Maar, voor mij als relatieve leek niet geheel duidelijk. Daarom aub graag een antwoord waarin alles in ene keer en voor een ieder die dat ook weten wil staat.
JAWEL: Hoe start je een motor die gedemonteerd is, op veilige en verantwoorde wijze, zonder dat je zo las ik eerder een of andere brandende fakkel wordt.
1. Hoe of waarop zet je de motor vast?
2. Met versnellingsbak of zonder?
3. Welke kabels moet je aansluiten( + en - van de accu lijkt mij duidelijk)?
4. Hoe met de benzinetoevoer?
5 Hoe met de benzine afvoer: de uitlaatgassen dus?
6. Op welke wijze start je de motor? Welke bedrading? Of met slingeren?En welke bedrading is dan nodig?
7 Moet de bobine ook worden aangesloten en zo ja hoe?
8. Ben vast nog wel iets vergeten...
Ik ben en PEssimist, maar dan in de vorm van een GOED geinformeerde OPtimist!
Met het antwoord zou een Uwer ( of meerderen) Mij een groot plezier doen!
Vaker gevraagd en van antwoorden voorzien
Vaker gevraagd en van antwoorden voorzien
2cv,Dyane,Mehari fan
-
- Gebruiker
- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
- Locatie: Heerenveen (Fryslân)
- Contacteer:
Re: Vaker gevraagd en van antwoorden voorzien
1. Hoe of waarop zet je de motor vast?
Ik zou zeggen op een chassis..maar als dit niet mogelijk is op een frame maar die moet dan wel stevig staan zodat het ook enige trillingen kan opvangen.
2. Met versnellingsbak of zonder?
Met bak..op de versnellingsbak zit namelijk de startmotor gemonteerd en dit maakt het starten een stuk makkelijker.
3. Welke kabels moet je aansluiten( + en - van de accu lijkt mij duidelijk)?
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3800
4. Hoe met de benzinetoevoer?
Dit is makkelijk op te lossen door een jerry can met benzine en hierin een slangetje naar de benzine pomp
5. Hoe met de benzine afvoer: de uitlaatgassen dus?
Benzine afvoer, dit wordt afgevoert/gebruikt door de motor Uitlaat gassen..het is natuurlijk mogelijk de motor te starten zonder uitlaat maar dit zal een hels kabaal opleveren....
6. Op welke wijze start je de motor? Welke bedrading? Of met slingeren?En welke bedrading is dan nodig?
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3800
7. Moet de bobine ook worden aangesloten en zo ja hoe?
Ja, bobine moet aangesloten worden, deze zorgt voor de vonk en is onmisbaar. Aansluiting zie ook http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3800
8. Ben vast nog wel iets vergeten...
Kan zo niet nog iets bedenken...
Edwin
Ik zou zeggen op een chassis..maar als dit niet mogelijk is op een frame maar die moet dan wel stevig staan zodat het ook enige trillingen kan opvangen.
2. Met versnellingsbak of zonder?
Met bak..op de versnellingsbak zit namelijk de startmotor gemonteerd en dit maakt het starten een stuk makkelijker.
3. Welke kabels moet je aansluiten( + en - van de accu lijkt mij duidelijk)?
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3800
4. Hoe met de benzinetoevoer?
Dit is makkelijk op te lossen door een jerry can met benzine en hierin een slangetje naar de benzine pomp
5. Hoe met de benzine afvoer: de uitlaatgassen dus?
Benzine afvoer, dit wordt afgevoert/gebruikt door de motor Uitlaat gassen..het is natuurlijk mogelijk de motor te starten zonder uitlaat maar dit zal een hels kabaal opleveren....
6. Op welke wijze start je de motor? Welke bedrading? Of met slingeren?En welke bedrading is dan nodig?
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3800
7. Moet de bobine ook worden aangesloten en zo ja hoe?
Ja, bobine moet aangesloten worden, deze zorgt voor de vonk en is onmisbaar. Aansluiting zie ook http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3800
8. Ben vast nog wel iets vergeten...
Kan zo niet nog iets bedenken...
Edwin
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Als ik een losse motor open heb gehad, laat ik deze altijd proefdraaien op de werkbank.
Hij staat gewoon los, met een koppelingshuis er aan vast ( voor de startmotor). Dit kan ook een bak zijn.
Voor het starten gaan de bougies eruit , en spuit ik wat motorolie in het bougiegat.
De bobine sluit ik aan door een + draad naar de dikke aansluiting van de startmotor te trekken. De - van de bobine gaat ( uiteraard ) naar de contactpunten.
Een GOEDE accu staat naast de motor , en een startkabelset zorgt voor de prik.
De - startkabel zit vast op de bevestigingsboutjes van de startmotor, De + zit op de dikke aansluiting van de startmotor.
Benzine komt , met een verlengd slangetje, uit een jerrycan.
Een proeflampje maak ik tussen de + van de accu , en het draadje van de oliedruksensor Dit lampje hoort nu te branden , en een dun draadje schuif ik op het startrelais van de startmotor.
Door het laatste draadje op de + van de accu te houden start de motor.
Ik start door, tot het lampje uit gaat , de oliedruk is nu aanwezig en goed. Intussen luister ik naar eventuele bijgeluiden.
De bougies gaan er nu in , en de bougiekabels worden aangesloten.
Ik start altijd ZONDER de choke erop , omdat ik het toerental in het begin laag wil houden.
LET OP JE GASKLEP < DEZE STAAT ZONDER VEER VAAK OPEN !!
Als de motor aanslaat, houd ik hem aan de praat door met het gasklepje te spelen en luister intussen weer naar bijgeluiden.
Een uitlaat monteer ik bij dit proefdraaien nooit.
De motor staat niet vast , dus als je gas geeft , moet je hem even vasthouden. Dit vraagt wat inspanning , maar is met de hand te doen.
Daffy
Hij staat gewoon los, met een koppelingshuis er aan vast ( voor de startmotor). Dit kan ook een bak zijn.
Voor het starten gaan de bougies eruit , en spuit ik wat motorolie in het bougiegat.
De bobine sluit ik aan door een + draad naar de dikke aansluiting van de startmotor te trekken. De - van de bobine gaat ( uiteraard ) naar de contactpunten.
Een GOEDE accu staat naast de motor , en een startkabelset zorgt voor de prik.
De - startkabel zit vast op de bevestigingsboutjes van de startmotor, De + zit op de dikke aansluiting van de startmotor.
Benzine komt , met een verlengd slangetje, uit een jerrycan.
Een proeflampje maak ik tussen de + van de accu , en het draadje van de oliedruksensor Dit lampje hoort nu te branden , en een dun draadje schuif ik op het startrelais van de startmotor.
Door het laatste draadje op de + van de accu te houden start de motor.
Ik start door, tot het lampje uit gaat , de oliedruk is nu aanwezig en goed. Intussen luister ik naar eventuele bijgeluiden.
De bougies gaan er nu in , en de bougiekabels worden aangesloten.
Ik start altijd ZONDER de choke erop , omdat ik het toerental in het begin laag wil houden.
LET OP JE GASKLEP < DEZE STAAT ZONDER VEER VAAK OPEN !!
Als de motor aanslaat, houd ik hem aan de praat door met het gasklepje te spelen en luister intussen weer naar bijgeluiden.
Een uitlaat monteer ik bij dit proefdraaien nooit.
De motor staat niet vast , dus als je gas geeft , moet je hem even vasthouden. Dit vraagt wat inspanning , maar is met de hand te doen.
Daffy