Gisteren reed ik, zoals ik zoveel doe, achteruit een parkeerplaats uit, stop, wil hem in eerste zetten *CHRRRR*... gaat niet! Het geluid was alsof ik de koppeling niet ver genoeg in duw, dus even opnieuw proberen, nog niet.. pedaal nochtans tegen de bodem. Uiteindelijk toch in neutraal gekregen, met wat gekraak, schakelen ging weer, maar erg moeilijk en luid.. (alle versnellingen)
Een serieuze vloek volgde, met in het achterhoofd de gedachte dat mijn bak het begeven had.
De geit bij mijn vriendin geparkeerd (was maar 500m verder) en vandaag even opnieuw geprobeerd. Vreemd was het dat schakelen met de motor af geen probleem is, met motor aan gaat het met veel gekraak en als ik in mijn eerste sta en volledig ontkoppel ik zéér lichtjes vooruit ga (en nee, het gaat niet bergaf). Dus denk ik zo dat er iets mis is met de koppelingskabel (wishfull thinking).
De nodige boeken heb ik momenteel niet bij mij, dus kan misschien iemand van jullie me opweg helpen hoe ik dat kan controleren?
Bovenstaande probleem is trouwens bij een 2cv6 van 89. Versnellingsbak met schrijfremmen dus... in hoeverre dat relevante informatie is...
Frederik
Koppelingskabel
Frederik,
Ik denk dat het inderdaad aan je koppelingskabel ligt. Zo te horen zit hij "te los". Je kunt de moeren aan het schutbord, waar de koppelingskabel van de pedalen afkomt, een stukje omhoog draaien. Om precies te zijn: zover, dat er nog een vrije slag op het pedaal zit van ongeveer 25 mm.
Maar je hebt best kans dat je kabel versleten of beschadigd is. Je kunt dan beter een nieuwe of 2de-hands halen.
Succes ermee!
Christian
Ik denk dat het inderdaad aan je koppelingskabel ligt. Zo te horen zit hij "te los". Je kunt de moeren aan het schutbord, waar de koppelingskabel van de pedalen afkomt, een stukje omhoog draaien. Om precies te zijn: zover, dat er nog een vrije slag op het pedaal zit van ongeveer 25 mm.
Maar je hebt best kans dat je kabel versleten of beschadigd is. Je kunt dan beter een nieuwe of 2de-hands halen.
Succes ermee!
Christian
C'est la crème de la crème...
Ga ik nu proberen, wordt vervolgd...Christian schreef:Frederik,
Ik denk dat het inderdaad aan je koppelingskabel ligt. Zo te horen zit hij "te los". Je kunt de moeren aan het schutbord, waar de koppelingskabel van de pedalen afkomt, een stukje omhoog draaien. Om precies te zijn: zover, dat er nog een vrije slag op het pedaal zit van ongeveer 25 mm.
Maar je hebt best kans dat je kabel versleten of beschadigd is. Je kunt dan beter een nieuwe of 2de-hands halen.
Succes ermee!
Christian
koppelingshefboom?
Het kan ook iets minder eenvoudigs zijn. Op mijn terugweg vanuit Vinadio ging mijn auto steeds moeilijker schakelen. De vrije slag van het koppelingspedaal was normaal en toch kon ik de motor en bak niet echt vrij van elkaar krijgen en uiteindelijk was de auto nauwelijks meer te schakelen. (Dat was in Pont d'Ain 60 km NO van Lyon.)
Ik heb toen de motor eruit gehaal en toen bleek de koppelingshefboom ingescheurd te zijn. Ik heb hem laten lassen maar dat werkte niet. De hefboom verboog toen. Uiteindelijk weer de motor uitgebouwd en er een nieuwe ingezet.
Dus is jouw vrije slag ook normaal dan is de hefboom het probleem.
Sterkte
Ik heb toen de motor eruit gehaal en toen bleek de koppelingshefboom ingescheurd te zijn. Ik heb hem laten lassen maar dat werkte niet. De hefboom verboog toen. Uiteindelijk weer de motor uitgebouwd en er een nieuwe ingezet.
Dus is jouw vrije slag ook normaal dan is de hefboom het probleem.
Sterkte
De oplossing was simpeler dan ik vreesde, inderdaad was de koppelingskabel te los gekomen, gewoon ff aandraaien en het was in orde.
Ik vermoed dat door de trillingen de stelmoer gewoon losser komt te zitten, of moet die nog op een of andere manier geborgd worden(is en was bij dus al zeker niet het geval)?
Bedankt voor de input!
Ik vermoed dat door de trillingen de stelmoer gewoon losser komt te zitten, of moet die nog op een of andere manier geborgd worden(is en was bij dus al zeker niet het geval)?
Bedankt voor de input!