laadstroomcontrolelampje
laadstroomcontrolelampje
Ik wil een lampje voor mijn laadstroomcontrole aansluiten, maar kan nergens een schema vinden waar dit op staat, overal staat een voltmeter als enige, wie kan me helpen?
-
- Gebruiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: di 1 nov, 2005 16:28
- Locatie: Vianen
Lola bedankt voor je reactie, maar ik wil dus een simpel controlelampje plaatsen in plaats van een voltmeter. Er zijn echter nergens schema's te vinden voor een controlelampje, alleen maar van voltmeters.
Ik heb nu zelf een schema gemaakt, is er iemand die mij kan vertellen of de aansluiting zo klopt. Verder weet ik ook nog niet wat voor diode en wat voor condensator er gebruikt moet worden. Dus het zou fijn zijn als iemand mij hiermee vooruit kan helpen.
Hieronder het schema:
Ik heb nu zelf een schema gemaakt, is er iemand die mij kan vertellen of de aansluiting zo klopt. Verder weet ik ook nog niet wat voor diode en wat voor condensator er gebruikt moet worden. Dus het zou fijn zijn als iemand mij hiermee vooruit kan helpen.
Hieronder het schema:
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ok, als ik het goed begrijp, met contact aan krijgt de spanningsregelaar stroom via het controle lampje.
Zodra de motor loopt zou deze stroom voldoende moeten zijn om de dynamo te activeren en deze
zichzelf van voldoende bekrachtiging voorziet.
De diode voorkomt dat de spanningsregelaar spanning krijgt van de accu.
Zou kunnen werken, iets dergelijks zit ook in de dynamo's met ingebouwde spanningsregelaar.
Alleen de diode geeft een spanningsverlies van zo'n 0,6/0.7volt waardoor de accu niet voldoende geladen wordt.
De spannings regelaar krijgt immers wel de volle spanning van de dynamo.
Ook heb je een diode nodig die minstens 30A moet kunnen hebben.
Het spannings verlies kan je natuurlijk compenseren door ook een diode naar de spanningregelaar te gebruiken.
Zodra de motor loopt zou deze stroom voldoende moeten zijn om de dynamo te activeren en deze
zichzelf van voldoende bekrachtiging voorziet.
De diode voorkomt dat de spanningsregelaar spanning krijgt van de accu.
Zou kunnen werken, iets dergelijks zit ook in de dynamo's met ingebouwde spanningsregelaar.
Alleen de diode geeft een spanningsverlies van zo'n 0,6/0.7volt waardoor de accu niet voldoende geladen wordt.
De spannings regelaar krijgt immers wel de volle spanning van de dynamo.
Ook heb je een diode nodig die minstens 30A moet kunnen hebben.
Het spannings verlies kan je natuurlijk compenseren door ook een diode naar de spanningregelaar te gebruiken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
- Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
- Contacteer:
En mochten er nog problemen met je laadstroom circuit, kijk dan eens in dit document van Aryan Schmitz:
http://www.2cv.nl/alledag/laadstroomcircuit_abc.pdf
(ik zocht even een ontopic topic waar ik dit bij kon plaatsen)
http://www.2cv.nl/alledag/laadstroomcircuit_abc.pdf
(ik zocht even een ontopic topic waar ik dit bij kon plaatsen)
Bedankt voor het meedenken, maar ik heb er toch voor gekozen om het met het enkele controlelampje te maken, omdat ik dat lampje al in de kroonplaat gebouwd had (zelfbouwmotor).
Het schema wat ik eerder geplaatst heb klopt. Voor de volledigheid zal ik de gegevens van de diode en de condensator nog even geven:
diode: schotty diode 50 A
condensator: 470 uF / 35 V
(condensator is niet noodzakelijk, maar vlakt de spanning wat af)
Het schema wat ik eerder geplaatst heb klopt. Voor de volledigheid zal ik de gegevens van de diode en de condensator nog even geven:
diode: schotty diode 50 A
condensator: 470 uF / 35 V
(condensator is niet noodzakelijk, maar vlakt de spanning wat af)