contactpunten stellen volgens contacthoek

marco schrijver

contactpunten stellen volgens contacthoek

Bericht door marco schrijver » za 20 sep, 2003 00:46

Ik heb net de contacthoek van m'n motor eens bepaald. Ik telde 44 tanden op het vliegwiel terwijl de punten open waren.
Eerder las ik hier dat, volgens de site van Jeroen Cats, ze 44 - 40 tandjes dicht zijn! Ik dus denken verdomme dat is precies verkeeerdom!. Ik verstellen naar 65 tanden open! Nou dan past er wel een voelermaat van 4mm tussen mijn punten!!!

Ik heb het idee dat dat verhaal niet klopt en dat het precies andersom moet zijn 63 - 67 tanden dicht, hetgeen precies klopt met het werkplaatshandboek een contacthoek van 105 graden op de nokkenas.

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Contacteer:

Bericht door Daffy » zo 21 sep, 2003 11:01

Waarom zou je in hemelsnaam tanden gaan tellen , als er gewoon een 40/100 voelermaat tussendoor gehaald kan worden?????????????????
Als je geen voelermaat bij de hand hebt , kan je de punten tijdelijk op het oog stellen.
De motor loopt toch wel zodra de punten open en dicht gaan!!
Daffy

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » ma 22 sep, 2003 13:51

Je hebt gelijk, de openingshoek moet 44 tandjes zijn. Ik doe het zelf ook zo, is nog sneller gebeurd als het zoeken naar je voelermaat, en beter! Het komt niet zo heel nauw maar als je contacthoek echt te groot is gaat je bobine kapot en bij een te kleine contacthoek heb je een te zwakke vonk bij hoge toerentallen. Het 'op het oog' afstellen zou ik alleen in noodgevallen doen.

Als je geïnteresseerd bent in de techniek van een eend, en niet alleen maar wilt dat ie het doet, kun je ook eens kijken op de sites van C-laus en der Entenschnabbel

Bullit, ik ben een gebruiker.... :wink:

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 22 sep, 2003 19:29

In de tijd dat iemand 44 tanden op het vliegwiel geteld heeft , en tegelijkertijd kijkt of, en wanneer de puntjes openen , kan een normaal sleutelaar ( dus niet eens een super eendenkenner) , al met de eend onderweg zijn om voelerlint te gaan halen.
Krijg een beetje het gevoel dat mijn (gekregen) benaming een beetje steekt
De methode van tandentellen komt m.i. van pas als je totaal geen inzicht hebt op de 0,4 mm , of als je het moeilijk wilt doen als het makkelijk kan.
Zoals jullie konden lezen , stelde ik ook een vraag , namelijk , waarom men in hemelsnaam tanden zou gaan tellen.
Hier heb ik nog steeds geen antwoord op!
Daffy :lol:
Laatst gewijzigd door Daffy op do 25 sep, 2003 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » ma 22 sep, 2003 19:49

Het is misschien overdreven en onpraktisch om je contacthoek op de graadprecies in te stellen, zeker wanneer je weet dat het plastic nokje in het begin snel afslijt, maar tandjes tellen vind ik echt geen onzin. Allereerst is het voor diegene die z'n eend niet alleen met zo min mogelijk moeite en kosten op de weg wil houden, maar ook oog heeft voor de techniek een mooie manier om hier inzicht in te krijgen. Ten tweede: het kan zeer zeker praktisch zijn:
1. wanneer je geen voelermaat hebt
2. Bij een controle, je hoeft je ontsteking niet te openen.

Bullit, die ziek thuis is gebleven en vandaag een recordaantal posts heeft gepost.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 22 sep, 2003 23:39

Reden 3: met een voelermaat is niet altijd even precies als er -zonder dat je het merkt- er en vuiltje tussen je voelermaat een contactvlakken komt (diut heb ik niet van mezelf, dit heb ik 'gejat' van Gerard).

Daarbij: in mijn ogen is preciezer alleen maar beter, want hoe meer je iets ongeveer gaat doen (zovan, ach, doe maar een afstand van 1 hele mm tussen de contactpuntjes), hoe slechter het is.

Gewoon lekker tanden gaan tellen hoor! Ga ik ook doen (ooit ofzo).
Afblijven.

marco Schrijver

tanden tellen

Bericht door marco Schrijver » di 23 sep, 2003 11:52

Het afstellen van de contactpunten lukt inderdaad prima met een voelermaat. Dat blijkt ook wel, ik telde 44 tanden met de punten open.

Ik ben tanden gaan tellen omdat men daar hier melding van maakte en heeft verwezen naar de site van Jeroen Cats. Alleen klopt dat verhaal niet, het staat er precies verkeerd om. Er wordt beweerd dat de punten 63 tot 67 tanden, op het vliegwiel, open zouden moeten zijn (dat kan je meten en tellen als je een lampje tussen de draden die naar de bobine gaan aansluit, een ''-" van de punten, en een plus van het contact). Die bewering klopt niet het moet zijn 63 - 67 tanden dicht. Je lampje brandt dan.
Waarom doe ik dat? omdat ik dat leuk vind!!!!
Bovendien is het inderdaad een manier om snel, zonder dat er iets uitelkaar hoeft, te controleren of de punten versleten zijn.

De contacthoek zou 105 graden moeten zijn volgens de handboeken. Op de nokkenas sluiten en openen de contactpunten tweemaal per hele omwenteling. Voor 1 maal openen en dichtgaan maakt de nokkenas dus een halve omwenteling wat overeenkomt met 180 graden.
Het vliegwiel draait tweemaal zo snel, een halve omwenteling van de nokkenas is dus een hele op het vliegwiel. 105 graden op de nokkenas komt dus overeen met 210 graden op het vliegwiel. 210 graden komt overeen met 58 %, totaal heb je 107 tanden op het vliegwiel, daarvan 58 % is ongeveer weer 63.

Maar eh...... niet moeilijk doen;

Bougies eruit, lampje aansluiten tussen de plus en de min die naar de bobine gaan, contact aan, met een schroevendraaier de motor in de draairichtig op het vliegwiel ronddraaien, lampje aan 63 -67 tanden tellen, lampje uit 40 - 44 tanden tellen. :idea:

Je moet nu nog wel controleren of de ontsteking op tijd staat!!!

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Punten afstellen

Bericht door Gerard2cv » wo 24 sep, 2003 08:42

Waarom kopen we geen multimetertje,waarmee je ook de contacthoek kan meten.dan
kan je de puntjes met een draaiende motor keurig afstellen en precies zonder foutjes.
En kan je later zonder iets te demonteren zien of ze nog goed staan of niet.Zo duur zijn
die tegenwoorfig toch niet meer.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 24 sep, 2003 12:27

hoe doen we dat dan gerad??????

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Contacthoekmeter

Bericht door Gerard2cv » wo 24 sep, 2003 14:24

Je sluit de draadjes van de meter aan op de draad die naar de punten gaat en aan massa
Je poets de nieuwe puntjes schoon (zit altijd een vet laagje op als bescherming)
Je monteerd ze in ca.de oude stand(di.meestal in het huisje te zien)
dan de ontsteking weer op de motor en starten,Dan stel je de punten daaied af op 52°
dan kan het nokje nog iets slijten.Daarna het desel erop en met pen en gat de vroegste
van de 2 nokken optijd zetten.Boutjes goed vast en klaar ben je en de puntjes zijn niet
meer aangeaakt.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 24 sep, 2003 17:39

oja dank je wel gerard maar ik moet dat toch een keer in de praktijk zien dus als het zover is doe ik dat of ik zet mijn nieuwe 123 erin die ik nog heb liggen. ik heb namelijk net nieuwe punten laten monteren

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Ontsteking

Bericht door Gerard2cv » do 25 sep, 2003 07:55

Hallo Ramon.
Dan kan je natuurlijk beter je 123 ontsteking monteren,dan ben je er voor altijd vanaf.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 26 sep, 2003 12:16

ja maar heb net nieuwe punten en her rijd 1000x beter als met de 123 start veel beter enz. beetje raar maar als de punten niet goed meer zijn gaat de 123 er weer in

Jac-Mirko
Beginner
Beginner

Bericht door Jac-Mirko » vr 24 okt, 2003 02:30

Hé dat is grappig!

Ik lees overal op internet dat je nieuwe puntjes moet doen, afstellen en dan een 123 er zetten... Hoef je nooit meer te stellen en de puntjes blijven heel. Een veel krachtiger vonk met als geheel resultaat een prima lopende motor.

Maar nu zegt Ramon dat z'n motortje beter loopt zonder 123 en met nieuwe punten...

Ben ik in de war of is dit de waarheid??

Jac-Mirko is in de war...
Eend she beautiful!

PN-89-FS Club
LX-04-BB

Acadiane (te koop - €800)
HY (verkocht)

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Ontsteking

Bericht door Gerard2cv » vr 24 okt, 2003 08:17

hallo Jac-Mirko,Je hebt het niet helemaal begrepen,maar dat kan ik begrijpen.Een 123 ont-
steking is een door een electronicaman ontworpen om het moeilijk te vervangen van de
eend ontsteking te moderniseren in een electronische ontsteking voor de eend.Maar
wat begrijpelijk is zitten hier wat beginnersproblemen in,wat hij meestal goed oplost.
Maar voor die electr.ontsteking gaat het hele ontstekinghuis met punten uit de auto.

Gesloten