Klepstoterbuisjes

Plaats reactie
rec
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 26 nov, 2005 07:29

Klepstoterbuisjes

Bericht door rec » di 24 okt, 2006 10:37

Hallo citroenz,
Vraag: een klepstoterbuis is aan de bovenzijde beschadigd/gedeukt. Ik wil deze vervangen door andere. Maar ik weet niet hoe ik de oude - zonder andere schade aan het blok te laten onstaan- los moet krijgen. Uitdraaien? Speciaal gereedschap nodig?
Idem voor wat betreft montage.
Graag antwoord, bij voorbaat vriendelijk bedankt. Bij voorkeur een antwoord in "pietje Bell"taal, nu ik geen motortechnisch wonder ben, maar wel een jarenlange eenden/dyane/mehari rijder.Motorisch heb ik eigenlijk met de diverse citroen maar weinig problemen gehad.

Nog een vraag: ik wil voor mijn Mehari - die op dit moment in de wederopbouwfase is - een origineel staand gaspedaal monteren. Weet iemand een adresje wwaar je zo'n ombouwsetje kunt kopen?. Ik las ergens dat deze wel te verkrijgen zijn, aleen weet ik niet meer waar.
Bij voobaat dank.
2cv,Dyane,Mehari fan

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 24 okt, 2006 13:32

Hoi Rec,
Als je het stoterstangbuisje wil demonteren moet je eerst het buisje tot aan de kop met een ijzerzaag afzagen. Vervolgens maak je het zaagje los van de zaagbeugel en steekt het door het restand van het buisje wat nog in de kop zit om daarna de zaagbeugel weer te monteren. Nu kun je het restand in lengte richting doorzagen, hierdoor is de klem kracht uit het buisje en kun je het er met een passende dop of ander passend rond voorwerp uit tikken.

Een nieuwe buisje hoort er ingeklemd te worden. Hiervoor is speciaal gereedschap noodzakelijk. Ik heb zelf ook een keer alle vier de buisjes vervangen voor buisjes, gekocht bij Burton Car Company en waarschijnlijk afkomstig van VEGE, deze buisjes hadden een iets te dikke wand waardoor de binnen diameter te klein was voor het speciale gereedschap. Ik heb toen de buisje gemonteerd met een lockmiddel van Bison. Helaas was dit niet goed genoeg, want drie weken geleden kwam ik er achter dat een van de buisjes iets los is geraakt (na 2 jaar en zo'n 10.000km) wat were een hele boel werk betekende. Het losgeraakte buisje heb ik nu gemonteerd met locktight (code weet ik niet uit mijn hoofd maar was slagvast e.d tot 300 graden Celcius).
Het beste kun je de buisjes dus klemmen of in iedergeval geen Bison lockbond gebruiken.

Let wet: voor montage de kop goed schoon maken i.v.m. slijpsel van het zagen en natuurlijk goed ontvetten.

Hopelijk heb je hier wat aan en succes met de klus!

Groetjes Bart

Plaats reactie