koppeling vervangen en keerring
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
koppeling vervangen en keerring
Ik ben momenteel bezig mijn koppeling te vervangen, ik heb nu inmiddels de motor uitgebouwd en de koppeling gedemonteerd. Ik had namelijk last van schokkerig optrekken in de 1e versnelling, diagnose was koppeling versleten en/of lekkende oliekeeering. nu, ik kan met zekerheid zeggen dat mijn koppeling versleten is, er is geen frictiemateriaal meer over, en de groeven zijn nauwelijks meer te zien. Maar nu vraag ik mij af of mijn olie keerring ook nog lekt. er zit verse olie aan de binnenkant van het koppelingshuis (dat ding dat aan de versnellingsbak vast zit. Het is zwart met daarop een laagje verse olie. het is dus niet glimmend aliminium met een laag verse olie. Het vliegwiel en de koppeling zelf lijken volkomen droog te zijn.
op de bodemplaat onder het koppelings huis lag en ligt een plasje olie wat iig gedeeltelijk afkomstig was van het verversen van het olie filter hetgeen ik toen niet netjes heb schoongemaakt (had ik achteraf gezien maar beter wel kunnen doen).
Kan iemand zeggen of mijn olie keerring lekt? oh en waar zit ie eigenlijk precies, mijn gok is tussen motor en vliegwiel, als dat zo is lijkt me gezien het droge vliegwiel de kans vrij klein dat ie lek is.
op de bodemplaat onder het koppelings huis lag en ligt een plasje olie wat iig gedeeltelijk afkomstig was van het verversen van het olie filter hetgeen ik toen niet netjes heb schoongemaakt (had ik achteraf gezien maar beter wel kunnen doen).
Kan iemand zeggen of mijn olie keerring lekt? oh en waar zit ie eigenlijk precies, mijn gok is tussen motor en vliegwiel, als dat zo is lijkt me gezien het droge vliegwiel de kans vrij klein dat ie lek is.
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
In een koppelingshuis van een 2cv schijnt altijd olie te moeten kleven.
Meestal komt het van de onderkant van het blok , en heeft het niets met de keerringen te maken.
Is je oude koppelingsplaat droog , gewoon nieuwe monteren , niet aan keerringen beginnen.
Is je achterste krukas keerring lek , moet je dat duidelijk zien aan de achterkant van je vliegwiel. Is je prise as keerring lek , dan moet automatisch je koppelingsplaat en drukgroep vet zijn.
Ik heb nog nooit een droog koppelingshuis meegemaakt bij een 2cv.
Succes met monteren. Daffy
Meestal komt het van de onderkant van het blok , en heeft het niets met de keerringen te maken.
Is je oude koppelingsplaat droog , gewoon nieuwe monteren , niet aan keerringen beginnen.
Is je achterste krukas keerring lek , moet je dat duidelijk zien aan de achterkant van je vliegwiel. Is je prise as keerring lek , dan moet automatisch je koppelingsplaat en drukgroep vet zijn.
Ik heb nog nooit een droog koppelingshuis meegemaakt bij een 2cv.
Succes met monteren. Daffy
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
"Is je achterste krukas keerring lek , moet je dat duidelijk zien aan de achterkant van je vliegwiel."
voor en achter zijn erg relatief bij dit soort dingen, is achter de kant van de motor?
wat valt er precies onder drukgroep? de hefboom en voorlal het lager zitten behoorlijk onder de olie, de buiten kant van de koppeling, met de vingers, is zo goed als droog.
voor en achter zijn erg relatief bij dit soort dingen, is achter de kant van de motor?
wat valt er precies onder drukgroep? de hefboom en voorlal het lager zitten behoorlijk onder de olie, de buiten kant van de koppeling, met de vingers, is zo goed als droog.
Kijk ook es op t topic http://www.2cv.nl/interactief/forum/viewtopic.php?t=440 . Volgens mij is het ongeveer t zelfde probleem. Ik was erbij toen we t blok en de bak van elkaar lostrokken. Bij navraag op de club, en het antwoord van Gerard, blijkt dus dat er op de prise as geen keerring zit, maar dat daar een vernuftig systeem zn werk doet om de olie in de versnellingsbak te houden. Zoals je leest, we hielden de bak schuin, en toen liep er dus olie uit. Blijkbaar kan dit geen kwaad. Het huis was inderdaad goed vet van binnen, maar de platen waren droog, dus gewoon beetje schoongemaakt en weer in elkaar gezet
. Omdat die eend nog een hoop werk te gaan heeft voordat ie de weg weer op gaat, kan ik helaas nog niet melden of de boel alweer naar wens functioneert. Gewoon dat topic in de gaten houden. Laat ook ff weten hoe t bij jou afloopt, ben ik wel benieuwd naar.
Groetjes, Niels

Groetjes, Niels
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Voor en achter
Net zoals bij de linker en rechterkant van een auto , is de voor -,en achterkant geen relatief begrip , maar een concreet.
De rijrichtichting is bepalend , links is hier in Nederland de bestuurderskant. ( voor de zeikers onder ons in Engeland zit het stuur rechts) , de ventilator zit voor op het motorblok , het vliegwiel dus achter , de drukgroep zit aan de achterkant van het vliegwiel , en het vliegwiel is met de voorkant aan de krukas gemonteerd.
Voor ALLE duidelijkheid : de carburateur zit aan de bovenkant , de olieaftapplug aan de onderkant van het blok !
Daffy
De rijrichtichting is bepalend , links is hier in Nederland de bestuurderskant. ( voor de zeikers onder ons in Engeland zit het stuur rechts) , de ventilator zit voor op het motorblok , het vliegwiel dus achter , de drukgroep zit aan de achterkant van het vliegwiel , en het vliegwiel is met de voorkant aan de krukas gemonteerd.
Voor ALLE duidelijkheid : de carburateur zit aan de bovenkant , de olieaftapplug aan de onderkant van het blok !
Daffy
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Koppelings problemen
En toch wordt als de achterste keerring lekt,dwars door het vliegwiel de drukgroep vet



oke hier wat fotos,
Mijn vragen hierbij:
is de kopplings plaat op de 2e foto versleten?
op de derde foto is de oude drukgroep te zien, jammergenoeg is scherpgesteld op de nieuwe. Het glimmende plekje ben ik met mijn vinger langs geweest en is dus onder en mat stoffig opppervlak behoorlijk vettig, de rest van die rand s dus ook vet. Kan iemand aan de hand van deze fotos een definitieve uitspraak doen over mijn keerring?
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Koppelings problemen
Zoals ik deze foto's zit te bekijken is mijn conclusie:Compleet nieuw koppelingsset
(plaat is al half versleten en vet)
Vliegwiel demonteren (nieuwe bouten gebruiken bij montage en momentsleutel)
Achterste keerring vervangen (liefst met speciaal gereedschap) Er zijn er al geweest
die 3 keerringen verziekt hbben voor hij goed zat.Na montage van alles,als de motor
weer draait onderdruk van de motor op laten meten en bij te weinig onderdruk de vulpijp
vernieuwen.Succes met het karwei.
(plaat is al half versleten en vet)
Vliegwiel demonteren (nieuwe bouten gebruiken bij montage en momentsleutel)
Achterste keerring vervangen (liefst met speciaal gereedschap) Er zijn er al geweest
die 3 keerringen verziekt hbben voor hij goed zat.Na montage van alles,als de motor
weer draait onderdruk van de motor op laten meten en bij te weinig onderdruk de vulpijp
vernieuwen.Succes met het karwei.
- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Gewoon nieuwe koppelingsset monteren.
Het koppelingshuis is goed nat , maar is ook al geruime tijd niet meer schoongemaakt. Dit is te herleiden uit de mooi totaal versleten koppelingsplaat.
De olie die er in je koppelingshuis kleeft is afkomstig uit de bak , maar wel over een periode van jaren. Niets om je zorgen over te maken.
Je zou het kunnen reinigen met een stoomcleaner , of met brakecleaner( dit zijn spuitbussen).
Wat je na schoonmaken wel moet doen , is de scharnierpunten van de koppelingsvork , en de geleidebus van het druklager , van vet voorzien.
Wat Gerard schreef over de motorolie die bij de koppelingsplaat komt , als de krukas keerring ( achterste) , erg lekt , klopt uiteraad , maar is in jouw geval niet ter sprake.
O ja , vergeet voor montage van de drukgroep niet om deze EERST te ontvetten!!! Er kan een vettig anticorrosielaagje opzitten.
Daffy
Het koppelingshuis is goed nat , maar is ook al geruime tijd niet meer schoongemaakt. Dit is te herleiden uit de mooi totaal versleten koppelingsplaat.
De olie die er in je koppelingshuis kleeft is afkomstig uit de bak , maar wel over een periode van jaren. Niets om je zorgen over te maken.
Je zou het kunnen reinigen met een stoomcleaner , of met brakecleaner( dit zijn spuitbussen).
Wat je na schoonmaken wel moet doen , is de scharnierpunten van de koppelingsvork , en de geleidebus van het druklager , van vet voorzien.
Wat Gerard schreef over de motorolie die bij de koppelingsplaat komt , als de krukas keerring ( achterste) , erg lekt , klopt uiteraad , maar is in jouw geval niet ter sprake.
O ja , vergeet voor montage van de drukgroep niet om deze EERST te ontvetten!!! Er kan een vettig anticorrosielaagje opzitten.
Daffy
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
voor nog meer fotos van mijn koppelings plaat zie:
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010001
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010011
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010012
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010013
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010014
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010015
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010016
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010017
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010018
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010019
Het zou trouwens goed kunnen dat mijn vulpijp stuk is gegaan. iig is het luchtfilterhuis enigzins nat, en leek het de sleutelhulp van het eendeei ook een goed idee om de druk na te meten, hij vermoede namelijk ook een stukke vulpijp. hetgeen overeen komt met het verhaal van gerard. Ik denk dat ik toch maar gewoon dat beetje extra moeite moet doen om ook de keerring te vervangen. Ik wil er niet achter komen nadat mijn motor weer is ingebouwd dat het allemaal voor niets was en dat het zootje weer uitelkaar kan.
Vragen over vervangen van de keerring. Kan dat terwijl de olie nog in het blok zit?
Ik heb gelezen dat er bij vervangen van de voorste keerring geadviseerd word vloeibare pakking te gebruiken, geld dat ook voor de achterste?
Hoe ziet het speciale gereedschap voor het vervangen van een keerring er ongeveer uit?
Met wat voor moment moet het vliegwiel worden vastgezet, mijn momentsleutel gaat geloof ik tot 20 kg/m (of wat de maat ook maar is).
Groeten Frank
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010001
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010011
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010012
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010013
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010014
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010015
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010016
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010017
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010018
http://carol.science.uva.nl/~ftrpstra/p1010019
Het zou trouwens goed kunnen dat mijn vulpijp stuk is gegaan. iig is het luchtfilterhuis enigzins nat, en leek het de sleutelhulp van het eendeei ook een goed idee om de druk na te meten, hij vermoede namelijk ook een stukke vulpijp. hetgeen overeen komt met het verhaal van gerard. Ik denk dat ik toch maar gewoon dat beetje extra moeite moet doen om ook de keerring te vervangen. Ik wil er niet achter komen nadat mijn motor weer is ingebouwd dat het allemaal voor niets was en dat het zootje weer uitelkaar kan.
Vragen over vervangen van de keerring. Kan dat terwijl de olie nog in het blok zit?
Ik heb gelezen dat er bij vervangen van de voorste keerring geadviseerd word vloeibare pakking te gebruiken, geld dat ook voor de achterste?
Hoe ziet het speciale gereedschap voor het vervangen van een keerring er ongeveer uit?
Met wat voor moment moet het vliegwiel worden vastgezet, mijn momentsleutel gaat geloof ik tot 20 kg/m (of wat de maat ook maar is).
Groeten Frank
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Koppelings problemen
Halo Frank.
Een serie mooie foto's,maar het bevestigd mijn idee alleen maar,het complete koppelingset
te vevangen(dan weet je ook zeker dat je daar voorlopig vanaf bent en het ligt nu toch
open)Het gereedschap voor de keerring bestaat uit een rond stuk ijzer met de maat van
de krukas die je met 3 lange bouten op de krukas schroeft,aan het eind zit een tapeind.
Daarover schuif je de keerring met aan de buitenzijde vloeibare pakking en dan schuif je
het andere deel van het gereedschap met de maat van de keerring er overheen en zet op
dat tapeind een moer waarmee je dus gelijkmatig en vlak de keerring er precies op zijn
diepte er in kan schroeven,zodat het schuine kantje van de keerring precies op zijn
plaats komt.Maar je hebt nu ook een idee hoe de keerring moet zitten.Ik dacht dat het
vliegwiel met 5,6kgm vast moest.
Een serie mooie foto's,maar het bevestigd mijn idee alleen maar,het complete koppelingset
te vevangen(dan weet je ook zeker dat je daar voorlopig vanaf bent en het ligt nu toch
open)Het gereedschap voor de keerring bestaat uit een rond stuk ijzer met de maat van
de krukas die je met 3 lange bouten op de krukas schroeft,aan het eind zit een tapeind.
Daarover schuif je de keerring met aan de buitenzijde vloeibare pakking en dan schuif je
het andere deel van het gereedschap met de maat van de keerring er overheen en zet op
dat tapeind een moer waarmee je dus gelijkmatig en vlak de keerring er precies op zijn
diepte er in kan schroeven,zodat het schuine kantje van de keerring precies op zijn
plaats komt.Maar je hebt nu ook een idee hoe de keerring moet zitten.Ik dacht dat het
vliegwiel met 5,6kgm vast moest.