fuseepenspeling
fuseepenspeling
Bij het controleren van de speling tussen fusee en fuseepen stuitte ik op het volgende probleem:
Tussen "vulringetjes" rond de fuseepen en de fusee geen noemenswaardige speling.
Bij het bewegen van het wiel dat vertikaal wordt beetgepakt , dus één hand van boven en één hand beneden, dus in de lengterichting van de fusee(pen), geen speling.
Echter, bij het beetpakken van het wiel, één hand links en één hand rechts van het wiel, dus beetgepakt haaks op de vertikale stand van de fusee(pen), WEL speling. Bij het hierbij bekijken van fuseepen en fusee is er geen beweging waar te nemen.
Ik kwam hierbij tot de conclusie dat het speling op het wiellager zou moeten zijn. Is deze gedachtengang juist? En, zo ja wat is ongeveer de spelingtolerantie die hierbij geoorloofd is? En, hoe meet ik dat?
Bij voorbaat dank voor uw zeer gewaardeerde antwoord.Vrgrt
Hassie.
Tussen "vulringetjes" rond de fuseepen en de fusee geen noemenswaardige speling.
Bij het bewegen van het wiel dat vertikaal wordt beetgepakt , dus één hand van boven en één hand beneden, dus in de lengterichting van de fusee(pen), geen speling.
Echter, bij het beetpakken van het wiel, één hand links en één hand rechts van het wiel, dus beetgepakt haaks op de vertikale stand van de fusee(pen), WEL speling. Bij het hierbij bekijken van fuseepen en fusee is er geen beweging waar te nemen.
Ik kwam hierbij tot de conclusie dat het speling op het wiellager zou moeten zijn. Is deze gedachtengang juist? En, zo ja wat is ongeveer de spelingtolerantie die hierbij geoorloofd is? En, hoe meet ik dat?
Bij voorbaat dank voor uw zeer gewaardeerde antwoord.Vrgrt
Hassie.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
De speling op een wiellager mag gemeten vanuit de midden tot een plaats
op de band 0,5% zijn,maar dat zijn we bij een eend niet gewent,tenzij de
opsluitmoeren los zitten.Je zou het dan ook verticaal moeten hebben.
Haal het wiel er maar eens af en controleer de spoorkogels.Ik denk dat je
die korte armpjes die van het fuseestuk naar de spoorstang zal moeten gaan vervangen.
op de band 0,5% zijn,maar dat zijn we bij een eend niet gewent,tenzij de
opsluitmoeren los zitten.Je zou het dan ook verticaal moeten hebben.
Haal het wiel er maar eens af en controleer de spoorkogels.Ik denk dat je
die korte armpjes die van het fuseestuk naar de spoorstang zal moeten gaan vervangen.
Dat zou inderdaad kunnen. Speling op het wiellager, lijkt me heel sterk. Speling op de fusee komt wel veel voor maar moet dan wel in alle richtingen merkbaar zijn lijkt me.
Die stuurkogels kun je ook even schoonmaken, opnieuw invetten en wat vaster aandraaien. Dan kan het ook over zijn. Nieuw zijn ze 75 euro/stuk. Er zit namelijk dat stuurleviertje aan vast gegoten. En is een geheel.
Die stuurkogels kun je ook even schoonmaken, opnieuw invetten en wat vaster aandraaien. Dan kan het ook over zijn. Nieuw zijn ze 75 euro/stuk. Er zit namelijk dat stuurleviertje aan vast gegoten. En is een geheel.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Bij het bewegen van het wiel is er geen beweging waar te nemen op fusee/fuseepen en ook niet op de wielarmpjes. Ik houd het er daarom maar op hetgeen Bullit opmerkte:"Een beetje speling in de stuurinrichting is normaal".Bullit schreef:een beetje speling in de stuurinrichting is normaal.
Als het teveel wordt dan idd de stuurarmpjes vervangen, NIET strakker draaien: de gewrichtjes slijten ovaal, door ze strakker aan te draaien verminder je weliswaar de speling, maar loop je ook het risico dat ze tijdens een krappe bocht afbreken.
Allen bedankt voor de reacties!
VrgrtHassie.
-
- Addicted user
- Contacteer:
kogeltjes opgemeten? welke maattabel heb jij daar dan voor. Ik heb nl mijn stuurhuis uit elkaar liggen en wil weten of de kogel nog de juiste maat heeft.flashnr1 schreef:had ik ook die speling ik heb inderdaad de stuurkogels gelijk even schoongemaakt en de kogeltjes opgemeten hoesjes gelijk vervangen en opnieuw afgesteld en weg speling succes
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
ik dacht zo,n 20 mm en da,s best al veel de mijne hadden 23,8 mm en ik dacht dat nieuw 25 wasbackfire schreef:kogeltjes opgemeten? welke maattabel heb jij daar dan voor. Ik heb nl mijn stuurhuis uit elkaar liggen en wil weten of de kogel nog de juiste maat heeft.flashnr1 schreef:had ik ook die speling ik heb inderdaad de stuurkogels gelijk even schoongemaakt en de kogeltjes opgemeten hoesjes gelijk vervangen en opnieuw afgesteld en weg speling succes
Uit m'n hoofd gezegd is 22 mm de minimale dikte van de kop. 25 of 26 is nieuw.flashnr1 schreef:ik dacht zo,n 20 mm en da,s best al veel de mijne hadden 23,8 mm en ik dacht dat nieuw 25 wasbackfire schreef:kogeltjes opgemeten? welke maattabel heb jij daar dan voor. Ik heb nl mijn stuurhuis uit elkaar liggen en wil weten of de kogel nog de juiste maat heeft.flashnr1 schreef:had ik ook die speling ik heb inderdaad de stuurkogels gelijk even schoongemaakt en de kogeltjes opgemeten hoesjes gelijk vervangen en opnieuw afgesteld en weg speling succes
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Contacteer:
de meeste stuurinrichtingen die ik tegenwoordig zie hebbben nieuwe nodig.
ALs je het kan betalen, nieuwe erop, samen met nieuwe fuseepennen en een stuurhuis revisie kit met glijring envoor onder de 200 euro stuurt je eend beter als een ferrari of maserati (weet ik uit ervaring)
ALs je het kan betalen, nieuwe erop, samen met nieuwe fuseepennen en een stuurhuis revisie kit met glijring envoor onder de 200 euro stuurt je eend beter als een ferrari of maserati (weet ik uit ervaring)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Heb nog ff nagevraagd... 22 ,, nieuw. Bij 19 mm vervangen. Die van mij waren ook nog 21,5mm. Dus gewoon weer opnieuw ingevet en hergebruikt.
Vastdraaien: draaien tot er geen speling meer voelbaar is en dan een volledige slag draaien nog. Dat is de juiste compromis om ze vast te zetten. En lekker vol met vet doen. Dan mag t er overal uit lopen (onderzijde vooral).
Vastdraaien: draaien tot er geen speling meer voelbaar is en dan een volledige slag draaien nog. Dat is de juiste compromis om ze vast te zetten. En lekker vol met vet doen. Dan mag t er overal uit lopen (onderzijde vooral).
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Contacteer:
zo vast?
Volgens mij staat er in het werkplaatshandboek iets van vastdraaien en dan een kwart slag terug oid?
ALs je ze zo vast zet als hierboven en ze zijn niet perfect rond dan breken ze af!
Volgens mij staat er in het werkplaatshandboek iets van vastdraaien en dan een kwart slag terug oid?
ALs je ze zo vast zet als hierboven en ze zijn niet perfect rond dan breken ze af!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
-
- Addicted user
- Contacteer:
Stuurhuis komt revisie set in, zoals je ook op de fotoreportage kunt zien, ik twijfel nog met de stuurkogel, goedkoopste adres wat ik heb gevonden is 68 euro per stuk en duurste 98 Euro per stuk. Fuseepennen zijn pas vernieuwd, die versleten bij mij erg snel net zoals rechter voorband (wij hebben hier een mooie bocht die omhoog loopt als oprit van een brug, dus daar plank ik altijd, helaas kost dat dus wel de nodige onderdelen).