Alles in, over, rond en op de koets.
-
Edwin
- Gebruiker

- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
- Locatie: Heerenveen (Fryslân)
-
Contacteer:
Bericht
door Edwin » zo 2 jul, 2006 21:05
Nu het alweer flik opschiet met de restauratie van mijn eend, ben ik alweer bijna zover om de motorkap, achterdeuren en kofferbakklep te monteren. Maar deze 4 zitten allemaal in een soort van schuifscharnier. Moet ik (lees: is het verstandig) om de scharnieren met een bepaald soort vet in te smeren. Dit lijkt mij namelijk een goed plan want anders is het ijzer op ijzer...

En welk smeermiddel is dan het beste om toe te passen.
Hier een foto van de huidige staat:
Alvast bedankt voor alle tips/trucs
Gr. Edwin
-
Spookeend
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
-
Contacteer:
Bericht
door Spookeend » ma 3 jul, 2006 08:18
een beetje kopervet kan wel. Niet teveel, want dan ga je het zien als je ze erin schuift.
Ik heb het met de punt van een doek gedaan, dan kom je echt in de scharnieren. Met een heel klein kwastje kan ook.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
Delfosso
- Regelmatige poster

- Berichten: 323
- Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Bericht
door Delfosso » ma 3 jul, 2006 10:59
De deurscharnieren heb ik ingespoten met Tectiel. De motorkap scharnier en kofferbak scharnier smeren is een officieel punt bij elke kleine onderhoudsbeurt.
Motorkap scharnier met oliekannetje inspuiten met motorolie en vervolgens motorkap op en neer bewegen zodat het in de naad loopt.
Achterklep moet je half stuk eruit schuiven en dan met rail met vet insmeren (dit aan beide kanten)
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84
-
Spookeend
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
-
Contacteer:
Bericht
door Spookeend » ma 3 jul, 2006 13:57
motorolie heeft echter wel als nadeel dat het et deze temperaturen erg uitloopt, vandaar de keuze voor een wat vastere vorm. Olie komt wel lekker overal, dat wel, maar als je per ongeluk een beetje ruim olie't dan krijg je lelijke strepen op je net vers gespoten lak, is vast niet de bedoeling.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
CitRoel
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1229
- Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
- Locatie: Tolkamer
Bericht
door CitRoel » ma 3 jul, 2006 19:56
Kan je niet gewoon schoon garage vet gebruiken? Met een kwastje er op smeren?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
-
flashnr1
- Regelmatige poster

- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 27 jun, 2006 23:02
- Locatie: alkmaar
-
Contacteer:
Bericht
door flashnr1 » ma 3 jul, 2006 22:57
ik zou persoonlijk kopervet gebruiken wat in zo,n spuitbus zit daar zit een handig tuitje aan die je zo door de rails laat glijden en het geeft geen troep mits je niet overdreven spuit en het word na enkele minuten wat harder het stold als het ware
-
Edwin
- Gebruiker

- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
- Locatie: Heerenveen (Fryslân)
-
Contacteer:
Bericht
door Edwin » di 4 jul, 2006 11:01
Kan ik niet gewoon Vaseline gebruiken? Dit heeft toch ook een smerende werking... Bovendien is dit transparant en zal je het dus ook niet snel zien..
Wat gebruiken de forumleden hier en garage's dan voor spul?
Bedankt voor alle reacties tot nu toe
Edwin
-
Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
Bericht
door Jeroen-citroen » di 4 jul, 2006 11:47
in een oud onderhoudsboekje wordt voor de achterklep kogellagervet voorgeschreven.
Vaseline zal ook best voldoen maar dan wel zuurvrije dit omdat het anders eventueel de lak of rubbers aan kan tasten als het niet zuurvrij is.
mijn ervaring is wel dat vaseline bij deze temperaturen snel gaat "lopen" ( vette strepen als resultaat )
-
backfire
- Addicted user

- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
-
Contacteer:
Bericht
door backfire » di 4 jul, 2006 12:20
en een fikse regenbui en het wast weg. Waarom wordt teflon niet genoemd? Kettingvet wat op motorkettingen wordt gebruikt. Het is wit zit in een spuitbus, is bestand tegen extreem hoge temperaturen en vooral water. Er zit meestal ook een "rietje" bij zodat je het mooi tussen het schanier kan spuiten. Zo en nu ik er zo over denk ga ik meteen maar zo'n busje halen, kan ik en passant mijn beide motoren ook een beetje voorzien van vers vet.
-
CitRoel
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1229
- Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
- Locatie: Tolkamer
Bericht
door CitRoel » di 4 jul, 2006 15:29
Dat is een goed idee, m'vader rijd nu toch BMW daar zit geen ketting meer op dus kan ik dat mooi gebruiken. En het is nog mooi transparant ook!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
-
Dre
- Gebruiker

- Berichten: 115
- Lid geworden op: za 16 apr, 2005 17:17
- Locatie: de lier
-
Contacteer:
Bericht
door Dre » di 4 jul, 2006 20:20
ik gebruik voor deze doeleinden altijd tectyl en spuit het 2 x per jaar in. Glijd goed en roest niet.

Ben ook nog orchideeendokter

-
Jheronimus
- Regelmatige poster

- Berichten: 205
- Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Bericht
door Jheronimus » wo 5 jul, 2006 16:16
Zuurvrije vaseline werkt voor mij al 6 jaar prima! zo'n 3x los gehad en opnieuw ingesmeerd: geen roest en goed te schuiven.
-
Edwin
- Gebruiker

- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
- Locatie: Heerenveen (Fryslân)
-
Contacteer:
Bericht
door Edwin » wo 12 jul, 2006 15:35
Ik heb ook zuurvrije vaseline gebruikt..zie wel of het goed werkt..
Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie!
Edwin
-
bartje2212
- Regelmatige poster

- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
Bericht
door bartje2212 » za 29 jul, 2006 17:28
ik moet de motorkap ook smeren, maar eigenlijk eerst de roest bijwerken. de lak sprong er na verloop van tijd namelijk vanaf; ik denk doordat er wat spanning op staat en de lak niet flexibel genoeg is. iemand hier ervaring mee?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
-
flashnr1
- Regelmatige poster

- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 27 jun, 2006 23:02
- Locatie: alkmaar
-
Contacteer:
Bericht
door flashnr1 » za 29 jul, 2006 23:18
je kunt het plamuren maar beter is het om er een randje carrosseriekit in te leggen daarna overspuiten en dan blijft het heel lang goed tenminste bij mij wel even goed kijken of het scharnier rand niet is gescheurd.
groetjes martin