Pagina 1 van 1

veerpotmoeren aandraaien

Geplaatst: za 4 nov, 2006 16:53
door hanzz
Hallo,

ik ben m'n veerpotten opnieuw aan het monteren,

nu heb ik hier ooit eens gelezen hoever de buitenste veerpotmoeren moeten aangedraaid worden, maar ik vind het hier nergens terug...

Weet iemand dat hoeveel cm die erop gedraaid moeten worden?

Groeten

Hanzz

Geplaatst: za 4 nov, 2006 18:34
door Lelijke Eend
Heb je een Haynes ? Daar staat het wel in namelijk.

Geplaatst: za 4 nov, 2006 20:03
door flashnr1
http://home.planet.nl/~zomer250/vraagbaak_2cv6.html
hier staat een complete vraagbaak in pdf formaat staat alles in

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 11:34
door catscit
hanz is belgisch(?) en als ie het niet goed doet komt ie niet door de keuring.
Vergeet de vraagbaak, daar ga je het niet mee redden op de belgische keuring.

Zorg dat de rubbers zonder speling tegen de veerpot zitten, ik zelf zet ze zelfs onder spanning. Dit rijdt lekker direct en bij de keuring in belgie keuren ze de handel niet af omdat de veerpot nauwelijks beweegt en de veren dus hun werk doen in de schokbreker test.

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 12:14
door Peter v G
Ik heb mijn veerpotten gemonteerd op het "kale" chassis. Nu de motor e.d. eraan zit, zijn de rubbers voor onder spanning en heb ik speling aan de achterste rubbers. Gaat dit problemen opleveren bij de RDW of tijdens het rijden?

Thx,

Peter

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 18:21
door catscit
nee, dit geeft geen problemen bij de rdw of tijdens het rijden mits je de afstelling aangehouden ehbt die citroen voorschrijft.

Ik zelf heb het liever wat strakker en dat is ook handig bij de belgische keuring waar men ten eerste niet snapt waar men naar kijkt en ten tweede niet voorzien is op lichte autos (of zoiezo niet voorzien is op autos die niet zijn zoals een opel kadet of ford escort).

Annekdote:

wij stonden met onze ami 6 bij de belgische keuring, deze haalt de schokbreker test niet, vraag ik aan het opperhoofd:" waar ligt dat nou aan?" zegt die knakker," awel de ammortiseurs zijn versleten!"
Waarop ik vraag, "welke ammortiseurs dan?"
Die man kijkt mij zo aan van mijn god weer zo'n domme hollander, loopt naar de auto, kijkt, kijkt nog eens, z'n gezicht betrekt enorm waarna hij zich omdraait, wegloopt en roept:"maar toch wordt em zo niet goedgekeurd!"

Altijd leuk, frotteurs... alleen niet als ze nogmaals vervangen moeten worden omdat de nieuwe namaak te slecht passen en dus niet werken...

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 18:59
door dyane_maniac
flashnr1 schreef:http://home.planet.nl/~zomer250/vraagbaak_2cv6.html
hier staat een complete vraagbaak in pdf formaat staat alles in
kijk! daar is iemand even goed bezig geweest zeg!

uiteraard heb ik vraagbaak, haynes en ik had ooit het eendologie boek. maar dat ligt allemaal in de loods 20 km verderop. handig voor als ik me thuis weer eens iets afvraag.

ik weet niet wie het erop heeft gezet, maar mag je nu ook bijvoorbeeld een plaatje eruit knippen en die hier op het forum plaatsen om iets uit te leggen?

douwe

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 19:03
door dyane_maniac
catscit schreef:Ik zelf heb het liever wat strakker en dat is ook handig bij de belgische keuring waar men ten eerste niet snapt waar men naar kijkt en ten tweede niet voorzien is op lichte autos (of zoiezo niet voorzien is op autos die niet zijn zoals een opel kadet of ford escort).
oei, dat zijn anders ook oldtimers inmiddels hoor. kunnen ze bij de nieuwe autoos trouwens geen apk doen door de auto aan de computer te hangen? kunnen ze gewoon aflezen ja of nee.

douwe -sorry dwaal af-

Geplaatst: ma 10 mar, 2008 18:26
door hanzz
hoi

Nu ben'k weer bezig die veerpotten op een ander chassis te hangen...
Vanvoor heb ik 7 mm speling tussen de binnenste stelbout en veerpotrubberplaat ( 5 mm (schroefdraad) + 2 mm (tussen schroefdraad en veerpotrubberplaat))
en aan de buitenkant 12 mm schroefdraad zoals voorgeschreven in de vraagbaak.
Vanachter heb ik 4 mm speling tussen de binnenste stelbout en de veerpotrubberplaat, Iemand enig idee of dit voldoende is?

Groeten

Hans