600 vs 650

Alles over visa-conversies.
flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

600 vs 650

Bericht door flusc » wo 6 dec, 2006 10:02

kan iemand me vertellen wat je allemaal aanpast om een visa motor op men eend te monteren

dit is mss handig voor andere mensen die willen weten... (een kleine tutorial)

flusc

edit ok, hier was ik dus helemaal de mist ingegeaan :-)
Laatst gewijzigd door flusc op do 7 dec, 2006 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
vroem vroem

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 599
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: 600 vs 650

Bericht door Handjes » wo 6 dec, 2006 10:35

flusc schreef:kan iemand me vertellen wat je allemaal aanpast om een visa op men eendenblok te monteren?

dit is mss handig voor andere mensen die willen weten... (een kleine tutorial)

flusc
Euh, vliegwiel, adapterring, koppelingshuis, luchtfilter, bekabeling (helemaal opnieuw aanleggen en goede connectors gebruiken ivm storingen - typisch Visa-conversie probleem). Zie ook cats-citroen.net
La vie est belle.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » wo 6 dec, 2006 12:45

er is geen 'standaard-conversie' of zoiets. Het ligt er een beetje aan waar je voor kiest wat betreft onsteking, versnellingsbak etc.
een paar oplossingen:

het koppelingshuis van een eendenbak loopt aan tegen het vliegwiel, je kunt de starterkrans verplaatsen en het vliegwiel eventueel afdraaien, je kunt ook meteen de starterkrans vervangen door een eendenuitvoering zodat je een eendenstartmotor kunt gebruiken.

Wanneer je een beugel voor de sensoren gebruikt ontstaat er wat ruimte tussen koppelingshuis en motor waardoor het vliegwiel niet meer aangepast hoeft te worden. Je kunt de beugel ook zelf uit het visa koppelingshuis slijpen zoals Jeroen op zijn site laat zien.

Koppel je de motor aan een (korte!) G-type bak dan kun je de prise-as en het koppelingshuis van de visa gebruiken, maar daarin moet je dan sleuven slijpen om de remschijven plaats te bieden. Omdat de bak wat groeter is moet je ook het schutbord en de uitlaat aanpassen. De ontstekingsensoren kun je dan zoals origineel monteren.

Er zijn ook adapters voor de nokkenas op de markt om een 123 ignition te installeren, de sensors en ontstekingcomputer(vrij slechte reputatie wat betreft betrouwbaarheid) vervallen dan. Bovendien kun je een beetje meer spelen met de onsteking en ook een echte variabele vacuumvervroeging gebruiken in het geval van de 123-evo. De originele visa ontsteking heeft een aan/uit vacuumvervroeging die vaak wordt weggelaten. Als je de nokkenas uit het blokje haalt kun je hem ook laten aanpassen voor ouderwetse puntjes-onsteking.

google eens op 'visa conversion' of 'visa umbau' en je vindt nog meer overwegingen en oplossingen.

B
Laatst gewijzigd door Bullit op wo 6 dec, 2006 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » wo 6 dec, 2006 12:46

hmmm... te ongeduldig

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 6 dec, 2006 12:59

Ja maar w8 s ff, flusc heeft het er over om een visa op zijn eendenblok te monteren. Dus enige conversie die je dan hoeft te maken is de remklauwen van je versnellingsbak te halen, omdat je visa de schijven bij de wielen heeft.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 6 dec, 2006 13:02

@Bullit, je vergeet, bij gebruik van adapter ring ook de achterste bussen van de versnellingsbaksteun 5mm inkorten, zodat de bak netjes in het rubber hangt. En 2 gaten maken in koppelingshuis van de 2cv bak. En zorgen dat je de lange splain as hebt. En bij voorkeur druklager voorzien van aanpassing zodat ook deze 5 mm naar voren komt.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 6 dec, 2006 13:03

Volgens mij heb je dan alleen nog maar achter remmen ...
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 6 dec, 2006 13:04

Lelijke Eend schreef:Volgens mij heb je dan alleen nog maar achter remmen ...
gaat dit over de Visa LE? Visa heeft toch schijven bij de wielen??? Het is geen eend, toch.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 6 dec, 2006 13:24

Nee, gaat over de Eend. Haal je de remklauwen er van af (van de versnellingsbak, orginele Eend-versnellingsbak, daar ga ik even van uit) dan heb je voor geen remmen meer omdat je volgens mij niet op eenvoudige wijze de schijfremmen aan je wielen kan schroeven.
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » wo 6 dec, 2006 13:53

backfire schreef:Ja maar w8 s ff, flusc heeft het er over om een visa op zijn eendenblok te monteren. Dus enige conversie die je dan hoeft te maken is de remklauwen van je versnellingsbak te halen, omdat je visa de schijven bij de wielen heeft.
Hoe? Bedoel je een visabak aan een eendenblok of een eendenblok in een citroen visa lepelen? Het eerste gaat niet: een visabak heeft geen mogelijkheid om remmen aan de bak te monteren. Je kan wel een ander G-type bak aan het koppelingshuis van een visa hangen.

Of bedoel je visa cilinders op een eendenblok? In dat geval: zie pp-2cv.be

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 6 dec, 2006 14:01

Nee nee nee, jonges ff goed lezen wat flusc schrijft. een Visa op zijn eendenBLOK monteren, dus geen Visablok op zijn eend monteren. Waar wij het over hebben is hoe je een Visamotor in een eend bouwt. Dus als je een Visa op een eendenBLOK bouwt hoef je alleen maar de remschijven en klauwen van je eendenBLOK te halen.

Het is gewoon een woordgrapje, ik weet wel wat flusc wil.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 6 dec, 2006 14:05

Lelijke Eend schreef:Nee, gaat over de Eend. Haal je de remklauwen er van af (van de versnellingsbak, orginele Eend-versnellingsbak, daar ga ik even van uit) dan heb je voor geen remmen meer omdat je volgens mij niet op eenvoudige wijze de schijfremmen aan je wielen kan schroeven.
Zoals ik al vermelde heeft flusc het over een Visa. :D

:roll:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 599
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » wo 6 dec, 2006 14:26

backfire schreef:Ja maar w8 s ff, flusc heeft het er over om een visa op zijn eendenblok te monteren. Dus enige conversie die je dan hoeft te maken is de remklauwen van je versnellingsbak te halen, omdat je visa de schijven bij de wielen heeft.
Euh, huh? Dus een 2cv-motor in een Visa? Da's heel makkelijk.
La vie est belle.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 6 dec, 2006 14:28

dat zeg ik

:D

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » wo 6 dec, 2006 17:31

:?:

na drie keer lezen, ben ik de wegkwijt :oops:
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Plaats reactie