets voor zit.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » di 19 aug, 2003 23:16

contacthoek kun je met een voelermaat meten, maar je kunt het ook veel exacter doen: A. met een contacthoekmeter (betere stroboscoop) of B. tandjes tellen. De puntjes moeten 109 graden geopend zijn, je lampje moet dus 109/360 van hetb aantal tandjes op het vliegwiel uit zijn. Nadieselen ligt echter eerder aan een te vroege ontsteking of natuurlijk de verkeerde benzine.

B.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

nadieselen

Bericht door Gerard2cv » wo 20 aug, 2003 08:53

Sorry,mijn foutje,ik vergeet weer de helft.Een goede bougie voor een eend is Champion
L85 en het commentaar op de contacthoekmeter is:Zet nieuwe punten niet op 109º
maar op 104º ivm. de slijtage van het nieuwe nokje.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » wo 20 aug, 2003 10:44

oh ja, of je mensel is veel te rijk waardoor je verbrandingskamers voorzien worden van een dikke laag roet die je er zelfs op de snelweg niet meer uit krijgt. Die laag gaat gloeien en kan voor nadieselen maar ook voor het veel gevaarlijkere pre-ignition zorgen. (Wil nog maar eens zeggen dat er 2 soorten pingelen zijn: voor de vonk (zeer snel schade) en na de vonk (komt meer voor en is wat minder schadelijk, maar evengoed niet goed))
Als je inderdaad vuile verbrandingskamers hebt moeten ze ontkoold
worden.

B.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » wo 20 aug, 2003 10:45

oh ja, of je mensel is veel te arm, vooral bij vollast...hetere verbranding...nagloeien etc.

B.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » wo 20 aug, 2003 15:31

Aha, en hoe kom ik er achter dat mijn mengsel te arm of te rijk is ? En hoe kom ik er achter of er roet in mijn verbrandingskamers zit ?

Ennuh, ik heb, meen ik, de goede bougies, maar een kleine controle kan geen kwaad he.

Trouwens, het is in 1500 km maar 2 of 3 keer voorgekomen.
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » wo 20 aug, 2003 15:51

het makkelijkst is het om na afloop van een rit, niet te kort en ook niet alleen maar snelweg, je bougies te bekijken: zwart = te rijk wit= te arm. Een verkeerd mengsel kan veroorzaakt worden door een foutieve vlotterhoogte of doordat iemand aan de sproeiers heeft zitten prutsen.
Ik zou echter eerst naar je ontsteking kijken, die mag niet te vroeg staan (tenminste niet teveel). Probeer in het gevaal van een (late) euro 95 motor ook een super te tanken.

Een beetje nadieselen, zonder dat je last hebt van pingelen tijdens het rijden, is niet heel erg. Na een zware rit komt dit wel eens voor. Sommige carburateurs (zoals visa )hebben er zelfs een speciale benzine-afsluitklep voor, om het te stoppen.

B.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » do 21 aug, 2003 16:35

Ik zal eens naar mijn bougies kijken dan. En misschien moet ik ook maar eens naar mijn ontsteking kijken. Pa heeft die voor me afgesteld, maar ik weet niet hoe (en ik wil het niet weten ook geloof ik). Ik heb geen euro 95 motor, ik tank dus altijf euro 98 zonder loodevervanger.

Wat versta je eigenlijk onder een zware rit ? Snel rijden ? Of met harde tegenwind of zware bepakking ?
Afblijven.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Cubitus » do 21 aug, 2003 23:26

Hoi,
Ik begrijp het allemaal niet helemaal. Het mengsel is te arm of te rijk, ik dacht dat je dat alleen stationair af kon stellen. En onsteking vroeger of later? Wat heeft dat voor zin als die koollaag er al in zit, zal je daar toch als eerste naar moeten kijken en pas daarna naar je onsteking lijkt me of kan je de boel met goede onsteking weer leeg branden?? Nog even over een zware rit, ik geloof niet dat we daar in nederland echt last van hebben, in landen met bergen redden eenden het ook en daar hebben ze het toch een stuk zwaarder lijkt me???de mijne in elk geval wel :wink:
2cv az 1968

Gesloten