Pagina 1 van 2
Scharnieren
Geplaatst: zo 2 jul, 2006 21:05
door Edwin
Nu het alweer flik opschiet met de restauratie van mijn eend, ben ik alweer bijna zover om de motorkap, achterdeuren en kofferbakklep te monteren. Maar deze 4 zitten allemaal in een soort van schuifscharnier. Moet ik (lees: is het verstandig) om de scharnieren met een bepaald soort vet in te smeren. Dit lijkt mij namelijk een goed plan want anders is het ijzer op ijzer...

En welk smeermiddel is dan het beste om toe te passen.
Hier een foto van de huidige staat:
Alvast bedankt voor alle tips/trucs
Gr. Edwin
Geplaatst: ma 3 jul, 2006 08:18
door Spookeend
een beetje kopervet kan wel. Niet teveel, want dan ga je het zien als je ze erin schuift.
Ik heb het met de punt van een doek gedaan, dan kom je echt in de scharnieren. Met een heel klein kwastje kan ook.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: ma 3 jul, 2006 10:59
door Delfosso
De deurscharnieren heb ik ingespoten met Tectiel. De motorkap scharnier en kofferbak scharnier smeren is een officieel punt bij elke kleine onderhoudsbeurt.
Motorkap scharnier met oliekannetje inspuiten met motorolie en vervolgens motorkap op en neer bewegen zodat het in de naad loopt.
Achterklep moet je half stuk eruit schuiven en dan met rail met vet insmeren (dit aan beide kanten)
Geplaatst: ma 3 jul, 2006 13:57
door Spookeend
motorolie heeft echter wel als nadeel dat het et deze temperaturen erg uitloopt, vandaar de keuze voor een wat vastere vorm. Olie komt wel lekker overal, dat wel, maar als je per ongeluk een beetje ruim olie't dan krijg je lelijke strepen op je net vers gespoten lak, is vast niet de bedoeling.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: ma 3 jul, 2006 19:56
door CitRoel
Kan je niet gewoon schoon garage vet gebruiken? Met een kwastje er op smeren?
Geplaatst: ma 3 jul, 2006 22:57
door flashnr1
ik zou persoonlijk kopervet gebruiken wat in zo,n spuitbus zit daar zit een handig tuitje aan die je zo door de rails laat glijden en het geeft geen troep mits je niet overdreven spuit en het word na enkele minuten wat harder het stold als het ware
Geplaatst: di 4 jul, 2006 11:01
door Edwin
Kan ik niet gewoon Vaseline gebruiken? Dit heeft toch ook een smerende werking... Bovendien is dit transparant en zal je het dus ook niet snel zien..
Wat gebruiken de forumleden hier en garage's dan voor spul?
Bedankt voor alle reacties tot nu toe
Edwin
Geplaatst: di 4 jul, 2006 11:47
door Jeroen-citroen
in een oud onderhoudsboekje wordt voor de achterklep kogellagervet voorgeschreven.
Vaseline zal ook best voldoen maar dan wel zuurvrije dit omdat het anders eventueel de lak of rubbers aan kan tasten als het niet zuurvrij is.
mijn ervaring is wel dat vaseline bij deze temperaturen snel gaat "lopen" ( vette strepen als resultaat )
Geplaatst: di 4 jul, 2006 12:20
door backfire
en een fikse regenbui en het wast weg. Waarom wordt teflon niet genoemd? Kettingvet wat op motorkettingen wordt gebruikt. Het is wit zit in een spuitbus, is bestand tegen extreem hoge temperaturen en vooral water. Er zit meestal ook een "rietje" bij zodat je het mooi tussen het schanier kan spuiten. Zo en nu ik er zo over denk ga ik meteen maar zo'n busje halen, kan ik en passant mijn beide motoren ook een beetje voorzien van vers vet.
Geplaatst: di 4 jul, 2006 15:29
door CitRoel
Dat is een goed idee, m'vader rijd nu toch BMW daar zit geen ketting meer op dus kan ik dat mooi gebruiken. En het is nog mooi transparant ook!
Geplaatst: di 4 jul, 2006 20:20
door Dre
ik gebruik voor deze doeleinden altijd tectyl en spuit het 2 x per jaar in. Glijd goed en roest niet.

Geplaatst: wo 5 jul, 2006 16:16
door Jheronimus
Zuurvrije vaseline werkt voor mij al 6 jaar prima! zo'n 3x los gehad en opnieuw ingesmeerd: geen roest en goed te schuiven.
Geplaatst: wo 12 jul, 2006 15:35
door Edwin
Ik heb ook zuurvrije vaseline gebruikt..zie wel of het goed werkt..
Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie!
Edwin
Geplaatst: za 29 jul, 2006 17:28
door bartje2212
ik moet de motorkap ook smeren, maar eigenlijk eerst de roest bijwerken. de lak sprong er na verloop van tijd namelijk vanaf; ik denk doordat er wat spanning op staat en de lak niet flexibel genoeg is. iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: za 29 jul, 2006 23:18
door flashnr1
je kunt het plamuren maar beter is het om er een randje carrosseriekit in te leggen daarna overspuiten en dan blijft het heel lang goed tenminste bij mij wel even goed kijken of het scharnier rand niet is gescheurd.
groetjes martin