Welke motor zoeken?

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Welke motor zoeken?

Bericht door CitRoel » zo 13 aug, 2006 20:53

Ik heb nu tijdens de restauratie tijdelijk onze reserve motor in m'n eend gelegd. A06/664 een S6 motor dus... De A06/635 motor die er in lag zou gereviseerd zijn maar maakte een raar schavend geluid. Nu wil ik een motor gaan reviseren zodat ik een goede motor in m'n eendje heb. Máár wat is nu verstandig? De 635 motor (wéér) reviseren of een ander blokje zoeken? En als ik dan toch zoek welk type motor is het fijnst met een "power-tube"? Ik zit zelf te denken aan een acadiane motor omdat ik ook een aca-bak heb. En een aca motor zou wat meer koppel hebben in een lager toerengebied... Wie o wie heeft er tips/ervaringen? Of misschien wel een te reviseren motor!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 13 aug, 2006 21:10

hier heb ik geen verstand van, maar ik heb wel een acadiane blok met 61.000 km op de teller. met de felbegeerde powertube! motor klonk goed met het op en van de trailer rijden, daarna opgeslagen in de droge garage.

mocht je interesse heb, stuur dan maar een pb.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » zo 13 aug, 2006 21:59

als je nou eerst eens dat mogelijk gereviseerde blok test? schavend geluid kan ook komen van een aanlopende ventilator, slechte lagers van je dynamo oid

Acadiane blok is gewoon een eendeblok die een geblazen luchtfiler heeft, meer niet. Echt niet een laagtoerig blok ofzo.
Ami 8 break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 13 aug, 2006 23:40

En die tube daar zijn de meningen ook erg over verdeeld.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 14 aug, 2006 08:09

:D

die tube helpt wel wat, icm met grotere sproeiers heeft een AM2A (acadianeblok) daarom één pk meer dan een 2cv blokje
Ami 8 break

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 14 aug, 2006 21:41

En wat meer koppel, niet zo veel allemaal maar toch... Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Hoe zit het ook al weer met verschillende zuigers tussen eenden en Dyane motoren?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 14 aug, 2006 21:55

daar is al zoovaak over gepraat maar goed, eend heeft 1:8,5 compressie en een dyane heedt 1: 9 compressie (en dus hogere zuigers)

de acadiane heeft over het algemeen 1: 8,5
Ami 8 break

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 14 aug, 2006 22:00

Hmmm bedankt...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 15 aug, 2006 20:43

Ik lees hier wel eens dat een AK2 motor zo ideaal moet zijn, maar in de motorenlijst staat dat ie 2 pk minder heeft dan een A06/635. Waarom is ie dan toch zo fijn? Omdat ie z'n maximale PK's bij lager toeren heeft?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » di 15 aug, 2006 22:05

Moet je eens op www.cats-citroen.net kijken, CitRoel!

Hij heeft 4 pk meer als een A06-635, dus 33 in plaats van de later gangbaar geworden 29 pk. Daartegenover staat wel dat de levensduur en zuinigheid minder is als van een A06-635 blok.

Een AK2 blok maakt juist meer toeren, dus slijt ook sneller. Het is trouwens het snelste blok ooit in een 2cv geleverd.

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 16 aug, 2006 19:15

Welke moet ik aanhouden de SAE of de DIN pk's?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 16 aug, 2006 19:23

Ik ben eruit... Ik ga gewoon m'n eigen A06/635 reviseren. Bedankt voor de reacties hè!! Ik zal nog best veel gaan vragen tijdens het reviseren.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » do 17 aug, 2006 10:34

Nou veel succes dan! Ik zit er dus ook over na te denken! Het zou mooi zijn als je wat fotos zou willen maken, misschien steek ik er nog wat van op! Zou leuk zijn!

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 17 aug, 2006 17:38

Doe ik, het kan alleen wel even duren nog aangezien ie nog niet klaar is. Eerst de eend klaar en rijdend en daarna de motor reviseren.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » za 26 aug, 2006 19:19

de AK2M heeft 33 SAE pk en dus 28,5 DIN pk volgens cats-citroen.net
De 06/635 heeft 29 DIN pk maar een minder hoog max rpm.

zelf heb ik 'n 06/635 blokje in m'n eend: rijdt prima!

succes met reviseren
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Plaats reactie