2 versnellingen kwijt.....
2 versnellingen kwijt.....
Na een wat ongelukkige schakelbeweging vanavond, merkte ik dat hij niet in de 3e versnelling wilde blijven hangen. Je krijgt m er wel in, maar na een aantal meters schiet de bak weer uit de 3e. Met de 1e, de 2e en de 4e versnelling is niks aan de hand.
Later merkte ik ook dat ik m niet in de achteruitversnelling krijg, dit is een kwestie van dat het lijkt of je m inschakeld, maar als je dan de koppeling laat opkomen, klinkt er allemaal lawaai maar je rijdt niet achteruit..
Ik dacht dat het probleem was dat de schakelvorken verschoven waren op de assen. De bak is net 2 maanden geleden gereviseerd, dus mogelijk zijn de schakelvorken niet heel goed vastgezet.
Dus ik ben wat bezig geweest met de schakelvork van de 2e en 3e versnelling, met als gevolg dat ie nu ook niet meer in zijn 3e wil tijdens het rijden, tis net alsof je m niet ver genoeg kunt trekken. (dus blijkbaar heb ik het toch niet goed gedaan?) Het achteruitprobleem is nog hetzelfde.
het vervelende is echter dat ik dacht het opgelost te hebben omdat het kogeltje weer goed in de inkeping van de 3e versnelling viel, en toen ik het deksel weer op de bak had gezet, en even "droog" schakelde, met alleen het korte pookje op de bak, kon ik m in alle versnellingen krijgen.
heeft iemand een idee, wat de oplossing kan zijn van dit probleem?
Later merkte ik ook dat ik m niet in de achteruitversnelling krijg, dit is een kwestie van dat het lijkt of je m inschakeld, maar als je dan de koppeling laat opkomen, klinkt er allemaal lawaai maar je rijdt niet achteruit..
Ik dacht dat het probleem was dat de schakelvorken verschoven waren op de assen. De bak is net 2 maanden geleden gereviseerd, dus mogelijk zijn de schakelvorken niet heel goed vastgezet.
Dus ik ben wat bezig geweest met de schakelvork van de 2e en 3e versnelling, met als gevolg dat ie nu ook niet meer in zijn 3e wil tijdens het rijden, tis net alsof je m niet ver genoeg kunt trekken. (dus blijkbaar heb ik het toch niet goed gedaan?) Het achteruitprobleem is nog hetzelfde.
het vervelende is echter dat ik dacht het opgelost te hebben omdat het kogeltje weer goed in de inkeping van de 3e versnelling viel, en toen ik het deksel weer op de bak had gezet, en even "droog" schakelde, met alleen het korte pookje op de bak, kon ik m in alle versnellingen krijgen.
heeft iemand een idee, wat de oplossing kan zijn van dit probleem?
Ami 8 break
- berend jan
- Regelmatige poster
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 7 mei, 2005 17:37
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
is het niet gewoon een van die armpjes die je pookje aan je bak hangen die ene op je bak met die knik erin moet in een bepaalde stand staan anders werkt het niet optimaal...
dat was IIG mijn probleem dat ik mijn eend niet in de achteruit en de 1 kreeg.
dat was IIG mijn probleem dat ik mijn eend niet in de achteruit en de 1 kreeg.
Voor mensen die niets hoeven compenseren, 2CV Spécial..
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
ikheb iets dergelijks gehad met de lomax; hadden we wel een vloerschakeling in gemaakt, maar doordat we de pookstang te strak vast op de versnellingsbak "schakelstang" hadden geschroefd, kwam er teveel spanning op het rubber ertussen te staan waardoor ie steeds uit zn 4 schoot.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)
dat is allemaal nagekeken en leverde niet het juiste resultaat op, mocht iemand de juiste afstelling van de schakelvorken hebben, gemeten met een goede schuifmaat tussen de inkeping voor de schaklestift op de schakelas en de vork, dan houd ik me aanbevolen, dan kan ik m tenminste naar behoren afstellen. Ik ben er namelijk vrij zeker van dat de vorken op de schakelas van de 1e versnelling en achteruit en de as van de 2e en 3e versnelling iets verschoven zijn.
op einet stond wel iets over kalibers en de speling van de mof, maar zo'n kenner van versnellingsbaktaal ben ik niet en ik heb de juiste kalibers niet helaas.
op einet stond wel iets over kalibers en de speling van de mof, maar zo'n kenner van versnellingsbaktaal ben ik niet en ik heb de juiste kalibers niet helaas.
Ami 8 break
versnellingen weer gevonden, na 2 avonden lang door klooien. En dankzij een zeer gewaardeerde vriend die nog even een deksel van een bak heeft gelicht voor de maten ( die helaas niet hetzelfde waren als bij mij, maar uiteindelijk toch zeker geholpen hebben! Thnx Rusty!!)
het bleek een combinatie te zijn van verschoken schakelvork en tevens kapotte verbindingsrubbertjes tussen de 2 schakelpoken. Maar met laatste testritje om 2400 uur vanacht deed hij het ook goed met de verotte rubbertjes.
ik moet alleen helaas zeggen dat ik een beetje twijfels heb bij gereviseerde bakken, als je bij een 2 maanden oude gereviseerde bak al een vorkverschuiving kan hebben. En dan tevens als je de deksel verwijderd ziet dat de blokkeeruitsparingen in de middelste schakelvork as toch wel behoorlijk ingesleten zijn,.....
het bleek een combinatie te zijn van verschoken schakelvork en tevens kapotte verbindingsrubbertjes tussen de 2 schakelpoken. Maar met laatste testritje om 2400 uur vanacht deed hij het ook goed met de verotte rubbertjes.
ik moet alleen helaas zeggen dat ik een beetje twijfels heb bij gereviseerde bakken, als je bij een 2 maanden oude gereviseerde bak al een vorkverschuiving kan hebben. En dan tevens als je de deksel verwijderd ziet dat de blokkeeruitsparingen in de middelste schakelvork as toch wel behoorlijk ingesleten zijn,.....
Ami 8 break