Remschoenen vervangen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
thomaaas
Heavy user
Heavy user

Remschoenen vervangen

Bericht door thomaaas » di 13 feb, 2007 15:59

Heheej allemaal, ik ben mn remschoen'n aan t vervange, harstikke leuk maar ik moet volgens het boekje de volledig geassembleerde [vlgens mij betekend dat in elkaar gezette :lol: ] remschoenen over de wielas heen op de plaat bevestigen. Maar dit pas niet echt over het asje heen [of eigenlijk de bevestiging daarvan]. Moet ik deze asjes ff lostrekken ofzo, en zoja moet k dat ff doen men een gewone remmentrekken/wielentrekker/poulietrekken?
Duidelijk verhaal of zal k ff een plaatje schieten van wat ik bedoel?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 13 feb, 2007 16:25

Een plaatje kan geen kwaad denk ik...
Als je redelijk moderne eend hebt kun je volgens mij de aandrijfas gewoon van de trommel afhalen en daarna de trommel demonteren en remmen vervangen. Of heb je een hele oude eend?

Groetjes Bart

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 13 feb, 2007 16:34

k maak wel ff een plaatje, dan wordt t ff duidelijker denk ik. De trommel is er al vanaf.
MyAmi Spring Break

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 13 feb, 2007 16:54

Kijk, het gaat om de twee remschoenen, die al aan elkaar vast zitten met veertje en al, hier
Afbeelding
en die moet ik gewoon over de as heen op de remplaat monteren, maar dit past niet omdat het asje zo breed uitloopt, zie hier
Afbeelding
Het gaat dus om de bevestiging, met die 6 schroefdraden erin. Kan ik de er gewoon af trekken?
MyAmi Spring Break

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 13 feb, 2007 17:25

Ik weet niet of je de uitgaande assen van de bak er ongestraft uit kan trekken. Maar krijg je het er zo niet op? als ik het zo zie zou ik denken dat het toch moet kunnen lukken. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar mijn vader had een mehari me trommelremmen en ik weet vrijwel zeker dat hij die assen niet uit de bak heeft gehaald bij het vervangen van z'n remschoenen.

Succes en de groetjes, Bart

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 13 feb, 2007 17:29

Helpt het misschien als je het remcylindertje verwijdert, dan de schoenen van boven af op hun plek hangt, daarna het remcylindertje weer monteerd om vervolgens de remschoenen af te monteren? :roll:

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » di 13 feb, 2007 17:43

in Haynes staat zeer duidelijk dat de braking-shoes separate placement. met andere woorden apart. dat ijzeren tussen stuk aan één kant monteren dan die helft erin schuiven dan de andere helft erin lepelen. dat tussen stuk vast zetten en als laatste pas de veer. ik heb geen scanner staat er namelijk heel duidelijk met foto's uitgelegd.
C'est une bonne voiture

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » di 13 feb, 2007 17:50

Je kunt het best eerst de remschoenen op hun plek zetten en dan m.b.v. een schroevendraaier en tang de veer op zijn plek zetten.
Als je hem geassembleerd monteerd zal je de rubber cups van de remcylinder beschadigen.
De rencylinder zal ik niet loshalen als dit niet nodig is, de remlijdingen zijn kwetsbaar en je wilt geen lekkage.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » di 13 feb, 2007 17:55

Zie ook de site van het eendeei:
http://www.eendeei.nl/oud/eendologie/211003.htm

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 13 feb, 2007 19:05

Ja ik was ook al bang voor de remleidingen, ze zitten er ook net op. Ik volgde gewoon de handleiding van 'how to restore a citroën 2cv," maar de beste man had een andere uitgaande as.

Ik ga s ff proberen of t me wel lukt apart, dat wou eerst dus ff lekker niet want t veertje schoot steeds weg :?
remleidingen zijn trouwens best wel n beetje verbogen tijdens het erop zetten, k hoop dus dat ze nog goed zijn.
MyAmi Spring Break

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 13 feb, 2007 20:48

AK350, eerst monteren met of zonder handrem eraan vast?
MyAmi Spring Break

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » wo 14 feb, 2007 21:27

Ik heb de koperen stelmoeren van de handremkabels los gemaakt en ze vervolgens op het ijzer achter de schoenen geschoven.
Het is een friemelwerk om de kabels en de veer op hun plek te krijgen.

Ik zie dat in de link van het eendeei ook over het verwijderen van de remcylinder wordt gesproken, dit heb ik zelf nooit gedaan om de voeringen te wisselen.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » wo 14 feb, 2007 22:51

Het is aan de linkerkant gisteren eindelijk gelukt, ik heb idd de cilinders eraf gehaalt, handrem ingehaakt, de schoenen vastgezet op de pinnen en de onderste scharnieren, vervolgens de veer erop gezet [ditmoest zelfs nog met zn 2en, want een stug ding], toen heeft mn vader met een tang de schoenen uit elkaar gehouden [met veel kracht], terwijl ik het stalen "ding" ertussen wurmde. Maar ik was eerst al tweeëneenhalf uur bezig geweest, dus ik durfde er de cilinders er nog niet in terug te zetten, ik wou thee.

Strax idd de handremkabels weer terugzetten, maar eerst cilinder terug centreren van de schoenen, andere kant en de adaptor voor de handrem vastmaken. Die vleugelmoeren waren ook al heel leuk bij het demonteren, maar goed. Als het eendmaal gelukt is ben ik toch wel weer blij :) super bedankt allemaal, iig!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie