was:[aandrijfashoes bakzijde] nu: vervangen aandriijfas

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

was:[aandrijfashoes bakzijde] nu: vervangen aandriijfas

Bericht door Michiel van G. » ma 26 mar, 2007 18:13

Mijn dyaantje is lek, en niet zo'n klein beetje ook.
Haar ashoezen-bakzijde zijn verteerd, aan de ene zijde compleet lek (smeerboel!) aan de andere kant begint het.

vervangen dus!

Wie heeft dit al eens gedaan en kan mij zeggen hoe ik dit het beste kan aanpakken?
daarnaast, aangezien ik de aandrijfas toch los heb, is het slim meteen de remschijven te vervangen?
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op do 24 mei, 2007 09:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Verbruik: Afbeelding

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 26 mar, 2007 18:14

Is wel makkelijk, maar of het slim/nodig is?Ligt eraan hoe ver je schijven versleten/ingesleten zijn?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 26 mar, 2007 18:21

tsja, zit wel duidelijk een rand op van het inslijten door de jaren heen (denk zo 1 - 1.2 mm per kant (eig. best veel!)

maar ik zag dat die ashoezen vast zitten met een soort omgebogen klemmetjes: hoe daarmee te werk gaan? lijkt me niet best als de nieuwe ashoezen niet goed aansluiten namelijk.
Verbruik: Afbeelding

Basss
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: do 28 jul, 2005 10:02
Locatie: Haaksbergen

Bericht door Basss » ma 26 mar, 2007 22:16

Michiel van Ginkel schreef:tsja, zit wel duidelijk een rand op van het inslijten door de jaren heen (denk zo 1 - 1.2 mm per kant (eig. best veel!)

maar ik zag dat die ashoezen vast zitten met een soort omgebogen klemmetjes: hoe daarmee te werk gaan? lijkt me niet best als de nieuwe ashoezen niet goed aansluiten namelijk.
Hey, ik had laatst precies hetzelfde... flink lek, flinke scheur, aan de bak kant..
Maar goed, errug makkelijk te fixen.

Die omgebogen klemmetjes breken af als je ze openbeugt, dus die moeten gewoon meteen weg gegooid.. bij mn nieuwe ashoes zat een goede dikke tyrap.. en die er flink strak omheen gedraaid.. vast is vast.

De as kreeg ik bij het wiel niet echt lekker los, maar aan de bakkant zit de as met 6 bouten vast .. die 6 bouten los.. het schuifstuk in het midden van de as uit elkaar schuiven en hoppa, je kan bij de hoes..
Heel makkelijk, en ook heel makkelijk opnieuw in te vetten daardoor.

Succes in ieder geval!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 26 mar, 2007 22:20

bij mij is het niet één scheur, maar allemaal héle kleintjes precies in de knik van het rubber...
Verbruik: Afbeelding

Basss
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: do 28 jul, 2005 10:02
Locatie: Haaksbergen

Bericht door Basss » di 27 mar, 2007 12:50

Michiel van Ginkel schreef:bij mij is het niet één scheur, maar allemaal héle kleintjes precies in de knik van het rubber...
Oh oh.. je hebt waarschijnlijk ook je motor onder zitten met die akelige zwarte vet vlekjes?
(had ik namelijk, door de gaatjes lanceerde t vet overal heen)

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 27 mar, 2007 13:52

jeps :P hele schutbord aan de bestuurderskant zit onder de spikkels. vandaar dat het me toch zinvol lijkt de hoezen te vervangen :D
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 6 apr, 2007 21:12

heb vandaag één hoes vervangen.
Wat een ***-klus! je kan er voor geen meter bij en OVERAL zit vet...
zag eruit als een zwarte piet!
morgen de andere kant... hopelijk minder smerig, daar is het vet namelijk nog niet úit de hoes, dus gewoon een kwestie van as van de bak halen, uit het schuifstuk en dan boven een oude emmer de oude hoes eraf en de nieuwe erop schuiven. Hopelijk gaat het dan wat minder SMEERig. :D
Verbruik: Afbeelding

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 7 apr, 2007 00:09

vergeet je niet de hele handel te vullen met vet.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » za 7 apr, 2007 10:36

Een blonde zwarte piet, altijd een evenement :lol:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 7 apr, 2007 19:26

backfire schreef:vergeet je niet de hele handel te vullen met vet.
En niet te weinig, lekker veel...
Ik heb de grote omtrek vast gezet met van die originele stripjes die moeten erbij te krijgen zijn. De kleine omtrek met ti-raps
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 9 apr, 2007 16:14

zo, vandaag de andere kant gedaan. Ging al een stuk makkelijker! was compleet een uurtje werk. nu kan ik eindelijk weer rijden zonder die vieze smeerboel.

alleen ligt het volgende weer op de loer:
mijn rechter voorband heeft haarscheurtjes in het loopvlak, en een soort winkelhaakje aan de zijkant (banden zijn van 2003) ik zag geen canvas, maar ik vraag me af of dit veilig is... wat denken jullie?
de linker heeft overigens die haarscheurtjes ook, maar wel minder. zouden dit droogtescheurtjes kunnen zijn?
Verbruik: Afbeelding

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » ma 9 apr, 2007 19:12

geef je niet iedere dag je bandjes netjes water met een gietertje? nou dan vraag je erom he ;)

geen idee waar het aan ligt, ik heb geen last van gescheurd rubber geloof ik.

wel een linkervoorband met een kritisch profiel... hoeveel profiel moet er eigenlijk minimaal op zitten en waar meet je dat? (midden? rand?)

(edit: ok, sorry, hoezo offtopic)
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 9 apr, 2007 20:20

zijn de banden echt van 2003 of heb jij ze gekocht in 2003.

haarscheurtjes in het loopvlak, of er tussen? Klinkt namelijk als een uitgedroogde band. ze kunnen er op afgekeurd worden, dus als de keurmeester er nog niets van heeft aangegeven dan zijn ze nog binnen de toleranties.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 9 apr, 2007 20:23

dotcode geeft aan 2003.
Nog niet echt oud dus.
de haarscheurtjes zitten zegmaar om het loopvlak heen, ertussen dus.
het is niet ernstig, maar toch, ik heb geen zin om van de zomer in frankrijk een klapband te krijgen oid...
Verbruik: Afbeelding

Plaats reactie