Rare tik in de motor

Plaats reactie
Raceeend.nl
Beginner
Beginner

Rare tik in de motor

Bericht door Raceeend.nl » wo 14 jun, 2006 21:37

Hallo allemaal, ik ben laatst met een rare tik in de motor door gereden en nu is de motor kapot, het geluid kwam volgens mij bij de drukgroep vandaan en werd steeds luider. Nu heb ik een andere eend met precies het zelfde euvel. Alleen het geluid is nog erg zacht.
Mijn vraag is: Komt het vaak voor dat het krukas lager aan de bakzijde kapot gaat?
En wie weet wat het is c.q. geweest is?

Als vast bedankt.

Taco

A3
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door A3 » wo 14 jun, 2006 21:44

Klinkt als drijfstang lager. Komt vaaan door te weinig olie/verkeerde olie en daardoor te heet geworden.

Vaak weinig aan te herstellen.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » do 15 jun, 2006 09:04

Heb je het kapotte blok nog uit elkaar gehaald om te zien wat het is geweest? Dat is natuurlijk makkelijker dan gissen.

Is het (je heet toch race eend) een opgevoerd blok of een originele?
Ik heb namelijk nog niet gehoord dat het krukaslager aan de bakkant kapot is gelopen, maarja het blijft een slijtage onderdeel.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Raceeend.nl
Beginner
Beginner

Bericht door Raceeend.nl » wo 21 jun, 2006 19:52

Denk ook dat het het drijfstang lager is, heb met de eerste eend nl. iets te lang met weinig olie gereden!!! Stom stom stom.

Haal hem nog wel eens uit elkaar om te controleren.

P.s. het was een origineel eende blokje, mijn profiel heet raceend i.v.m. een verbouwde ami super.

Auke Gerrits
Beginner
Beginner

tik in het motorblok

Bericht door Auke Gerrits » do 22 jun, 2006 13:01

Weet je ook of de eend een lange tijd heeft stilgestaan?

Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad. Mijn eend had 11 jaar stilgestaan, ik had de olie ververst en ben toen gewoon gaan rijden. Daarbij ben ik vergeten dat wat resten van de oude olie onder in het carter konden blijven plakken (zgn. sludge) Waarschijnlijk is dit voor je oliefilter gaan zitten en kreeg de motor onvoldoende olie, waardoor je krukaslager kapot is gegaan.

Mijn blok begon ook eerst te tikken, daarna ging af en toe het oliedruklampje branden. Dit ging na ong. 100 meter rijden ook weer uit. (eerste indicaties van een verwoest krukaslager of oliekeerring), en daana blies ik de motor op.

Ik dacht voor deze catastrofe ook dat het om de drukgroep ging, maar dit is vaak niet het geval.

Kijk ook eens of het tikken minder wordt als de motor warm is. Als dit het geval is, dan gaat het waarschijnlijk om het hierboven bescheven euvel. (het olieprobleem)

Tip: spoel het nieuwe blok een aantal keer door met benzine, en zorg ervoor dat alle oliedrab verwijderd is. Zet er een nieuw oliefilter op en stel de kleppen af.

Ruben
Beginner
Beginner

Bericht door Ruben » do 22 jun, 2006 18:17

Er zit toch een overdruk ventiel bij (of in) het oliefilter :?:
Als het filter dan verstopt gaat de oliestroom (ongefilterd) door.

En ik zou nooit benzine in m'n blok gooien.
Bij m'n 20 jaar oude motorfiets (heb nog geen eendje :oops: ) heb ik na aanschaf meteen olie vervangen, drie dagen gereden en opnieuw olie gewisseld (na lekker warm te hebben gereden uiteraard) en ook meteen het filter (en de bougies vervangen + carbs schoongemaakt)

Ruben
Nog zoekend naar een leuke rij eend.....

Raceeend.nl
Beginner
Beginner

Bericht door Raceeend.nl » do 22 jun, 2006 19:00

Bij mijn "eerste keer" kon ik redelijk lang doorrijden maar het geluid werd steeds erger, eerst als ik gas gas was het weg en bij warme motor ook maar later als ik bij het stoplicht stond te wachten dan was het net ok iemand met een hamer aan het slaan was. Met de andere eend wacht ik maar niet zo lang.

Wat de olie betreft zou kunnen want er zat nog niet zo lang een andere motor in die waarschijnlijk lang heeft stil gestaan.
P.s. gaat dit wel op want weer een andere eend van mij komt van zolder en heeft daar tig jaar stil gestaan en rijd nog steeds en die olie heb ik pas veel later ververst. Of heb ik nu weer eens mazzel gehad.

P.s. heeft iemand ook informatie over een vergrote polyester spatborden en motorkap set speciaal voor de verbouwing van een eend naar ami super. Deze kit werd vroeger door Die Entenmacher geleverd uit Duitsland, maar ik kan ze niet meer vinden. De set is nl. mooier dan mijn zelf verlenge motorkap en spatborden.

Plaats reactie