Pagina 1 van 3

afstellen koppeling

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 22:01
door bartboele
het moet wel een domme vraag zijn, maar toch.... mijn koppeling loopt op zn eindje. in de 1ste gaat niet meer zonder kraken. het vervangen van de koppeling kan worden uitgesteld door de koppelingskabel bij te stellen. ik kom er maar niet uit: de twee moeren richting schutbord aandraaien of juist richting motorgedeelte? mijn gevoel zegt richting motor, omdat er dan meer spanning op het pedaal komt. iemand een ideetje?

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 22:56
door Punky
Richting motorgedeelte klopt.

Maar als de plaat op is, dan werkt dit ook niet meer hoor. Dan rijdt ie op zijn klinknagels.

Geplaatst: ma 29 jan, 2007 21:03
door bartboele
na, uiteindelijk hele koppeling maar vervangen. koppelinghefboom ook nog. nu nog de koppeling afstellen. heeft iemand daar een handige tip voor? 1 cm speling bij intrappen koppeling helpt niet echt, het blijft allemaal kraken of schuren.....

Geplaatst: ma 29 jan, 2007 21:22
door gerbenv6
Eerst de contramoer losdraaien en daarna de moer die het dichts bij het schutbord zit een eind naar beneden (richting motor zeg maar) draaien. De koppelingskabel wordt dan gespannen. Je ziet dan vanuit het schutbord de "bout"waarin de kabel loopt, komen. Dan nog eens proberen te schakelen en eventueel handeling herhalen. Aan het eind de contramoer weer vastdraaien.

Geplaatst: ma 29 jan, 2007 21:43
door bartboele
mag ik er dan van uitgaan dat die 1cm speling het uitgangspunt is? heb het idee dat het allemaal vrij nauw luistert....

Geplaatst: di 30 jan, 2007 11:36
door Gerard2cv
Hallo Bart.
Ik zou eerst de pedaalhoogte eens meten van vloer tot op het pedaalrubber
is 130,5± 5mm, Deze kan je stellen door de aanslag aan de bovenkant van
het pedaal te verbuigen

Geplaatst: wo 31 jan, 2007 15:48
door bartboele
alles nagemeten, in één keer goed afgesteld.....bedankt voor de hulp

Geplaatst: vr 9 feb, 2007 17:31
door bartboele
ben ik weer. nou ja, in éen keer goed.... het opschakelen gaat redelijk (koude motor is wat kraken in de 1 maar dat is normaal toch), maar het terugschakelen gaat slecht. 4 naar 3 is even trekken, 3 naar 2 moet je gewoon niet doen zo kraakt het.

weet iemand daar iets op? moet de stelmoer naar beneden = richting bak gedraaid en zo ja hoeveel? een kwart slag maakt al zoveel verschil

Geplaatst: vr 9 feb, 2007 22:34
door backfire
Is het niet gewoon versleten synchro veertjes?

Geplaatst: vr 9 feb, 2007 23:09
door catscit
Mensen, voel eens als je het koppelings pedaal intrapt, je voelt toch hopelijk wel waar je de zaak ontkoppelt? (zonder draaiende motor)
Dat punt moet ergens midden in de slag zitten en het druklager moet bij volledig los pedaal niet de drukgroep raken.
Beetje boeren logica kan geen kwaad van tijd tot tijd.

Als terugschakelen slecht gaat zijn de synchro's gaar.

Geplaatst: za 10 feb, 2007 09:06
door Gerard2cv
Jeroen,kan je mij eens uitleggen wat ik aan het pedaal moet voelen,wanneer
de drukgroep de plaat vrijmaakt of koppelt bij een stilstaande motor?

Geplaatst: za 10 feb, 2007 09:39
door Handjes
Angezien je schakelproblemen hebt, zou ik eerst daar naar kijken. Hoe is het gesteld met je versnellingsbakolie bijvoorbeeld? En staan je schakelstangen nog in lijn met elkaar? Zijn de rubbertjes niet versleten? Etc.
Punky schreef:Richting motorgedeelte klopt.
Andersom.
Wil je het koppelingspedaal hoger hebben, moeten de moeren richting de koets, de kabel richting de motor dus.
Gerard Maas schreef:Jeroen,kan je mij eens uitleggen wat ik aan het pedaal moet voelen,wanneer
de drukgroep de plaat vrijmaakt of koppelt bij een stilstaande motor?
Je voelt het pedaal dan zwaarder worden. Bij stationair draaiende motor gaat ie dan heel zachtjes rollen. Dat punt moet op een bepaalde afstand van de bodem zitten. Die afstand staat wel in je Haynes.

Een versleten koppeling is echter wat anders. Dan kun je bijvoorbeeld niet meer op topsnelheid komen en maakt de motor meer toeren dan je snelheid aangeeft ;) .

Geplaatst: za 10 feb, 2007 10:07
door Gerard2cv
Handjes,dat halverwege zwaarder gaan komt door de diafragma plaat en
heeft niets te maken of de plaat aangrijpt.Heb je een drukgroep met veren
zal de slag van het pedaal alleen maar meer druk vragen omdat de veren
zwaarder gespannen worden en Jeroen schreef met stilstaande motor
Dus is het geen antwoord op mijn vraag.

Geplaatst: za 10 feb, 2007 10:43
door bartboele
hm, dus het moeten de synchroveertjes zijn? waar zitten die?

ik heb de koppeling (geheel) vervangen omdat het schakelen nietmeer ging. het druklager bleek los op de priseas te zitten. ik dacht dat ik daarmee het euvel had gevonden

Geplaatst: za 10 feb, 2007 11:15
door backfire
Oops, nou die veertjes zitten dus IN je versnellingsbak, gehele bak moet dan los. Nu kun je de optie kiezen om andere bak er onder te leggen, maar mijn advies is om eens met Walter contact op te nemen en vragen of hij dit voor je doet. Dan zou ik wel meteen naaldlagertje vervangen. Kost je alles bij elkaar net zo veel als een andere bak, alleen weet je nu waar je aan toe bent.