Pagina 1 van 1
laadstroomcontrolelampje
Geplaatst: vr 25 aug, 2006 09:01
door leo top
Ik wil een lampje voor mijn laadstroomcontrole aansluiten, maar kan nergens een schema vinden waar dit op staat, overal staat een voltmeter als enige, wie kan me helpen?
Geplaatst: vr 25 aug, 2006 12:12
door Eric Clemens
Volgens mij is de 'laadstroommeter' gewoon een voltmeter.
Geplaatst: vr 25 aug, 2006 13:33
door LoLa
Ik heb thuis wel een tekening van een extra laadstroom controle/waarschuwings lampje, welke veel preciezer is ten opzichte van de Voltmeter (leve de elektuur), ff PM of mailen en je kan em wel krijgen
Geplaatst: zo 19 nov, 2006 11:19
door zcjaais
De laadstroommeter moet aan een paars stekkertje en aan de aarde. In Spécials zit dit stekkertje af fabriek ongebruikt achter je dashboard.
Geplaatst: wo 14 feb, 2007 12:05
door LoLa
Aangezien er mensen zijn die er interesse in hebben, ik heb maar even een aantal schemas online gezet, kijk maar op:
members.home.nl/jrutjes en dan even klikken op "cars"
Geplaatst: do 15 feb, 2007 18:34
door verdaat
Lola bedankt voor je reactie, maar ik wil dus een simpel controlelampje plaatsen in plaats van een voltmeter. Er zijn echter nergens schema's te vinden voor een controlelampje, alleen maar van voltmeters.
Ik heb nu zelf een schema gemaakt, is er iemand die mij kan vertellen of de aansluiting zo klopt. Verder weet ik ook nog niet wat voor diode en wat voor condensator er gebruikt moet worden. Dus het zou fijn zijn als iemand mij hiermee vooruit kan helpen.
Hieronder het schema:
Geplaatst: do 15 feb, 2007 23:55
door André Post
Ok, als ik het goed begrijp, met contact aan krijgt de spanningsregelaar stroom via het controle lampje.
Zodra de motor loopt zou deze stroom voldoende moeten zijn om de dynamo te activeren en deze
zichzelf van voldoende bekrachtiging voorziet.
De diode voorkomt dat de spanningsregelaar spanning krijgt van de accu.
Zou kunnen werken, iets dergelijks zit ook in de dynamo's met ingebouwde spanningsregelaar.
Alleen de diode geeft een spanningsverlies van zo'n 0,6/0.7volt waardoor de accu niet voldoende geladen wordt.
De spannings regelaar krijgt immers wel de volle spanning van de dynamo.
Ook heb je een diode nodig die minstens 30A moet kunnen hebben.
Het spannings verlies kan je natuurlijk compenseren door ook een diode naar de spanningregelaar te gebruiken.
Geplaatst: vr 16 feb, 2007 11:25
door backfire
Of je koopt voor paar euro acculaad meteretje met 3 ledjes. Gewoon over de plus en de min zetten. Werkt te gek.
Geplaatst: vr 16 feb, 2007 16:54
door bartje2212
die meet dan dus de spanning=voltmeter maar dan met led's ipv draaispoel
Geplaatst: ma 19 feb, 2007 23:10
door Duintje
En mochten er nog problemen met je laadstroom circuit, kijk dan eens in dit document van Aryan Schmitz:
http://www.2cv.nl/alledag/laadstroomcircuit_abc.pdf
(ik zocht even een ontopic topic waar ik dit bij kon plaatsen)
Geplaatst: di 20 feb, 2007 08:39
door backfire
bartje2212 schreef:die meet dan dus de spanning=voltmeter maar dan met led's ipv draaispoel
Yep en hij meet ook de accu kwaliteit als de motor uit staat.
Geplaatst: vr 16 mar, 2007 17:22
door verdaat
Bedankt voor het meedenken, maar ik heb er toch voor gekozen om het met het enkele controlelampje te maken, omdat ik dat lampje al in de kroonplaat gebouwd had (zelfbouwmotor).
Het schema wat ik eerder geplaatst heb klopt. Voor de volledigheid zal ik de gegevens van de diode en de condensator nog even geven:
diode: schotty diode 50 A
condensator: 470 uF / 35 V
(condensator is niet noodzakelijk, maar vlakt de spanning wat af)