Pagina 1 van 8

Verzinken van de koets!

Geplaatst: vr 25 aug, 2006 15:15
door Rens
Ik heb al veel vernomen op dit forum van het verzinken van het chassis. Maar nu ben ik aan het uitzoeken of het ook mogelijk is om een koets te laten verzinken.

Bij duckservice bieden ze ook verzinkte koetsen aan, alleen de prijs van 4000 euro vind ik , laten we zeggen, nogal stevig:

Afbeelding

Nu heb ik geinformeerd bij www.nedcoat.nl maar ik was ook nieuwsgierig naar ervaringen met deze manier van behoud van je koets. Eigenlijk lijkt mij het mooist om gelijk alles te verzinken, inclusief deuren e.d.,maar ik moet nog even ontdekken wat er allemaal mogelijk is!

Oftwel: zijn er meer met mensen met zulke koetsen, en wat is de mening hierover>?

Grtz,

Rens

Geplaatst: vr 25 aug, 2006 15:34
door backfire
elektrolitisch verzinken moet kunnen, moet je alleen een bedrijf vinden welke een bad hebben dat groot genoeg is.

Maar volgens mij is dit toch een gegalvaniseerde koets? of vergis ik me?

Geplaatst: vr 25 aug, 2006 16:43
door Aloha Beach Cruiser
jongens... dit is toch geen eend meer, dit is een TANK :lol:

Geplaatst: vr 25 aug, 2006 16:43
door Joos
Nee!
ik zag er een staan op citromobile,
en die zag er niet uit... klonters zink, kromgetrokken naden en geplooid plaatwerk hier en daar.. niks voor mij!

Geplaatst: vr 25 aug, 2006 16:44
door Aloha Beach Cruiser
moet je voor de gein is tegen aan slaan.. .-.)

Geplaatst: vr 25 aug, 2006 16:49
door Joos
probleem was onderandere de schroefdraad op de koets zag ik zo, die was zo aangepast en zaten brokjes galv op, dat je er denk ik nauwelijks nog spatborden aan kon hangen (vooraan)

Geplaatst: vr 25 aug, 2006 17:48
door AK350
je kunt op twee manieren gelvaniseren:
-electrolitisch of een zinkbad.
Het probleem bij het zinkbad is dat de koets kan kromtrekken.
Over zink en schroefgaten e.d. zou ik mij geen zorgen maken hier kan je gewoon een tapijzer doorheen draaien.

Electrolitisch verzinken:
Hierbij wordt de koets eerst gedompelt en verdunt zoutzuur, daarna een loogbad om te neutraliseren.
Vervolgens wordt de koets in het electroliet gedompelt waar hij electrolitisch wordt verzinkt.
Nadeel is dat bij alle puntlasverbindingen, waar dus twee lagen plaat op elkaar zitten electroliet achterblijft en geen zinklaag komt.
Door het achtergeblezen zuur / electroliet zal je koets op deze verbindingen harder gaan roesten.

Geplaatst: za 26 aug, 2006 12:01
door Joos
AK350 schreef: Over zink en schroefgaten e.d. zou ik mij geen zorgen maken hier kan je gewoon een tapijzer doorheen draaien.
Gaten ben ik idd niet zo bang voor, die kan je opnieuw tappen (ten koste van je zinkenbescherming daar, maar goed, daar roest het hopelijk niet zo erg),

maar de stukjes 'draadstang' waar je aan de zijkant je spatborden aan op hangt, die zagen er bij de galv-eend die ik zag niet zo mooi uit...

Geplaatst: za 26 aug, 2006 12:09
door AK350
rocco schreef:maar de stukjes 'draadstang' waar je aan de zijkant je spatborden aan op hangt, die zagen er bij de galv-eend die ik zag niet zo mooi uit...
Ook hier heb je tapringen voor, dus het moet geen probleem zijn.

Geplaatst: za 26 aug, 2006 13:09
door Yannick
AK350 schreef:je kunt op twee manieren gelvaniseren:
-electrolitisch of een zinkbad.
Het probleem bij het zinkbad is dat de koets kan kromtrekken.
Over zink en schroefgaten e.d. zou ik mij geen zorgen maken hier kan je gewoon een tapijzer doorheen draaien.

Electrolitisch verzinken:
Hierbij wordt de koets eerst gedompelt en verdunt zoutzuur, daarna een loogbad om te neutraliseren.
Vervolgens wordt de koets in het electroliet gedompelt waar hij electrolitisch wordt verzinkt.
Nadeel is dat bij alle puntlasverbindingen, waar dus twee lagen plaat op elkaar zitten electroliet achterblijft en geen zinklaag komt.
Door het achtergeblezen zuur / electroliet zal je koets op deze verbindingen harder gaan roesten.
Dan zijn er maar weinig voordelen he: óf het ding staat krom (want met het blik waarvan een 2pk gemaakt is gebeurt dat zeker), óf ze gaat sneller roesten (want op een geit zitten wel wat puntlassen).

Er zijn volgens mij betere oplossingen. In de fabriek van Citroën gebruiken ze tegenwoordig ook geen zink en die dingen roesten jaren lang ook niet. :wink:

Geplaatst: za 26 aug, 2006 14:50
door pauldegoede
Alles van waarde is weerloos! Van wie het citaat afkomstig is weet ik niet, maar ik vind het wel heel toepasselijk.

De teerheid van een 2cv met zijn dunne plaatwerk, hoge roestgevoeligheid, zijn dunne bandjes etc, draagt enorm bij aan de magie. Ga dat nou alstublieft niet vermoorden in een zinkbad! :)

Geplaatst: za 26 aug, 2006 15:22
door thomaaas
Hoj. Mijn eend is verzinkt, het enigste wat krom is, zijn de driehoekspanelen onder je voorruit bij de voetenbak, die is met een puntje lassen en een stokje weer uitgedeukt, en het stuk plaat onder de achterbank. Duckservice heeft/had meerdere koetsen klaarstaan die al verzinkt waren, de mooisten kostten rond de 4000, de mijne 3500. Heeft nu ondertussen zonder te zijn gelakt 4 maanden roestvrij buiten gestaan, de schroefdraden roestten ook niet meer ondanks dat ze opnieuw getapt zijn, want dit werkt volgens hetzelfde principe als oceaanstomers die een blok zink hebben liggen in het vooronder. Maak ze geen zorgen, het beestje blijft teer hoor, ook met een zinklaagje, maar wel een beetje veiliger.

Ow, trouwens de draden aan de buitenkant waar de spatborden op zitten, die kun je gewoon eruit tikken voor je gaat verzinken, en er na het verzinken roestvrijstalen exemplaren op vastlassen.

Het enigste nadeel zijn inderdaad de zinkstalagtieten die je overal hebt zitten, je moet dan twee dagen lang met een schuurmopje die dingen zorgvluldig eraf schuren. Hierbij beschadig je de zinklaag verder niet, omdat die nogal dik is. Pas als je vonken krijgt zit je op het kale metaal, en dat heb ik welgeteld 4 keer gehad. Dan direct stoppen, verder kan het geen kwaad. Verdere oneffenheden mag de spuiter mooi wegwerken, dat is zijn taak.

Ik laat haar nog wel zien op een meeting of rit ofzo, dan zie je vrij weinig verschil ben ik bang :P

Geplaatst: za 26 aug, 2006 16:41
door AK350
Zo te lezen is jouw koets in een zinkbad gedompeld, "thermisch verzinkt".

Zijn er ook extra gaten in de koest geboord voor de ontluchting tijdens het verzinkproces in de voetenbak, dorpels en deurstijlen ??

Geplaatst: za 26 aug, 2006 17:38
door Prinses van Bilturg
pauldegoede schreef:Alles van waarde is weerloos! Van wie het citaat afkomstig is weet ik niet, maar ik vind het wel heel toepasselijk.
Van Lucebert!

(Sprak de juf Nederlands...)

Geplaatst: za 26 aug, 2006 22:17
door hobbes
natuurlijk helpt een preventieve behandeling als verzinken tegen de roest duivel.
Afgezien van de reactie van het dunne plaatwerk op het verzinkproces gaan allerlei andere delen verhoogde slijtage vertonen. Zeker als je meer dan normaal kilometers gaat draaien met je eend.

Ook financieel vind ik de prijs te hoog. De casper en hobbes eend heeft een verzinkt Wheels chassis waar ik zeer tevreden over ben. Ook heb ik wel eens een verzinkte koets afgewogen maar vindt het voorlopig te duur. De eend krijgt bij slecht weer en als er zout op straat verschijnt gewoon ophokplicht.
Voor 4000 euries kun je heel wat aflassen...

Voor het zwaardere winterwerk heb ik nu een andere fransman met een dieselmotor voor de deur staan.