Hoe hard gaat je eend ?
Hoe hard gaat je eend ?
Mijn eend gaat op de snelweg met gunstige wind omstandigheden op mijn eigen teller voorbij de 120, denk dat die de 130 wel haald maar dat heb ik nog niet gedurft...
De teller klopt wel, gecontroleerd met de volvo van pa.
Wat het maffe is is dat bij 110 het net lijkt of er een vrachtwagen tegen je aanrijdt van achter omdat je binnen een paar tellen op de 120 zit, gaat ineens supersnel..
Hoe snel gaat jullie eend en is het verstandig om langere stukken volgas te rijden ?
De teller klopt wel, gecontroleerd met de volvo van pa.
Wat het maffe is is dat bij 110 het net lijkt of er een vrachtwagen tegen je aanrijdt van achter omdat je binnen een paar tellen op de 120 zit, gaat ineens supersnel..
Hoe snel gaat jullie eend en is het verstandig om langere stukken volgas te rijden ?
vroem vroem ... frut frut....... pprrrrrrrrr POOOOF
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Hoi,
Dit onderwerp is al vaker een discussiepunt geweest en er zijn dan ook verschillende meningen over het volgas rijden. Mijn eend haald met wind mee ook de 125/130km/h. Ik rijd regelmatig lange afstanden en rijd eigenlijk altijd plankgas. Rijd mijn eend wel altijd eerst voorzichtig warm. Ook moet ik zeggen dat ik dit niet meteen na aankoop heb gedaan. Toen reed ik een paar minuten volgas en dan weer ff 100 en dit heb ik steeds verder uitgebreid en sinds dien rijd ik altijd met het gas op de plank. Echt zuinig is die dan zeker niet, maar dat vind ik niet zo'n ramp. Heb ook niet het idee dat mijn motortje er veel probleem mee heeft want die draaid met die snelheden heel netjes en bijna trillings vrij en als ik na een lang stuk de snelweg af ga loopt die ook direct netjes stationair, (wat bij een te warme motor nog wel eens problemen geeft). Verder vind ik dat mensen die hun eend alleen maar voor korte ritjes gebruiken veel meer schade aan richten. Lange afstanden rijden is naar mijn mening goed voor een auto.
Dit onderwerp is al vaker een discussiepunt geweest en er zijn dan ook verschillende meningen over het volgas rijden. Mijn eend haald met wind mee ook de 125/130km/h. Ik rijd regelmatig lange afstanden en rijd eigenlijk altijd plankgas. Rijd mijn eend wel altijd eerst voorzichtig warm. Ook moet ik zeggen dat ik dit niet meteen na aankoop heb gedaan. Toen reed ik een paar minuten volgas en dan weer ff 100 en dit heb ik steeds verder uitgebreid en sinds dien rijd ik altijd met het gas op de plank. Echt zuinig is die dan zeker niet, maar dat vind ik niet zo'n ramp. Heb ook niet het idee dat mijn motortje er veel probleem mee heeft want die draaid met die snelheden heel netjes en bijna trillings vrij en als ik na een lang stuk de snelweg af ga loopt die ook direct netjes stationair, (wat bij een te warme motor nog wel eens problemen geeft). Verder vind ik dat mensen die hun eend alleen maar voor korte ritjes gebruiken veel meer schade aan richten. Lange afstanden rijden is naar mijn mening goed voor een auto.

2cv az 1968
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
- Gerard2cv
- Super eendkenner
hoe hard rij je eend.
Mijn ervaring is dat je op topsnelheid moet gaan zoeken of de auto ook die snelheid op
de eerste trap wil rijden.Moet je eens kijken wat een effect dat heb,terwijl je de zelfde
prestatie leverd.
de eerste trap wil rijden.Moet je eens kijken wat een effect dat heb,terwijl je de zelfde
prestatie leverd.
Ben t met Gerard eens. Bloemenwagens en touringcars rijden best een lekker tempo. Gewoon in de slipstream duiken en erachteraan blijven hobbelen. Ben van t weekend een flink rondje wezen doen, en zijn advies uitgetest. dus erachter kruipen, en gas liften, tot je met minder gas dezelfde snelheid behoud. Ik heb op deze rit een verbruik van ongeveer 1:17 a 1:18 gehaald. In het dagelijks stadsverkeer waarbij je veel moet optrekken en afremmen kom ik niet vaak boven de 1:11 uit. Het is in ieder geval de moeite van t testen waard om es op die manier te rijden ipv the pedal to the metall.
Groetjes Niels
Groetjes Niels
Mijn eendje haalt de 100(op de teller) wat overeenkomt met ongeveer 120 inhet eggie.
Ik heb 1 keer op de teller 115 gereden (heuvel af en tunnel), maar dat was wel spannend.
Normaal rij ik geen plankgas maar zo rond de 90, de ene keer achter een vrachtwagen of net er voorbij als die 80 rijd.
Mijn verbruik is dan ongeveer 1:16 a 1:17
Op vakantie naar de alpen heeft ie
Nederland/belgie 90 op de snelweg was 1:21
dan reed ik ongeveer 80 a 90 op de franse b-wegen 1:19
en daarna de alpen 1:10
over de totale 2300 km 1:17,5 gereden.
Ik heb 1 keer op de teller 115 gereden (heuvel af en tunnel), maar dat was wel spannend.
Normaal rij ik geen plankgas maar zo rond de 90, de ene keer achter een vrachtwagen of net er voorbij als die 80 rijd.
Mijn verbruik is dan ongeveer 1:16 a 1:17
Op vakantie naar de alpen heeft ie
Nederland/belgie 90 op de snelweg was 1:21
dan reed ik ongeveer 80 a 90 op de franse b-wegen 1:19
en daarna de alpen 1:10
over de totale 2300 km 1:17,5 gereden.
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl
www.ondar.nl
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
deed mn pa vroeger ook, achter vrachtwagens aanhangen met z'n eend! Moest voor het werk 1 keer per jaar naar Schiphol, reed ie met drie man en bagage op 1 tank naar Amsterdam, vanuit Maastricht!!
@ Ondar, 110 vond ik ook behoorlijk hard, dan moet je ook niet teveel aan je stuurtje draaien......
@ Ondar, 110 vond ik ook behoorlijk hard, dan moet je ook niet teveel aan je stuurtje draaien......
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Mijn eend loopt als ik de wind mee heb niet harder dan 110 km/u (een 2CV6 Club uit '87). Mn broer heeft dezelde auto (ook hetzelfde bouwjaar) en die loopt een stuk sneller. Waarschijnlijk anders ingereden ofzo.
Rijd op de snelweg meestal 90 km/u.
Vroeg me af hoe dicht je op een vrachtwagen moet rijden dat je het meeste rendement hebt van de zuigende werking van zo'n vrachtwagen. Ik merk namelijk dat als ik een vrachtwagen van achter nader (klinkt spannend!) op een gegeven de eend heftig begint te schudden, als je dan wat doorrijdt is het op een gegeven moment over (maar dan zit je bijna te bumperkleven).
Ik sukkel wel eens achter zo'n vrachtwagen aan en volgens mij is dat wel een komisch gezicht.
Rijd op de snelweg meestal 90 km/u.
Vroeg me af hoe dicht je op een vrachtwagen moet rijden dat je het meeste rendement hebt van de zuigende werking van zo'n vrachtwagen. Ik merk namelijk dat als ik een vrachtwagen van achter nader (klinkt spannend!) op een gegeven de eend heftig begint te schudden, als je dan wat doorrijdt is het op een gegeven moment over (maar dan zit je bijna te bumperkleven).
Ik sukkel wel eens achter zo'n vrachtwagen aan en volgens mij is dat wel een komisch gezicht.
-
- Heavy user
Voor mezelf hou ik als maximum snelheid 100 km/u (op z'n eigen teller) aan. Ik wou, nadat ik 2 jaar aan het restaureren ben geweest, eens kijken hoe hard mijn Eendje wel niet kon, dus ik plankgas (+/- 110 km/u) bij het oude aquaduckt bij Sneek naar beneden en toen begon er een rood lampje te branden. De olie was er uit gelopen (verdroogd rubbertje + losse oliekoeler) en sindsdien rijd ik in principe niet harder dan 100 km/u. Meestal rijd ik dan zo'n 90 à 95 km/u en accelereer ik tot de 100 km/u als ik vrachtwagens inhaal (tenzij iemand gaat zitten bumperkleven, dan rij ik geen kilometer harder of laat ik zelfs het gas helemaal los
)

Afblijven.
Met warm motortje ca. 115 km/h op de teller. Hierbij moet ik zeggen dat ik er vorig jaar een bak onder heb gezet met grote trommelremmen. Deze schijnt van origine van een AZU of een Ami af te komen, ik heb hier nog geen duidelijkheid over.
Wat de werkelijke snelheid met deze bak is heb ik nog niet gemeten.
Wat de werkelijke snelheid met deze bak is heb ik nog niet gemeten.
-
- Gebruiker
Lange afstanden (bijna) volgas kan het motortje makkelijk hebben. Mijn record is 1000 km op een dag (Kopenhagen-Bergen op Zoom), snelheid op de duitse autobahn lag tussen de 110-115 km/gereden uur.
Topsnelheid met een eend ooit was ongeveer 140 op de teller. Berg af en wind mee, ergens in zweden. Het motortje dat in mijn restauratieproject komt, liep met gemak (geen mee/tegenwind) 130 over de snelweg. Niet heuvel af! Was beduidend sneller dan mijn andere eend, die er toen achterna reed.
Qua zuinigheid reed ik ooit 4200 km op zo'n 235 liter sap. Gemiddeld dus bijna een op 18. En bij die afstand zat die 1000 km snelweg (en een rit van 400 km langs de noorse fjorden, berg op-berg af, gemiddeld gebruik van minder dan 1:20!!)
Diepterecord was 1:12. Zelfde (mijn eerste) eend, eerst tank ooit (euro 95). Verschil merk je echt!
Topsnelheid met een eend ooit was ongeveer 140 op de teller. Berg af en wind mee, ergens in zweden. Het motortje dat in mijn restauratieproject komt, liep met gemak (geen mee/tegenwind) 130 over de snelweg. Niet heuvel af! Was beduidend sneller dan mijn andere eend, die er toen achterna reed.
Qua zuinigheid reed ik ooit 4200 km op zo'n 235 liter sap. Gemiddeld dus bijna een op 18. En bij die afstand zat die 1000 km snelweg (en een rit van 400 km langs de noorse fjorden, berg op-berg af, gemiddeld gebruik van minder dan 1:20!!)
Diepterecord was 1:12. Zelfde (mijn eerste) eend, eerst tank ooit (euro 95). Verschil merk je echt!
Eend goed, al goed.
zo'n top van 125km best goed maar dan word het wel warm hoor nee lekker in de wind van een groot object (liefst auto trailer klappert je dak niet zo) lekker van andermans krachten profiteren.
maar ook leuk is van Breda naar Adam plankgas te houden doet de eend goed en geeft geen problemen maar ik denk dat de beste snelheid 90km is
maar ook leuk is van Breda naar Adam plankgas te houden doet de eend goed en geeft geen problemen maar ik denk dat de beste snelheid 90km is
ik denk dat sommigen hun snelheidsmeter ietwat overrschatten, die kloppen namelijk nooit,bij geen enkele auto, ook niet bij de volvo van je pa.
Ze geven altijd te veel aan, een zekere marge wordt af fabriek berekend, verschilt per merk/model. (het is veiliger teveel aan te geven i.p.v. te weinig)
Over plankgas: VW adverteerde vroeger dat bij de kever topsnelheid=kruissnelheid, niet dat het blokje ervoor aangepast was...
veel blokjes waren daar niet blij mee.
Ikzelf rij vaak en veel op de snelweg met de eend, bij 115 (Ok, op de teller
) snoert de motor als een goed geolied naaimachientje. Hij wil wel harder (en gaat dat ook wel eens) maar bedenk wel dat je dan richting 6000 (!!!) toeren gaat, waarden die eigenlijk pas in de jaren 90 normaal zijn geworden voor (gezinsauto-)motoren...
Kwestie van luisteren en inschatten zou ik dus zeggen
B.
Ze geven altijd te veel aan, een zekere marge wordt af fabriek berekend, verschilt per merk/model. (het is veiliger teveel aan te geven i.p.v. te weinig)
Over plankgas: VW adverteerde vroeger dat bij de kever topsnelheid=kruissnelheid, niet dat het blokje ervoor aangepast was...
veel blokjes waren daar niet blij mee.
Ikzelf rij vaak en veel op de snelweg met de eend, bij 115 (Ok, op de teller

Kwestie van luisteren en inschatten zou ik dus zeggen
B.
Rij jij plankgas die bergen op dan? Juist bergop moet je heel voorzichtig met je gas omgaan ivm pingelgevaar. Als ik in frankrijk was liep hij juist het zuinigst in de bergen.... 1:18Ondar schreef:. ..............dan reed ik ongeveer 80 a 90 op de franse b-wegen 1:19 en daarna de alpen 1:10............
Topsnelheid, is niet helemaal eerlijk, 137 echte kilometers (sigma) heuvel af met een 652CC. Leuk voor een keertje, vlakke weg haalt hij 126 echte km.
Tom
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Contacteer:
dakje
bij 160 wordt het stoffen dak of van de auto af ge blazen of naar binnen gedrukt bij de midden balk.
Citroen verkocht vroeger 2 en 3 delige hard kunstof daken, die kunnen ook open (maar niet helemaal, enkel he voorste stuk) en die gaan goed tot 175km/h dat ik weet. daarboven nog niet getest
http://www.jokes-theater.net/citroen/do ... oop_03.jpg
zie je op de achtergrond mijn eend met het harde dak open, het voorste deel ligt op het 2e deel (en vergrendeld).
en hier het dak in dichte toestand:
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... v4_050.jpg
Citroen verkocht vroeger 2 en 3 delige hard kunstof daken, die kunnen ook open (maar niet helemaal, enkel he voorste stuk) en die gaan goed tot 175km/h dat ik weet. daarboven nog niet getest
http://www.jokes-theater.net/citroen/do ... oop_03.jpg
zie je op de achtergrond mijn eend met het harde dak open, het voorste deel ligt op het 2e deel (en vergrendeld).
en hier het dak in dichte toestand:
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... v4_050.jpg
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net