Pagina 1 van 3

gaatjes in veerpot hoort dat?

Geplaatst: do 15 feb, 2007 22:51
door Erikjan
Hallo, ik kom er net achter dat er 3 gaatjes in mijn veerpotten zitten. Het lijkt of ze niet zijn geboord maar dat het gestanst is. Horen deze gaatjes in een veerpot bus? Of moet ik ze dicht lassen.

Geplaatst: do 15 feb, 2007 22:52
door Lelijke Eend
Die horen er orgineel niet in. Ze moeten namelijk luchtdicht zijn omdat ze (deels) werken met vacuum (al gelooft niet iedereen dat).

Geplaatst: do 15 feb, 2007 22:58
door Lelijke Eend
Overigens, ik zou ze toch niet dichtlasen omdat er anders aann de binenkant bobbels kunenn ontstaan waardoor de schotel (verbinding tussen veer en trekstang) dan niet meer kan glijden. Hij blijft dan 'haken' op die bobbel(s). verder kunnen de spiraalveren te heet worden waardoor de materiaaleigenschappen (veerkracht, hardheid) veranderen.

Geplaatst: do 15 feb, 2007 23:12
door Erikjan
@ lelijke eend

De veerpotten zijn ophet moment open. De voorste deksels waren verrot. Dus de veren zijn er uit, anders zou ik er zo en zo niet aan gaan lassen. Maar het is dus niet orgineel dan ga ik zorgen dat zo of dicht gaan of ik regel ander bussen.

Geplaatst: do 15 feb, 2007 23:18
door Lelijke Eend
Ok ! Succes !

Geplaatst: do 15 feb, 2007 23:26
door Erikjan
bedankt voor de snelle reactie

Geplaatst: vr 16 feb, 2007 11:22
door backfire
Euh, maar hoe zit dit dan met achteraf vullen van de veerpot met wonderolie. Daarbij moet er een gaatje geboort worden. Tevens zijn je centreerbussen zo hol als de pest dus de lucht kan daar gewoon lekker door heen blazen. Of zit ik nu weer verkeerd te denken. ?

Geplaatst: vr 16 feb, 2007 11:32
door Tom Duckpower
Lelijke Eend schreef:Ze moeten namelijk luchtdicht zijn omdat ze (deels) werken met vacuum (al gelooft niet iedereen dat).
hoe werkt de open veerpot van een (Sahara? 2cv4x4) dan? Die zijn helemaal open (veren volledig zichtbaar)
Afbeelding

Geplaatst: vr 16 feb, 2007 16:47
door bartje2212
engelse uitvoering? (stuur rechts)

is veel leuker zo'n open veer...

Geplaatst: vr 16 feb, 2007 17:02
door Bartje
Dat zijn niet de veren van een sahara, maar open vering voor een Barbour 4x4 die werken zeker niet met een vacuum...

En ja het ziet er mooier uit en is lekker praktisch als je aan je vering wilt sleutelen, maar de punten van het chassis waar de veren opsteunen moeten ook sterker zijn omdat een normale veerpot een deel van de last draagt.

Groetjes Bart

Geplaatst: vr 16 feb, 2007 17:04
door Lelijke Eend
backfire schreef:Euh, maar hoe zit dit dan met achteraf vullen van de veerpot met wonderolie. Daarbij moet er een gaatje geboort worden. Tevens zijn je centreerbussen zo hol als de pest dus de lucht kan daar gewoon lekker door heen blazen. Of zit ik nu weer verkeerd te denken. ?
Je denkt prima want daar kan de wonderolie doorheen ;)

Geplaatst: vr 16 feb, 2007 19:40
door backfire
Ja dus dan kunnen de potten ook geen vacuum opbouwen ;)

Geplaatst: vr 16 feb, 2007 19:57
door Lelijke Eend
Tussen de schotels wel ! :D

Geplaatst: vr 16 feb, 2007 20:55
door bartje2212
ja, daar zou het wel kunnen....maar omdat je de trekstangen kunt draaien en naar binnen duwen (bij mij wel als ie opgekrikt is) denk ik niet dat het echt luchtdicht afgesloten is...of de mijne zijn heel rot (niet onmogelijk). Of de trekstangen moeten zo netjes in de schotels passen dat als er spanning op staat ze dus wel een lucht dichte afsluiting vormen....

Geplaatst: vr 16 feb, 2007 21:17
door Lelijke Eend
Hoeft ook niet luchtdicht te zijn.

Stel je dit voor: je rijdt over een drempel en de voorwielen veren in. Dit gaat enorm snel. Daardoor wordt de voorste veerschotel een stukje naar voren getrokken en wordt de ruimte tussen de veerschotels groter. Hierdoor ontstaat er een vacuum. Reden: die ruimte wordt zo snel groter dat de lucht niet snel genoeg via de kleine gaatjes die er (inderdaad) in de veerschotels zitten tussen de schotels kan komen en zo ontstaat er een vacuum. Daardoor wordt de achtervering al iets stugger.

Natuurlijk is het NIET zo dat als je een veerpot bouwt zonder veren er in en monteert, de Eend netjes omhoog blijft staan ;) In no-time (1 seconde of minder schat ik) zakt je Eend finaal door z'n hoeven tot tegen de rubber aanslagen.