Pagina 1 van 2
Olielekkage probleem gevonden. Oplossing?
Geplaatst: di 26 dec, 2006 21:06
door Rik
Vandaag voor het eerst bij Ad vd Horst geweest. Had nog wat onderdelen nodig en wat problemen op te lossen. Zo ook een nieuwe olievulpijp gekocht.
Net (met al mn 2e kerstdag enthousiasme

) de nodige onderdelen gedemonteerd (vulpijp, dynamo, fan).
Nu heb ik een soort boutje gevonden met een luchtgaatje erin. Deze kan ik proberen aan te draaien maar voelt als compleet dol. Ik heb nu het vermoeden dat hierdoor de eend olie lekt.
Bijgaand een foto. Het betreffende boutje hoort op de plaats bij de pijl. Schroefdraad van het boutje ziet er prima uit.
Vanaf de bout naar beneden zat alles onder de olie, wat op de foto schoongemaakt al is. Hogerop het blok werd het minder.
Heeft iemand een oplossing? Gezien ik nu niet kan rijden....
Geplaatst: di 26 dec, 2006 21:13
door Lelijke Eend
Helicoil op de plaats waar dat boutje hoort, mits dat past en de olie er nog langs kan.
Geplaatst: di 26 dec, 2006 21:19
door Bartje
Hoi Rik,
Dat boutje hoort in dat gaatje dat klopt... dat de draad dol lijkt is niet zo fijn want het lijkt mij vrij lastig om hier een helicoil te plaatsen. Misschien kan je het boutje met een pakkingsmiddel of een locktight o.i.d. monteren, maar of je het daar voldoende vast mee kan zetten is de vraag. Tevens moet je erg uitkijken dat je het olie kanaal niet verstopt met het middel wat je gebruikt.
Als je toevallig zo'n soort bout hebt in een maatje groter kan je dat proberen te monteren/erin forceren, dat is dan wel 1 keer monteren en daarna nooit meer aankomen.
Een helicoil is denk ik de mooiste oplossing, maar dat is denk ik wel lastig.
Veel succes en de groetjes Bart
Geplaatst: di 26 dec, 2006 21:23
door Lelijke Eend
Als je al een boutje kan vinden met een grotere schroefdraaddiameter, koop/leen er dan ook een passende tap bij zodat je het vaker kan (de)monteren.
Geplaatst: di 26 dec, 2006 21:26
door Bartje
Ja mooi idee, maar het is natuurlijk lastig tappen in dat hoekje, of je nu een overmaat hebt of een helicoil... Overigens moet je er bij een overmaat ook rekening mee houden dat je de leiding iets uitboort, zogezien is een helicoil het makkelijkst.
Groetjes Bart
olielekkage
Geplaatst: di 26 dec, 2006 22:52
door Herman Frans
Zelfde probleem gehad door onvoorzichtig aandraaien van deze zgn banjo-bout. Probleem werd opgelost door een gelijkaardige bout maar 0,5 cm langer te laten draaien. Is best betaalbaar. Daarna voorzichtig, eerst met de hand, en daarna best met momentsleutel vastzetten. Alleszins nieuwe koperen dubbele pakkingringen gebruiken.
Herman,
Overjaarse Vlaamse Geitenboer.
Geplaatst: di 26 dec, 2006 23:49
door Rik
banjo-bout...fantastische benaming
Ja dat tappen dat lijkt me niet echt praktisch maja wat moet moet.
Alleen er komt een partij vuil bij vrij in het oliekanaal.....
Draaien is natuurlijk ook nog een optie, morgen zal eens wat proberen
bedankt voor de snelle reacties!
Geplaatst: wo 27 dec, 2006 00:08
door AK350
Een langere bout laten draaien lijkt mij een goede oplossing, maar zorg wel voor het oliekanaal.
Wat is de lengte van jouw bout; onderkant kop tot einde schroefdraad ?
Zal ik eens opmeten wat ik nog heb liggen.
Geplaatst: wo 27 dec, 2006 00:18
door backfire
Wat wij vaak doen bij oudere honda's is 2k alu er in doen, doe er een staafje in welke tot onder in komt en wat glad is, even insmeren met wat vaseline, daaromheen kun je dan de 2k injecteren. Als het uitgehard is kun je hier weer draad in snijden. Eerste keus is natuurlijk helicoil maar ook dan heb je inderdaad het probleem dat je het eerst 1 maat groter moet snijden. De langere bout werkt ook, alleen zou ik dan ook loctite gebruiken bij montage, want loshalen is eigenlijk geen optie meer, resterende draad wordt namelijk steeds zwaarder belast en je wilt natuurlijk wel dat het oliedicht blijft, ook bij 6 bar.
Geplaatst: wo 27 dec, 2006 13:12
door TB
Zo heb ik ook bij een cilinderkop eens het schroefdraad bij de banjobout kapot gedraaid. Draaide zo al het draad eruit.... beetje verrot dus. Heb ik maar een goede gebruikte kop erop gezet. Uiteraard met nieuwe koperen ringen ertussen.
Geplaatst: wo 27 dec, 2006 15:51
door Rik
AK350 schreef:Een langere bout laten draaien lijkt mij een goede oplossing, maar zorg wel voor het oliekanaal.
Wat is de lengte van jouw bout; onderkant kop tot einde schroefdraad ?
Zal ik eens opmeten wat ik nog heb liggen.
18 mm.
Geplaatst: wo 27 dec, 2006 17:07
door Rik
Bij Brezan net Loctite 2701 gekocht. Dit is een borgmiddel voor schroefdraad tot 150 graden celcius.
Vanavond eens proberen....
Geplaatst: wo 27 dec, 2006 17:27
door AK350
Helaas zijn de bouten die ik heb ook 18 mm
Ik heb de schroefdraad opgemeten, er zit zeker 20 mm volle schroefdraad in het blok voordat je een ander gat tegenkomt.
Dikte olielijding + koperen ring is +/- 10 mm , dus de originele bout heeft +/- 8 mm in het blok gezeten.
De beste oplossing is in mijn ogen een nieuwe bout te laten draaien, of een m7 bout aan te laten passen, deze kan zonder probleem 10 mm langer zijn. Zorg dan wel dat het oliekanaal goed gemaakt wordt.

Geplaatst: wo 27 dec, 2006 23:55
door Rik
Haa mooi, heb gelijk een nieuwe bout gemaakt, althans mn vader
Ander eendenboutje met dezelfde schroefdraad op lengte gemaakt (+5mm), uitboren op kolomboormachine en dan de eerste paar mm net onder de kop dunner veilen zoals bij de originele. En dat zonder draaibank
Paste perfect, beetje loctite erbij voor de zekerheid, nieuwe koperen ringen.
Net eerste proefrit gemaakt van een paar kilometer en geen druppel te zien! Hopen dat de lange ritten ook goed gaan.
Danku!
(btw AK350, wij hebben elkaar gesproken op grenstreffen nietwaar?!)
Geplaatst: do 28 dec, 2006 00:17
door Heiko
Rik schreef:Haa mooi, heb gelijk een nieuwe bout gemaakt, althans mn vader
Complimenten voor je vader!
