losgeschoten slang?

Plaats reactie
Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

losgeschoten slang?

Bericht door Maaikie » do 31 aug, 2006 23:50

Beste Eendenhelden,

Vanmiddag ben ik met mijn instructie boekje onder mijn arm onder mijn motorkap gedoken om eea op te zoeken en hoe dingen zitten, wat alles nou is en wat het doet....ik had tot dusver niet meer gedaan dan mijn olie controleren.....

En wat zag ik en mijn vriend gelukkig ook (althans ik hoop dat het gelukkig was) dat er een slang losgeschoten leek...ik zeg leek omdat ik niet zeker weet of die slang vast hoort te zitten.

Ik heb een scan vanuit mijn boekje gemaakt en een foto van toen mijn wolkje hier net voor de deur stond.

Mijn vriend heeft deze slang weer vast gezet..hoort dat vast te zitten...??

Ik probeer met deze plaatjes duidelijk te maken wat er losgeschoten was (waarvan ik dénk dat het losgeschoten was). Als dat niet duidelijk is, maak ik morgen wel even een duidelijkere foto van de slang..
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee..

Hier de scan uit mijn boekje én de foto...Als je op de foto klikt worden ze iets groter..hoop dat ik het duidelijk heb aangegeven.

Afbeelding
Afbeelding

Alvast heel erg bedankt!
Kingfisher Sky Celliste
29/10 Tivoli Utrecht- 3/12 De Boerderij Z'Meer - 29/12 013 Tilbug

2cv6 Special 1982 Blue Lagune(In restauratie)

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » do 31 aug, 2006 23:58

Dat is de slang van de carterontuchting. Deze hoort vast te zitten, anders zit je blok onder de oliedamp.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

Bericht door Maaikie » vr 1 sep, 2006 00:01

Dus is het maar goed dat we daar achter kwamen....:oops: Hoe kan zoiets nou ineens losspringen...heeft dat te maken met iets dat ik verkeerd heb gedaan met rijden....weet ik veel te hard optrekken, te veel choken...ik noem maar een dwarsstraat...??? Kan het dus aan mijn 'rijstijl' liggen?

Of kan dat gewoon zomaar losschieten...Ik ben zo ontieglijk blij met dit forum....!! Zonder jullie had ik nooit zomaar met boekje onder mijn motorkap gaan kijken en was me dat pas over twee weken opgevallen als ik bij de garage was....:(...

Is er nu iets dat ik even extra moet controleren...weet niet hoelang dat al los zat namelijk..
Kingfisher Sky Celliste

pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door pieterke » vr 1 sep, 2006 00:40

Maaikie schreef:Dus is het maar goed dat we daar achter kwamen....:oops: Hoe kan zoiets nou ineens losspringen...heeft dat te maken met iets dat ik verkeerd heb gedaan met rijden....weet ik veel te hard optrekken, te veel choken...ik noem maar een dwarsstraat...??? Kan het dus aan mijn 'rijstijl' liggen?

Of kan dat gewoon zomaar losschieten...Ik ben zo ontieglijk blij met dit forum....!! Zonder jullie had ik nooit zomaar met boekje onder mijn motorkap gaan kijken en was me dat pas over twee weken opgevallen als ik bij de garage was....:(...

Is er nu iets dat ik even extra moet controleren...weet niet hoelang dat al los zat namelijk..

Niks aan de hand !!!
adem in ,adem uit!!!

slangetje kan niet goed vast gezeten hebben tijdens montage of zoiets
gewoon terug duwen,en als ie nou weer losgaat een slangeklemmetje eromheen. Het kan geen kwaad en is niet de schuld van je rijgedrag !
als je je sokken maar aanhoudt !

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

Bericht door Maaikie » vr 1 sep, 2006 00:53

ik heb even een halfuur in een papieren zakje geblazen en nu gaat het wel weer...:lol:

Fijn om te weten dat ik niet iets fout heb gedaan..ik hou het wel even in de gaten de komende dagen en ga over twee weken naar de eendendokter en hoop dat hij er even extra naar kijkt en evt een klemmetje omheen wil zetten...

Senks...:)
Kingfisher Sky Celliste

bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bebe » vr 1 sep, 2006 08:17

Maaikie schreef:ik heb even een halfuur in een papieren zakje geblazen en nu gaat het wel weer...:lol:

Fijn om te weten dat ik niet iets fout heb gedaan..ik hou het wel even in de gaten de komende dagen en ga over twee weken naar de eendendokter en hoop dat hij er even extra naar kijkt en evt een klemmetje omheen wil zetten...

Senks...:)
Haal nou gewoon zo'n slangeklemmetje bij de bouwmarkt of automaterialenzaak, en repareer het zelf, dan heb je daarna het voldane gevoel van een zelf uitgevoerde reparatie....
Eendracht maakt macht.

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

Bericht door Maaikie » vr 1 sep, 2006 09:46

Mijn vriend wil dat al heel graag gaan doen....en dan ga ik onder zijn supervisie het slangeklemmetje plaatsen, kan niet beloven dat daar geen foto's van gemaakt worden. De eerste reparatie heb ik er al opzitten..achterspatbord er weer goed op vast gezet..had ik eraf gereden...:oops: maar ik wil het best proberen hoor..:)
Kingfisher Sky Celliste

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 1 sep, 2006 10:04

nu ik dit zo lees, ik ben wel benieuwd naar je rijstijl, lol. Dat je door verkeerd rijden je carter ontlucht slang verliest, lijkt mij onwaarschijnlijk. Als je daarna schrijft dat je je achterspatboord erafgereden hebt, begin ik te twijfelen.

Zoals je laat zien op de foto, die slang hoort aan je olie vulpijp en de andere kant op je luchtfilter. Op je foto houdt je m boven de inlaat van je luchtfilter, maar als je eronder kijkt, dan zit daar een "tuutje" waar die slang ook weer op kan. Het allemaal niet echt veel kwaad als je even rijdt zonder die slang, maar zoals eerder vermeld, je blok wordt dan wat vettig, en er is niets zo vervelend als sleutelen aan een vet blok. Verder kan het ook nadelig zijn voor je luchtfilter. Het filter wordt door de olie dampen een beetje vettig, waardoor het zand en andere zooi die niet inj je motorretje thuishoren beter in het filter vasthoudt.

Succes ermee.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

Bericht door Maaikie » vr 1 sep, 2006 10:12

haha...dat valt allemaal wel mee....maar het is gewoon even geleden dat ik gereden had..en het achteruit rijden, inparkeren en hellinkjes kosten me nu nog even wat moeite....:lol: Was vorige week in het bos bij een vakantiebungalow en ik had bedacht dat ik achteruit het grintpad zou oprijden...dacht slim te zijn om naderhand makkelijker te kunnen wegrijden.....Er zaten wat extra sporen in het grintpad en ik werd heel onzeker en tikte een heel klein boompje aan...alleen waren de schroeven van mijn achterspatbord zo verroest dat het er zo afhing.

Maar om eendrijdend Nederland (en Belgie) op zijn gemak te stellen...:lol: woensdag ga k met een vriendin die rij instructrice is even wat speciale verrichtingen oefenen...ben er gewoon te onzeker in terwijl het rijden gaat alsof ik de koningin ben...maar trillend achter het stuur omdat ik moet inparkeren is niet goed...!

Fijn om te horen dat het niet veel kwaad kon dat ie misschien wel effies los gezeten heeft. Het viel me gisteren op dat alles nogal vettig is van binnen. Maar ook heb ik te horen gekregen dat het een APK eend is en geen opknapeend.

Ik zou misschien wel willen, maar ik het gewoonweg het geld niet om m weer in oude staat terug te brengen. Maar onder de motorkap mag wel eens een flinke poetsbeurt komen...dat is een ding dat zeker is.

Heel erg bedankt Spookeend! Ik zal vanmiddag nog even een duidelijkere foto maken van hoe het nu zit en of het zo goed zit.

Groetjes!
Kingfisher Sky Celliste

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » vr 1 sep, 2006 11:26

even iets over achteruitrijden in een eend:

uiteraard kan dat, als je dan maar niet afremt op de motor. het kan dan gebeuren dat je daarna niet meer kan schakelen. ik dacht omdat een bout in de versnellingsbak zich dan losdraait ( ? ).

zowel mijn zus als mijn vader hebben dit een keer voor elkaar gekregen.

dus achteruit rijden geen probleem, als je maar de koppeling intrapt voordat je gaat remmen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

Bericht door Maaikie » vr 1 sep, 2006 11:29

:oops: ik snap wel dat ik achteruit mag rijden in een eend...of het alleen verstandig is dat IK het doe...daar gaat het meer om....ik heb gewoon nog wat onzekerheden. En als er dan zo'n schattig klein boompje niet een beetje meewerkt om mijn eendje door te laten...ja....da's dan jammer...achteruitrijden gaat me op zich prima af, maar het spoor in het grint werkte tegen me....daar zat een vrij diep spoor van een andere auto waar door ik vast kwam te zitten...
Kingfisher Sky Celliste

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door OnsEendje2 » vr 1 sep, 2006 11:43

supercees schreef:even iets over achteruitrijden in een eend:

uiteraard kan dat, als je dan maar niet afremt op de motor. het kan dan gebeuren dat je daarna niet meer kan schakelen. ik dacht omdat een bout in de versnellingsbak zich dan losdraait ( ? ).

zowel mijn zus als mijn vader hebben dit een keer voor elkaar gekregen.

dus achteruit rijden geen probleem, als je maar de koppeling intrapt voordat je gaat remmen.
Ik wist wel dat het slecht is om hard achteruit te rijden. Maar wist niet dat dit de reden is.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 1 sep, 2006 12:31

het probleem zit m in de draad waar de borgmoer mee vast zit. Zolang je vooruit rijdt, draait die moer zichzelf zeg maar vast. Als je nou "hard" achteruit rijdt, en je remt opeens zonder de koppeling in te trappen, dan kan die moer eraf lopen, en kun je niet meer schakelen (vaak nog wel naar de 3e versnelling, lol ervaring) Die moer kan er ook af lopen als je eend achteruit duwt en je hebt de km teller kabel los hangen en het tandwieltje er niet uit gehaald. Dan schiet dat tandwieltje scheef, tegen de moer, die dan op die manier losdraait omdat ie niet meer mee kan draaien met de as.

Het is in princiepe redelijk eenvoudig op lossen, mits je niet blijft proberen te schakelen, rijden of wat dan ook. Achterop de bak zit een plaatje, dat kan eraf, en dan kun je de moer er weer op draaien. Let wel, dan moet wel de motor en bak er ff uit, dan kun je er makkelijk bij. Zolang je gewoon rustig achteruit rijdt, koppeling intrapt voor je gaat remmen, niets aan de hand. Doe je het andersom, dus eerst remmen, dan koppeling, dan is er een kans dat het misgaat.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » za 2 sep, 2006 15:33

ik heb al eens eerder gehoord dat hard achteruitrijden niet gezond was; maar die gast die me dat vertelde zal vast wel op zn motor afgeremd hebben: z'n bak liep vast! Maarja zoals die reed...

Weer wat geleerd!
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Maaikie
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Contacteer:

Bericht door Maaikie » za 9 sep, 2006 15:58

nou..vandaag zelf :yippie: zo'n slangklemmetje erop gezet...ik voel mij een zeer trots iemand :lol:

Bedankt voor jullie hulp!!
Kingfisher Sky Celliste

Plaats reactie