Motor Afbouwen

Gesloten
Rik Vernooij

Motor Afbouwen

Bericht door Rik Vernooij » do 21 aug, 2003 14:59

Hallo,

Komend weekeind ga ik een motor afbouwen, ik had hierover alleen een paar vraagjes. Het gaat om eem eendblok waar visacilinders opkomen. Ik wil de visacilinders zonder pakking monteren.

Vraag 1: Hoe behandel ik de rakende oppevlakken. Moet hier een vloeibare pakking tussen of kan dit zo tegen elkaar?

Vraag 2: Waar op internet vind in aanhaalmomenten voor dingen als kopbouten e.d?

Vraag 3: Als tip kreeg ik te horen dat ik de ami6 stoterstang rubbers (brilrubbers) moest plaatsen met loctite. Volgensmij is loctite een merknaam, welk product moet ik dus hebben?

Vraag 4: Het is een eendblok met visa cilinders ik heb dus de conventionele eend-ontsteking. Ik ben van plan om een eend- spruitstuk en -carburateur te monteren ipv visa. Moet ik dan mn sproeierbezetting veranderen?

Vraag 5: Het blok heeft 12 jaar uit elkaar gelegen voordat ik hem inbouw zou ik hem dus eigenlijk willen laten proefdraaien. Los op de werkbank of ik een bokje, heeft iemand hier ervaring mee.

BVD Rik Vernooij

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Visa cil. op een eend

Bericht door Gerard2cv » do 21 aug, 2003 19:16

Hierbij de mijn bekende antwooden.
1 Tussen het blok en de cilinders zit geen pakking,dus koud op elkaar.
2 De aanhaalspanning is 2,5 kgm,maar pas als het spruitstuk er op zit ivm.Gelijk stand
van de koppen
3 De klepstoterrubbers schoon monteren maar wel in de goede stand en niet op zijn kop
4 ik denk dat dezelfde sproeiers zullen voldoen.
5. Proefdraaien los is haast meer werk dan de motor monteren

Rik Vernooij

Motor Afbouwen

Bericht door Rik Vernooij » do 21 aug, 2003 20:09

3. De klepstoter rubber van een ami 6 zijn anders dan die van een 2cv. Deze zijn geheel rond en vlak waardoor ze niet verkeerd om geplaats kunnen worden. Omdat ze bij dit blok een iets andere functie hebben ( Ze komen direct tussen de cilinder en het blok) en er dus geen veer is die ze op hun plaats houd lijkt iets van loctite me niet geheel onverstandig.

Alleen welk product?

Rik

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

klepstoterrubbers

Bericht door Gerard2cv » do 21 aug, 2003 21:24

Je schrijft eerst over een eendmotor en nu ineens over een amimotor
voor die Locktite zou ik toch de afneembare vloeibare pakking gebruiken.

Rik Vernooij

Motor Afbouwen

Bericht door Rik Vernooij » do 21 aug, 2003 23:31

Om het verhaal even compleet te maken. Het is een 2cv blok, dit is zo'n 12 jaar geleden voorzien van een snelle nokkenas en klaargemaakt voor de montage van visa cilinders. Hiervoor is het blok ter hoogte van de klepstoters aangepast. Waardoor er voor de afdichting ami6 rubbers nodig zijn.
Al met al heeft het nogal wat tijd gekost om uit te zoeken welke onderdelen ik nodig had voor het afbouwen, maar op de wereldmeeting heeft een oud werknemer van het bedrijf dat dit blok 12 jaar geleden (gedeeltelijk) heeft geprepareerd mij hierbij geholpen.

Rik

Gesloten