Koppelingskabel

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Gesloten
2cvFred
Beginner
Beginner

Koppelingskabel

Bericht door 2cvFred » wo 27 aug, 2003 14:45

Gisteren reed ik, zoals ik zoveel doe, achteruit een parkeerplaats uit, stop, wil hem in eerste zetten *CHRRRR*... gaat niet! Het geluid was alsof ik de koppeling niet ver genoeg in duw, dus even opnieuw proberen, nog niet.. pedaal nochtans tegen de bodem. Uiteindelijk toch in neutraal gekregen, met wat gekraak, schakelen ging weer, maar erg moeilijk en luid.. (alle versnellingen)

Een serieuze vloek volgde, met in het achterhoofd de gedachte dat mijn bak het begeven had.

De geit bij mijn vriendin geparkeerd (was maar 500m verder) en vandaag even opnieuw geprobeerd. Vreemd was het dat schakelen met de motor af geen probleem is, met motor aan gaat het met veel gekraak en als ik in mijn eerste sta en volledig ontkoppel ik zéér lichtjes vooruit ga (en nee, het gaat niet bergaf). Dus denk ik zo dat er iets mis is met de koppelingskabel (wishfull thinking).

De nodige boeken heb ik momenteel niet bij mij, dus kan misschien iemand van jullie me opweg helpen hoe ik dat kan controleren?

Bovenstaande probleem is trouwens bij een 2cv6 van 89. Versnellingsbak met schrijfremmen dus... in hoeverre dat relevante informatie is... :-)

Frederik

Christian
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Christian » wo 27 aug, 2003 22:40

Frederik,
Ik denk dat het inderdaad aan je koppelingskabel ligt. Zo te horen zit hij "te los". Je kunt de moeren aan het schutbord, waar de koppelingskabel van de pedalen afkomt, een stukje omhoog draaien. Om precies te zijn: zover, dat er nog een vrije slag op het pedaal zit van ongeveer 25 mm.
Maar je hebt best kans dat je kabel versleten of beschadigd is. Je kunt dan beter een nieuwe of 2de-hands halen.

Succes ermee!

Christian
C'est la crème de la crème...

2cvFred
Beginner
Beginner

Bericht door 2cvFred » do 28 aug, 2003 14:26

Christian schreef:Frederik,
Ik denk dat het inderdaad aan je koppelingskabel ligt. Zo te horen zit hij "te los". Je kunt de moeren aan het schutbord, waar de koppelingskabel van de pedalen afkomt, een stukje omhoog draaien. Om precies te zijn: zover, dat er nog een vrije slag op het pedaal zit van ongeveer 25 mm.
Maar je hebt best kans dat je kabel versleten of beschadigd is. Je kunt dan beter een nieuwe of 2de-hands halen.

Succes ermee!

Christian
Ga ik nu proberen, wordt vervolgd...

Drijfsijs

koppelingshefboom?

Bericht door Drijfsijs » vr 29 aug, 2003 21:21

:roll: Het kan ook iets minder eenvoudigs zijn. Op mijn terugweg vanuit Vinadio ging mijn auto steeds moeilijker schakelen. De vrije slag van het koppelingspedaal was normaal en toch kon ik de motor en bak niet echt vrij van elkaar krijgen en uiteindelijk was de auto nauwelijks meer te schakelen. (Dat was in Pont d'Ain 60 km NO van Lyon.)
Ik heb toen de motor eruit gehaal en toen bleek de koppelingshefboom ingescheurd te zijn. Ik heb hem laten lassen maar dat werkte niet. De hefboom verboog toen. Uiteindelijk weer de motor uitgebouwd en er een nieuwe ingezet.

Dus is jouw vrije slag ook normaal dan is de hefboom het probleem.
Sterkte

2cvFred
Beginner
Beginner

Bericht door 2cvFred » zo 31 aug, 2003 16:45

De oplossing was simpeler dan ik vreesde, inderdaad was de koppelingskabel te los gekomen, gewoon ff aandraaien en het was in orde.
Ik vermoed dat door de trillingen de stelmoer gewoon losser komt te zitten, of moet die nog op een of andere manier geborgd worden(is en was bij dus al zeker niet het geval)?

Bedankt voor de input!

Christian
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Christian » zo 31 aug, 2003 18:13

De borging bestaat uit het feit dat je de kleine moer tegen de grote moer aandraait. Ik weet niet of jij om een of andere misterieuze reden een moer kwijt bent? Misschien hangt de kleine moer ergens los aan de kabel....

greetz,

Christian
C'est la crème de la crème...

Gesloten