Pagina 1 van 2
Knipperend oliedruklampje bij stationair lopen
Geplaatst: wo 17 jan, 2007 20:08
door Hanzzl69
Bij het stationairlopen gaat het oliedruklampje knipperen. De motor blijft lopen, slaat niet af, alleen als die koud is wel.
Als ik een klein beetje gas geef of de choke uit trek, dooft het lampje. Ook onder het rijden gaat het niet aan.
Wat zouden jullie doen?
Geplaatst: wo 17 jan, 2007 20:26
door thomaaas
k zou het lekekr zo laten, bij mij gaat het olielampje al uit bij het proberen te starten, er zit een verschil in gevoeligheid van die dingen. Kijk anders voor de zekerheid ff of de dop van de vulpijp er goed op zit, maar volgens mij kan het geen kwaad.
edit: wel ff checke of je oliepijl goed is he;)
Geplaatst: wo 17 jan, 2007 20:48
door OnsEendje2
thomaaas schreef:
edit: wel ff checke of je oliepijl goed is he;)
hier zou ik ook beginnen. Als dat goed is is het waarschijnlijk niet erg. Al zijn dit soort 'dat doet ie anders nooit' problemen wel eens een begin van ellende... zou het goed in de gaten houden.
Geplaatst: wo 17 jan, 2007 21:30
door THE SPITFIRE
staat ie te laag in toerne heb ik ook gehad.
als je em dan laat lopen heb te weinig olie druk.
dus gewoon stationair iets op draaien.
Geplaatst: wo 17 jan, 2007 22:13
door Tom Duckpower
sensor en bedrading nakijken...
normaal gesproken moet het lampje alleen branden als je de auto net op contact zet, of als er echt te weinig oliedruk is...
Geplaatst: wo 17 jan, 2007 22:57
door Ramon
je hebt te weinig olie druk dit kan je zo laten en je stationair beter afstellen, of zoeken wat het probleem is (compressie????) roep maar wat
heb je al geprobeert ies of wat olie er bij te doen en of het dan minder is??
Geplaatst: wo 17 jan, 2007 23:22
door Bartje
Controleer sowieso even of hij niet lekt, mijn lampje knipperde van't zomer ook een keer en toen was het sensor lek. Als de staat van je oliedrukzender overigens niet bekent is zou ik hem als ik jouw was vervangen, als ze oud worden gaan ze vaak kapot, ze kosten weinig en door hem te vervangen heb je een potentieel probleem voorkomen.
Groetjes Bart
Geplaatst: wo 17 jan, 2007 23:23
door catscit
als je oliedruk lampje aangaat bij stationair vanwege te weinig olie dan staat je pomp lucht aan te zuigen en dan ben je de motor aan het slopen. Verkoop de eend en koop een opul.
een eend heeft tijdens het starten al voldoende oliedruk om de sensor uit te krijgen, als ie loopt mag de sensor NIET aangaan, ook biet als stationair heel laag staat of hij moet zo laag staan dat de motor bijna afslaat.
Wat ik hier mis is de sensor zelf. Deze hebben zeker niet het eeuwige leven. Controleer of de sensor olie lekt (spatbord eraf, starten en kijken). Als dit zo is, vervangen. De lekkage wordt SNEL erger.
Als de sensor niet lekt zou ik hem alsnog vervangen, zeker als stationair goed is (niet zomaar harder zetten, er is staat een stationair toerental in de boeken! geen symptoombestrijding maar problemen oplossen).
Wat ook nog kan helpen is vervangen van het oliefilter, verkeerd type of vervuild.
Als de sensor goed is en de rest ook heeft je blok te weinig oliedruk. Dus is ie versleten. Daarom heet dat lampje namelijk het oliedruk lampje en is het rood. Aan is NIET goed! Je kunt natuurlijk altijd doorrijden tot je ergens ver van huis aan de kant van de weg stil komt te staan.
edit: Bartje is goed bezig, net iets sneller!
Geplaatst: do 18 jan, 2007 11:44
door bartje2212
bij mij gaat dat lampje zelfs niet branden als ie zo laag stationair staat dat ie bijna uitvalt. Als ie uitvalt duurt het ook nog 1 a 2 seconden voor ie aangaat. Tijdens het starten is het lampje al uit nog voordat de motor werkelijk aanspringt. (al tijdens het rondraaien door de startmotor dus)
mijn blokje verbruikt zo goed als geen olie. paar slokjes per 3000 km ofzo. erg weinig in ieder geval.
gauw wat aan doen voor het te laat is. Suc6!
Geplaatst: do 18 jan, 2007 13:48
door Bartje
edit: Bartje is goed bezig, net iets sneller!
Was puur toeval hoor, had ook anderom kunnen zijn
Tschau, Bart
Geplaatst: vr 19 jan, 2007 02:11
door Hanzzl69
Tja, jullie bevestigen mijn vermoedens.
Dus eerst eens olie peilen. Da's al weer een poosje terug dus dat kan al een hoop schelen.
Dan die sensor, die is in het verleden ook al eens vervangen, misschien weer eens gaan doen.
Het oliefilter kan wel eens te oud zijn (lees, te veel KM) en staat op de planning om in februari met een grote beurt te vervangen.
En tegelijk idd de neiging onderdrukken om aan het stationairtal te prutsen. Die was goed en zal niet uit zichzelf anders ingesteld raken, toch?
Bedankt!!!

Geplaatst: vr 19 jan, 2007 13:44
door Handjes
2 dingen kunnen er aan de hand zijn:
1. Oliepeil (meten na 10 minuten stilstand). (Even serieus: dat is toch het eerste dat je doet als het oliepeillampje gaat branden?!). Oliepeil bij een 2cv elke 2-4 weken controleren.
2. Kapotte oliedruksensor.
Geplaatst: vr 19 jan, 2007 18:10
door TB
Wat al gezegd is: sensor wil weleens stuk zijn. Dus controleren of gewoon vervangen. Oliebeurtje kan nooit kwaad, maar op zich moet daardoor het lampje niet door kunnen branden.
Geplaatst: wo 24 jan, 2007 16:56
door Hanzzl69
Het oliepeil is goed, alleen wel mayonaise (vocht)
De eend gaat toch deze week naar Boudewijn voor een lasklusje, mag die er ook z'n kop eens over breken.
Geplaatst: wo 24 jan, 2007 20:57
door thomaaas
Zou je dan je olie niet vervangen?