lhm vs dot4
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
lhm vs dot4
hoi,
ik ga binnenkort de 69er dyane opknappen, maar wegens het stoppen van de restauratie van de 83er, heb ik wel een gereviseerd am2 blok en een goede schijvenbak lggen.
kosten technisch, zou ik m dus moeten ombouwen naar lhm. maar wel jammer om moderne techniek in zo'n oudje te pleuren.
nu is mijn vraag kan het uberhaupt wel? want bij de typen met batteurs frotteurs, heb je een remslang langs de draagarmen toch? zijn deze tegen lhm bestand? en hoe zit het met de aansluiting van deze slang op de remcilinders? dit is meen ik een ander draad (m9 vs m8 ofzo?) ik ga geen nieuw type achteras/dragarmen monteren want batteurs-frotteurs moet blijven natuurlijk.
het zou zonde zijn als ik een goede trommelbak moet kopen of laten reviseren terwijl je een opzich goede bak heb liggen.
is trommels voor nog veel bewerkelijker dan lhm of is dat ook maar een fabeltje? ik ben wel lui in het onderhouden van mn auto :oops:
www.dyanemaniac.web-log.nl
ik ga binnenkort de 69er dyane opknappen, maar wegens het stoppen van de restauratie van de 83er, heb ik wel een gereviseerd am2 blok en een goede schijvenbak lggen.
kosten technisch, zou ik m dus moeten ombouwen naar lhm. maar wel jammer om moderne techniek in zo'n oudje te pleuren.
nu is mijn vraag kan het uberhaupt wel? want bij de typen met batteurs frotteurs, heb je een remslang langs de draagarmen toch? zijn deze tegen lhm bestand? en hoe zit het met de aansluiting van deze slang op de remcilinders? dit is meen ik een ander draad (m9 vs m8 ofzo?) ik ga geen nieuw type achteras/dragarmen monteren want batteurs-frotteurs moet blijven natuurlijk.
het zou zonde zijn als ik een goede trommelbak moet kopen of laten reviseren terwijl je een opzich goede bak heb liggen.
is trommels voor nog veel bewerkelijker dan lhm of is dat ook maar een fabeltje? ik ben wel lui in het onderhouden van mn auto :oops:
www.dyanemaniac.web-log.nl
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Het verschil tussen DOT4 en LHM is synthetisch en mineraal.Dit is voor
metaal geen probleem,maar voor alle rubber wel.Dus de Hoofdremcilinder
en de achterremcilinders en alle evt.slangen (Op het groene systeem zitten geen slangen meer,maar gekrulde leidingen)Maar ik begrijp dat je
dat allemaal bezit van die 83 er.Als je het wil gaan doen,heb je een heleboel werk.Complete achtertrein overzetten.Hoofdremcilinder overzetten,leidingen overzetten.Het alternatief is alleen de motor overzetten.
metaal geen probleem,maar voor alle rubber wel.Dus de Hoofdremcilinder
en de achterremcilinders en alle evt.slangen (Op het groene systeem zitten geen slangen meer,maar gekrulde leidingen)Maar ik begrijp dat je
dat allemaal bezit van die 83 er.Als je het wil gaan doen,heb je een heleboel werk.Complete achtertrein overzetten.Hoofdremcilinder overzetten,leidingen overzetten.Het alternatief is alleen de motor overzetten.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
hoi gerard,
als ik het dus goed begrijp, is de combi van het oude veersysteem (batteurs-frotteurs) met lhm dus niet mogelijk. evt de hele achteras overzetten zou geen probleem zijn omdat toch alles uit elkaar moet. en of ik dan een achteras reviseer met lhm of een oude met dot 4 lijkt me evenveel werk. de reden van ombouw is voornamelijk het feit dat ik een goede schijvenbak heb liggen en dat lhm me iets minder onderhoudsgevoelig lijkt. het wordt namelijk wel mn dagelijkse auto. maar misschien valt het onderhoud aan de trommels voor wel mee? dat is iets waar ik (nog) geen ervaring mee heb.
douwe
als ik het dus goed begrijp, is de combi van het oude veersysteem (batteurs-frotteurs) met lhm dus niet mogelijk. evt de hele achteras overzetten zou geen probleem zijn omdat toch alles uit elkaar moet. en of ik dan een achteras reviseer met lhm of een oude met dot 4 lijkt me evenveel werk. de reden van ombouw is voornamelijk het feit dat ik een goede schijvenbak heb liggen en dat lhm me iets minder onderhoudsgevoelig lijkt. het wordt namelijk wel mn dagelijkse auto. maar misschien valt het onderhoud aan de trommels voor wel mee? dat is iets waar ik (nog) geen ervaring mee heb.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
In mijn Mehari heb ik ook een combinatie systeem, schijven voor en nog de
slangen en oude remleidingen in de rest van de auto.
Ik heb eerst de proef gedaan of de LHM rubbers tegen DOT4 kunnen,
en die hadden na enkele weken in de DOT gelegen te hebben geen verandering.
Uiteindelijk heb ik 6 jaar gereden met een remsysteem voorzien van oud
type remleidingen/slangen en nieuw type remcilinders, gevuld met DOT4.
Alle cilinders kwamen van de sloop, zijn schoongemaakt en behandeld als DOT systeem
en de aansluitingen aangepast aan de grotere diameter leiding,
een kwestie van opboren en tappen met M9.
Ruim 2 jaar geleden heb ik de DOT4 vervangen door DOT5, silicone remvloeistof.
Dit is minder hygroscopisch en smeert het systeem ook wat beter.
Tap M9 heb ik hier als je het nodig hebt.
In plaats van het nieuwe handrem mechanisme, war ik geen ruimte voor had,
heb ik de handremkabels aangepast zodat ik het oude mechanisme kan blijven gebruiken.
slangen en oude remleidingen in de rest van de auto.
Ik heb eerst de proef gedaan of de LHM rubbers tegen DOT4 kunnen,
en die hadden na enkele weken in de DOT gelegen te hebben geen verandering.
Uiteindelijk heb ik 6 jaar gereden met een remsysteem voorzien van oud
type remleidingen/slangen en nieuw type remcilinders, gevuld met DOT4.
Alle cilinders kwamen van de sloop, zijn schoongemaakt en behandeld als DOT systeem
en de aansluitingen aangepast aan de grotere diameter leiding,
een kwestie van opboren en tappen met M9.
Ruim 2 jaar geleden heb ik de DOT4 vervangen door DOT5, silicone remvloeistof.
Dit is minder hygroscopisch en smeert het systeem ook wat beter.
Tap M9 heb ik hier als je het nodig hebt.
In plaats van het nieuwe handrem mechanisme, war ik geen ruimte voor had,
heb ik de handremkabels aangepast zodat ik het oude mechanisme kan blijven gebruiken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Nou Andre,dan hoop ik voor je dat je nooit een steekproef krijgt.
En die test slaat nergens op,want waar blijven de enorme temperatuur-
verschillen die in remmen optreden.En bedenk vooral dat je niet alleen op
de weg rijdt.Als er ooit een goed ongeval gebeurt en de technische dienst
komt erbij,ben je voor de rest van je leven de klos.
En die test slaat nergens op,want waar blijven de enorme temperatuur-
verschillen die in remmen optreden.En bedenk vooral dat je niet alleen op
de weg rijdt.Als er ooit een goed ongeval gebeurt en de technische dienst
komt erbij,ben je voor de rest van je leven de klos.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Kijk ik weet dat LHM op minerale basis is en dus een probleem vormt voor de DOT rubbers.
Andersom was ik niet zeker van.
Waarom zou een andere temperatuur zoveel verschil maken?
De vloeistof kan er tegen en de rubbers ook.
Wordt bij een steekproef gecontroleert of je wel de juiste remvloeistof gebruikt, of alleen de conditie?
Ik had ook op zoek kunnen gaan naar andere rubbers natuurlijk.
De praktijk test die ik nu uitgevoerd heb, 6 jaar, ruim 60000km rijden/remmen,
daarna hoofdremcilinder gewisseld en overgegaan op DOT5 en nu een totaal
van 8,5 jaar,95000km bewijst voor mij dat het kan.
Als ik nu alleen korte stukjes binnen Nederland had gereden, maar ik ben er
mee de bergen in geweest, de wereldmeetings in Oostenrijk, Italië, Schotland
met een volle auto, Italië zelfs met aanhanger..
Tussen door nog een keer naar Cassis, dit jaar naar stMihiel, Kirkel, Lemans.
Sorry Gerard, ik weet dat iedereen zegt dat het niet kan, en zondermeer
zou ik het ook niet aanraden, maar het kan wel, zonder gevaarlijke situaties.
Andersom was ik niet zeker van.
Waarom zou een andere temperatuur zoveel verschil maken?
De vloeistof kan er tegen en de rubbers ook.
Wordt bij een steekproef gecontroleert of je wel de juiste remvloeistof gebruikt, of alleen de conditie?
Ik had ook op zoek kunnen gaan naar andere rubbers natuurlijk.
De praktijk test die ik nu uitgevoerd heb, 6 jaar, ruim 60000km rijden/remmen,
daarna hoofdremcilinder gewisseld en overgegaan op DOT5 en nu een totaal
van 8,5 jaar,95000km bewijst voor mij dat het kan.
Als ik nu alleen korte stukjes binnen Nederland had gereden, maar ik ben er
mee de bergen in geweest, de wereldmeetings in Oostenrijk, Italië, Schotland
met een volle auto, Italië zelfs met aanhanger..
Tussen door nog een keer naar Cassis, dit jaar naar stMihiel, Kirkel, Lemans.
Sorry Gerard, ik weet dat iedereen zegt dat het niet kan, en zondermeer
zou ik het ook niet aanraden, maar het kan wel, zonder gevaarlijke situaties.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Hoi Douwe,
Op je weblog las ik dat je op zoek bent naar goede schuifraamrubbers. Wist je dat de Eendengarage in Eindhoven bezig is ze te maken? 'k Weet alleen niet of ze ze ook al hebben.
http://www.eendengarage.com/dyane_onderdelen.htm
IN ONTWIKKELING:
Schuifraamrubbers dyane voordeur
Gaat het trouwens om je blauwe Dyane in het DVN-magazijn? Mijn blauwe Dyane (1971) heeft in de winter naast jouw blauwe gestald gestaan. En wat ga je met de groene doen? Rijdt ze nog wel?
Succes,
Jasper
Op je weblog las ik dat je op zoek bent naar goede schuifraamrubbers. Wist je dat de Eendengarage in Eindhoven bezig is ze te maken? 'k Weet alleen niet of ze ze ook al hebben.
http://www.eendengarage.com/dyane_onderdelen.htm
IN ONTWIKKELING:
Schuifraamrubbers dyane voordeur
Gaat het trouwens om je blauwe Dyane in het DVN-magazijn? Mijn blauwe Dyane (1971) heeft in de winter naast jouw blauwe gestald gestaan. En wat ga je met de groene doen? Rijdt ze nog wel?
Succes,
Jasper
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)
- liberté, toujours
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)
- liberté, toujours
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
@jasper:
ja die blauwe in het dvn magazijn. ben benieuwd hoe het met haar is, want ik ben er al een heele tijd niet geweest.
ik zou de 69er opknappen als ik klaar was met de groene (83er dyane) maar ik kan straks geen 3 auto's kwijt, dus ik moet iets doen om het aantal terug te dringen. tevens wordt het leven steeds duurder, dus heb ik eigenlijk geen geld om 2 auto's tot in de puntjes te restaureren. mn vriendin opperde om de 69er dan maar weg te doen, maar dat is mijn "droomauto" (onder de a-types dan) dus nu heb ik noodgedwongen besloten de 69er op te knappen en het kenteken van de 83er te houden (=mijn eerste auto dus emotionele waarde) evt de 69er opknappen en op kenteken van de 83er, maar dan heb je weer geen blauwe platen en dat is ook weer zo leuk. dus ja de reden is niet leuk, maar ik sta wel te popelen de 69er op te knappen.
douwe -moet binnenkort maar eens naar het dvn magazijn-
voordeel van de 69er is volgens mij dat de koets beter is dan wat ik nu heb staan (= dus minder werk :-)
ja die blauwe in het dvn magazijn. ben benieuwd hoe het met haar is, want ik ben er al een heele tijd niet geweest.
ik zou de 69er opknappen als ik klaar was met de groene (83er dyane) maar ik kan straks geen 3 auto's kwijt, dus ik moet iets doen om het aantal terug te dringen. tevens wordt het leven steeds duurder, dus heb ik eigenlijk geen geld om 2 auto's tot in de puntjes te restaureren. mn vriendin opperde om de 69er dan maar weg te doen, maar dat is mijn "droomauto" (onder de a-types dan) dus nu heb ik noodgedwongen besloten de 69er op te knappen en het kenteken van de 83er te houden (=mijn eerste auto dus emotionele waarde) evt de 69er opknappen en op kenteken van de 83er, maar dan heb je weer geen blauwe platen en dat is ook weer zo leuk. dus ja de reden is niet leuk, maar ik sta wel te popelen de 69er op te knappen.
douwe -moet binnenkort maar eens naar het dvn magazijn-
voordeel van de 69er is volgens mij dat de koets beter is dan wat ik nu heb staan (= dus minder werk :-)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Ik heb bij Agent Oranje wel het oude rode trommelbak systeem vervangen voor een groene schijvenbak.
Toen de dyane ( een 75'er) in mijn bezit kwam ontbraken er al wat onderdelen van het remsysteem. De oude trommelbak is naar een andere citrofiel hier in het dorp gegaan. ik deed daar toch niks meer mee.
Ik heb alle leidingen en rubbers vervangen. Het enige wat nu nog moet is de hoofdremcylinder vervangen want die lekt. ( is ook een groene)
Wegens een verbouwing van de garage staat ze nu onder een zeil op de oprit te wachtten op betere tijden.
Toen de dyane ( een 75'er) in mijn bezit kwam ontbraken er al wat onderdelen van het remsysteem. De oude trommelbak is naar een andere citrofiel hier in het dorp gegaan. ik deed daar toch niks meer mee.
Ik heb alle leidingen en rubbers vervangen. Het enige wat nu nog moet is de hoofdremcylinder vervangen want die lekt. ( is ook een groene)
Wegens een verbouwing van de garage staat ze nu onder een zeil op de oprit te wachtten op betere tijden.
met eendige groeten,
Volgens mij moet je vaker stoppen op korte stukjes in Nederland, dan op lange ritten naar het buitenland . Ik wel tenminste in de Randstad...André Post schreef:Als ik nu alleen korte stukjes binnen Nederland had gereden, maar ik ben er
mee de bergen in geweest, de wereldmeetings in Oostenrijk, Italië, Schotland
La vie est belle.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
het is jammer dat die rubber ringen in je remklauwen niet te krijgen zijn voor dot4. dat zou de hele oplossing zijn voor het probleem.
@andre: ik geloof je echt wel hoor, maar toch vind ik het een beetje eng om die lhm ringen te gebruiken icm dot4.
maar goed. nu is de grote vraag: ga ik voor trommels of schijven?
graag alle voors en tegens!
mijn idee is dat schijven veel minder storing en onderhouds gevoeliger zijn en sneller warm worden... maar is dat ook zo of is dat mijn vooroordeel?
er is ook nog een type wielophangen waarbij je wel de batteurs (?) hebt, maar dan in combinatie met normale schokdempers. rijdt dit nog lekker? en is het rijden met de oude batteurs/frotteurs wel de moeite waard om die (voor mij dan) extra kosten te maken?
douwe
@andre: ik geloof je echt wel hoor, maar toch vind ik het een beetje eng om die lhm ringen te gebruiken icm dot4.
maar goed. nu is de grote vraag: ga ik voor trommels of schijven?
graag alle voors en tegens!
mijn idee is dat schijven veel minder storing en onderhouds gevoeliger zijn en sneller warm worden... maar is dat ook zo of is dat mijn vooroordeel?
er is ook nog een type wielophangen waarbij je wel de batteurs (?) hebt, maar dan in combinatie met normale schokdempers. rijdt dit nog lekker? en is het rijden met de oude batteurs/frotteurs wel de moeite waard om die (voor mij dan) extra kosten te maken?
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
voordeel van schijven:
makkelijker af te stellen, want beter toegankelijk.
worden minder snel warm.
ik denk, maar weet dat niet zeker, dat je met minder kracht op het rempedaal harder remt (is in ieder geval mijn ervaring met de 2cv4 en 2cv6)
voordeel van trommels voor: bij olielekkage werken je remmen nog gewoon, met olie op je schijven kan je remmen wel vergeten. maar ja, hoe vaak komt dat nu voor?
makkelijker af te stellen, want beter toegankelijk.
worden minder snel warm.
ik denk, maar weet dat niet zeker, dat je met minder kracht op het rempedaal harder remt (is in ieder geval mijn ervaring met de 2cv4 en 2cv6)
voordeel van trommels voor: bij olielekkage werken je remmen nog gewoon, met olie op je schijven kan je remmen wel vergeten. maar ja, hoe vaak komt dat nu voor?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
hopelijk nooit. maar zeg nooit, nooit want je weet maar nooit.supercees schreef: voordeel van trommels voor: bij olielekkage werken je remmen nog gewoon, met olie op je schijven kan je remmen wel vergeten. maar ja, hoe vaak komt dat nu voor?
voordeel van trommels is ook de handrem, die veel beter remt (in geval van nood) dan die van schijven.
dp
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
de remmen goed reviseren dwz de nieuwe wielremcylinders uitelkaar halen en weer monteren met ATE vet en de exentrieken monteren met kopervet kan al veel problemen voorkomen.en optijd (ieder jaar ) de remvloeistof verversen.ik zou zelf voor orginaliteit gaan! maar dat is natuurlijk een personlijke mening.
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto