Pagina 1 van 1
smeren
Geplaatst: zo 18 jun, 2006 20:17
door wouter87
ik heb een klein probleem. ik zit met mijn ophamging in mijn maag. hoe langer ik mijn eend heb des te meer rare geluiden uit mijn ophanging komen. nu wil ik beginnen met smeren. ik weet alleen niet waarvoor de smeernippels zijn op het achterwiel. ik hoop dat jullie me wat kunnen vertellen over het smeren en wat rare geluiden daarnaast zit ik veel te kijken op het forum
Geplaatst: zo 18 jun, 2006 23:08
door Punky
Achter zitten geen smeernippels, dat zijn de nippels om de remmen te ontluchten.
Wel te smeren:
Voor onderaan de fusee en halverwegen de aandrijfas.

Geplaatst: zo 18 jun, 2006 23:19
door AK350
Kantelmessen smeren met vet en wonderolie in de veerpotten (Zoek maar in dit forum, daar staat precies hoe je het kunt doen)
Re: smeren
Geplaatst: zo 18 jun, 2006 23:36
door bebe
wouter87 schreef:ik heb een klein probleem. ik zit met mijn ophamging in mijn maag.
Zo, dat zal wel een opgeblazen gevoel geven denk ik zo....

Geplaatst: ma 19 jun, 2006 00:02
door Delfosso
Dit zijn denk ik versleten wiellagers. Is het geluid erger wanneeer je hard door de bocht gaat??
Ik heb dat tijdje terug ook gehad met mijn achterwiel geluid wordt steeds erger en op een gegeven moment gaat je wiel los zitten.
Kun je misschien een omschrijving geven van het geluid hoe het klinkt???
Geplaatst: ma 19 jun, 2006 09:52
door wouter87
nou punky heb ik mazzel dat ik me daar geen vet in heb gepleurd zal lekker geremd hebben.
het geluid is echt een bonk net alsof er ergens speling zit waardoor het zachtjes tegen elkaar komt. bij de ene drempel heb ik het wel en bij de andere weer niet en zo is het ook met bochten dan weer wel en dan weer eens niet.
en geloof me met veel movicolon (voor de leek laxeermiddel) is die ophanging zo weer uit mijn maag

Geplaatst: ma 19 jun, 2006 10:01
door Ramon
is het niet gewoon een uitgelubberde aandrijfas?
dat heb ik ook je hoort ook geklik als je achteruit rijd en remd.
trek voor de zekerheid je traverse bouten eens aan dat kan ook helpen maybe
Geplaatst: ma 19 jun, 2006 10:32
door André Post
Het zou ook wat ruimte op de veerpot kunnen zijn.
Krik de wagen eens op met de 2 rechter wielen vrij, kan je zo voelen of de veerpot ruimte heeft.
Geplaatst: ma 19 jun, 2006 10:44
door Ramon
waar moet hij dan aan voelen
Geplaatst: ma 19 jun, 2006 11:06
door André Post
Aan de veerpot, als deze dan helemaal loszit kan je een bonkend geluid
krijgen doordat de pot heen en weer kan bewegen.
Heb ik ook gehad, gewoon de bus weer wat aan gedraait.
Geplaatst: ma 19 jun, 2006 23:29
door TB
Inderdaad de bouten van de as aandraaien. Je weet maar nooit. En verder de veerpotten en kantelmessen smeren. Kan veel schelen.
smeren
Geplaatst: wo 29 jun, 2011 12:55
door AcaMarcel
Hallo allen,
Na lang rondzoeken op het forum kwam ik helaas geen antwoord tegen op mijn vraag;
Hoeveel vet pomp je in de aandrijfassen?
Bij de fusee's zie je wel wanneer er nieuw vet uit komt, en het oude vet veeg je weg.
Maar bij de aandrijfassen zie je niets verschijnen, althans, ik smeer ze ieder jaar (+-2500Km p/j) waarbij ik +- 5 x met de vetspuit 'pomp'.
(Gewoon een normale ijzeren vetspuit met los patroon erin.)
Nu viel me op dat de bakzijde hoes vet had gelekt langs / onder de ty-rap door.
Dus er zit nu een dikke streep vet in de rondte geslingerd onder de motorkap.
Niet zo heel erg, maar na verdere inspectie bleek dat de hoezen bijna bol stonden van het vet.
Vandaag de hoezen los gehaald, al het overtollige vet verwijderd, hoezen weer terug en maar weer vers vet erin gepompt.
Echter, nu heb ik er iets minder vet in gedaan, en, ik heb de buitenste ty-rap van het middelste schijfrubber niet te strak aangetrokken, in de hoop dat daar het 'overtollige' vet langs zal verdwijnen.
Graag jullie advies & commentaar AUB.
Alvast heel hartelijk bedankt.
Geplaatst: zo 3 jul, 2011 08:43
door AZL57
check ook de schokbrekers eens, versleten bussen hiervan kunnen ook dat geluid veroorzaken
Geplaatst: ma 4 jul, 2011 07:39
door Gerard2cv
Marcel,de aandrijfassen smeren,Je spuit er zo veel ver in tot je ziet dat het schuifrubber in het midden iets beweegt en dan stop je.Alles wat er meer in komt,gaat er toch weer uit.
Geplaatst: ma 4 jul, 2011 07:46
door AcaMarcel
Gerard2cv schreef:Marcel,de aandrijfassen smeren,Je spuit er zo veel ver in tot je ziet dat het schuifrubber in het midden iets beweegt en dan stop je.Alles wat er meer in komt,gaat er toch weer uit.
Dank je wel voor het antwoord Gerard ! Super !
