laadstroomcontrolelampje

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Plaats reactie
leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

laadstroomcontrolelampje

Bericht door leo top » vr 25 aug, 2006 09:01

Ik wil een lampje voor mijn laadstroomcontrole aansluiten, maar kan nergens een schema vinden waar dit op staat, overal staat een voltmeter als enige, wie kan me helpen?

Eric Clemens
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 78
Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
Locatie: Vianen

Bericht door Eric Clemens » vr 25 aug, 2006 12:12

Volgens mij is de 'laadstroommeter' gewoon een voltmeter.
Zwarte 2cv6 Club '87 en Beige Dyane 6 '78

LoLa
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 18 apr, 2005 13:57
Locatie: Zwolle

Bericht door LoLa » vr 25 aug, 2006 13:33

Ik heb thuis wel een tekening van een extra laadstroom controle/waarschuwings lampje, welke veel preciezer is ten opzichte van de Voltmeter (leve de elektuur), ff PM of mailen en je kan em wel krijgen
LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!

zcjaais
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 17 jul, 2006 12:32
Locatie: Amsterdam

Bericht door zcjaais » zo 19 nov, 2006 11:19

De laadstroommeter moet aan een paars stekkertje en aan de aarde. In Spécials zit dit stekkertje af fabriek ongebruikt achter je dashboard.

LoLa
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 18 apr, 2005 13:57
Locatie: Zwolle

Bericht door LoLa » wo 14 feb, 2007 12:05

Aangezien er mensen zijn die er interesse in hebben, ik heb maar even een aantal schemas online gezet, kijk maar op:
members.home.nl/jrutjes en dan even klikken op "cars"
LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!

verdaat
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 apr, 2006 14:13

Bericht door verdaat » do 15 feb, 2007 18:34

Lola bedankt voor je reactie, maar ik wil dus een simpel controlelampje plaatsen in plaats van een voltmeter. Er zijn echter nergens schema's te vinden voor een controlelampje, alleen maar van voltmeters.

Ik heb nu zelf een schema gemaakt, is er iemand die mij kan vertellen of de aansluiting zo klopt. Verder weet ik ook nog niet wat voor diode en wat voor condensator er gebruikt moet worden. Dus het zou fijn zijn als iemand mij hiermee vooruit kan helpen. :wink:

Hieronder het schema:

Afbeelding

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 15 feb, 2007 23:55

Ok, als ik het goed begrijp, met contact aan krijgt de spanningsregelaar stroom via het controle lampje.
Zodra de motor loopt zou deze stroom voldoende moeten zijn om de dynamo te activeren en deze
zichzelf van voldoende bekrachtiging voorziet.
De diode voorkomt dat de spanningsregelaar spanning krijgt van de accu.
Zou kunnen werken, iets dergelijks zit ook in de dynamo's met ingebouwde spanningsregelaar.
Alleen de diode geeft een spanningsverlies van zo'n 0,6/0.7volt waardoor de accu niet voldoende geladen wordt.
De spannings regelaar krijgt immers wel de volle spanning van de dynamo.
Ook heb je een diode nodig die minstens 30A moet kunnen hebben.
Het spannings verlies kan je natuurlijk compenseren door ook een diode naar de spanningregelaar te gebruiken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 16 feb, 2007 11:25

Of je koopt voor paar euro acculaad meteretje met 3 ledjes. Gewoon over de plus en de min zetten. Werkt te gek.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » vr 16 feb, 2007 16:54

die meet dan dus de spanning=voltmeter maar dan met led's ipv draaispoel
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » ma 19 feb, 2007 23:10

En mochten er nog problemen met je laadstroom circuit, kijk dan eens in dit document van Aryan Schmitz:

http://www.2cv.nl/alledag/laadstroomcircuit_abc.pdf

(ik zocht even een ontopic topic waar ik dit bij kon plaatsen)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 20 feb, 2007 08:39

bartje2212 schreef:die meet dan dus de spanning=voltmeter maar dan met led's ipv draaispoel
Yep en hij meet ook de accu kwaliteit als de motor uit staat.

verdaat
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 apr, 2006 14:13

Bericht door verdaat » vr 16 mar, 2007 17:22

Bedankt voor het meedenken, maar ik heb er toch voor gekozen om het met het enkele controlelampje te maken, omdat ik dat lampje al in de kroonplaat gebouwd had (zelfbouwmotor).

Het schema wat ik eerder geplaatst heb klopt. Voor de volledigheid zal ik de gegevens van de diode en de condensator nog even geven:

diode: schotty diode 50 A
condensator: 470 uF / 35 V

(condensator is niet noodzakelijk, maar vlakt de spanning wat af)

Plaats reactie