Pagina 1 van 2
rijden op ethanol de ombouw
Geplaatst: di 8 aug, 2006 14:06
door Ramon
er gaan vast al een hoop toppics over dit onderwerp,
ik begrijp dat je voor rijden op ethanol het een en het ander moet aanpassen
kan je na die aanpassing gewoon blijven rijden op normale benzine?
worden de sproeiers groter of kleiner?
wat te doen met de onsteking?
straks als we allemaal naar zweden gaan zou dit heel handig zijn toch
Geplaatst: di 8 aug, 2006 14:10
door OnsEendje2
Ik zou even
HIER kijken.
Daar vind je de meeste optwoorden op je vragen...
N.b. blijkbaar is er een verschil tussen Zweedse en NLse - ethanol

Geplaatst: di 8 aug, 2006 14:16
door Ramon
het kan uitgebreider toch???
Geplaatst: di 8 aug, 2006 14:28
door OnsEendje2

tuurlijk.
wist alleen niet of je al gezocht had.
Geplaatst: di 8 aug, 2006 14:33
door supercees
"gewoon" zelf alcohol maken en dat door de benzine mengen: http://running_on_alcohol.tripod.com/
en dan hopen dat de douane je niet pakt en een leuke naheffing geeft.
Re: rijden op ethanol de ombouw
Geplaatst: di 8 aug, 2006 15:23
door backfire
Ramon2cv schreef:er gaan vast al een hoop toppics over dit onderwerp,
ik begrijp dat je voor rijden op ethanol het een en het ander moet aanpassen
kan je na die aanpassing gewoon blijven rijden op normale benzine?
worden de sproeiers groter of kleiner?
wat te doen met de onsteking?
straks als we allemaal naar zweden gaan zou dit heel handig zijn toch
Verstelbare sproeier monteren, deze is te verstellen aan de buitenkant van de carb (er wordt volgens mij een gat gemaakt). Eventueel kun je hier een servo op fabrieken, zoddat je de sproeier van binnenuit kunt regelen. Lambda sonde monteren met metertje en je kunt onder het rijden de ideale verhouding instellen.
Geplaatst: di 8 aug, 2006 15:42
door Ramon
is die sproeier voor de eerste trap of de tweede trap??
Geplaatst: di 8 aug, 2006 16:46
door backfire
Das een goeie Ramon, zou ik zo niet weten. Vermoeden is voor de 2e, maar ja ikke nie zeker weet nie
Geplaatst: di 8 aug, 2006 17:51
door Bartje
De verstelbare sproeiers die ik gezien heb zijn voor de eerste trap. Op de internetsite van het Eendeei
www.eendeei.nl staat meer informatie over het rijden op E85. Hier heb ik ook wat foto's gezien van zo'n 1ste trap verstelbaar sproeier, tevens heeft een kennis van me had zo'n ding gekocht op de wereldmeeting in Schotland, dat was in iedergeval een sproeier voor de eerste trap.
Groetjes Bart
Geplaatst: di 8 aug, 2006 19:19
door catscit
de verstelbare sproeier is voor de 1e trap, afstellen is even pielen.
ALs je daarna op benzine wilt rijden moet je weer afstellen!
Verder is ethanol op 1 plek in nederland verkrijgbaar (rotterdam) en het kost 1.91 de liter, de laatste keer dat ik er was.
Dus voorlopig heeft het behalve op idilische gronden geen nut om te bouwen naar ethanol.
(been there, done that, got the bill)
Afgelopen weekend m'n laatste e85 erdoor gejaagd.
Moet binnenkort nieuwe hebben maar moet een zaak in DE vinden waar het goedkoper te krijgen is en dan vul ik 3x25 liter jerrycans oid...
Geplaatst: di 8 aug, 2006 20:02
door Evan
of zelf gaan distilleren, maarja dat kost wel veel tijd, zoals ik het heb begrepen moet je er wel een oogje op houden tijdens het distillatieproces en levert het ook niet heel veel liters op.
Geplaatst: wo 9 aug, 2006 19:24
door thomaaas
Fles brandspititus kost je 82 cent per liter. Beetje benzine erbij lazeren, klaar is kees.
Geplaatst: wo 9 aug, 2006 19:28
door catscit
thomaaas schreef:Fles brandspititus kost je 82 cent per liter. Beetje benzine erbij lazeren, klaar is kees.
nee dus. Volgens mij zijn brandspiritus en ethanol toch NET even anders.
Geplaatst: do 10 aug, 2006 15:11
door supercees
brandpiritus bestaat uit 85% ethanol, 3% methanol (om het giftig te maken, zodat je het niet kan drinken en er dus geen accijns geheven worden), 1% aceton, 1% pyridine (geeft de typische geur), ongeveer 10 procent water en een heel klein beetje blauwe kleurstof om aan te geven dat het aangepaste en dus ondrinkbare alcohol is.
bron: het wereld wijde web
als je dit destilleert om de 10 % water te verwijderen ben je al een stap verder.
Geplaatst: vr 11 aug, 2006 01:01
door thomaaas
hmm heb wel s rooie wijn gedestileerd maar dat kost vrij veel gas dus k denk dat daar de winst wel weer weggaat....
Tenzij je ergens restenergie weet te vinden oid, warmte van je motor ofzo.... hmmm maar toch onuitvoerbaar, iig wél bedankt voor je uitleg!!!