Wie weet Acadiane motor

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Wie weet Acadiane motor

Bericht door hoiwessy » vr 6 apr, 2007 11:12

Ik zoek een motor voor mijn Acadiane.

Volgens de lijsten van 2cv.nl en Cats bestaan er geen Acadianes met een AK2 motor met dubbele carburateur.

Die heb ik nu wel maar de motor produceert tijdens start en rijden wel erg veel blauwe rook. Ik heb de wagen pas en heb de indruk dat de vorige eigenaresse met veel te weinig olie heeft gereden.

Maakt het uit als ik zuinig wil rijden met welke motor ik rijd ? Maakt een Ak2 of een AM2A verschil ?

Nou ja, wie een echt goede motor heeft mag me mailen als je wilt.

Mart

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 6 apr, 2007 12:48

wil je niks zelf gaan reviseren dan kan je tijdelijk blijven rijden tot ie klaar is

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 6 apr, 2007 12:49

Waarom koop je voor 250 euro niet een compleet nieuwe set cilinders, zuigers en zuigerveren. Nieuw pakkingsetje voor een paar euro en je bent klaar.

Straks geef je 150 euro uit voor een andere motor en dan weet je nog niet wat je er aan hebt.

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » vr 6 apr, 2007 19:20

Ik wil best zelf een motor opknappen maar heb dat nog nooit bij de hand gehad.

Ook zelf cinlinders, zuigers en zuigerveren aanbrengen heb ik aan gedacht maar als er ergens wat meer lekt, keerringen ofzo of er is iets met de krukas is dan ben ik ook weer niet zover.

Ik kan een AM2A motor kopen voor 100 eus waarvan de krukas speling heeft. Is het voor een leek te doen om zelf deze krukas te vernieuwen. Een motor in- en uitbouwen kan ik wel maar heb geen speciaal gereedschap voor een motor.

Een motor die langere tijd stil ligt moet eigenlijk lijkt me toch wel helemaal nagekeken worden, dus uit elkaar. Heb ik als leek speciaal gereedschap nodig voor keerringen, krukas.....etc ?

Mart

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 6 apr, 2007 19:50

Nee,eigenlijk alleen een goede momentsleutel. Verders het is redelijk standaard gereedschap en soms wat creativiteit.

En als je cilinders gaat vervangen, dan ff bij je leverancier vragen welke pakkingen je dan daarbij nodig hebt. Zo gepiept.

Oh en niet vergeten voelermaatjes om als laatste de klepspeling af te stellen.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » vr 6 apr, 2007 21:15

hoiwessy schreef: Ook zelf cilinders, zuigers en zuigerveren aanbrengen heb ik aan gedacht maar als er ergens wat meer lekt, keerringen ofzo of er is iets met de krukas is dan ben ik ook weer niet zover.

Ik kan een AM2A motor kopen voor 100 eus waarvan de krukas speling heeft. Is het voor een leek te doen om zelf deze krukas te vernieuwen. Een motor in- en uitbouwen kan ik wel maar heb geen speciaal gereedschap voor een motor.
100 euro voor een blok waar de krukas zeker speling heeft? en dan weet je nog niet eens de staat van de rest van de onderdelen? Dat is gewoon te duur.

vaak is alleen het vervangen van de zuigerveren voldoende en zijn de zuigers en cilinders nog goed, maar dat kun je nagaan. Keerringen en pakkingen vervangen doe je gewoon als je toch al bezig bent, en is niet zo moeilijk.

wat betreft het zelf opknappen van een motorblok, zolang je de carters niet splitst is er eigenlijk niet zoveel aan. als de krukas nog goed is heoft dat niet te gebeuren dus valt het allemaal wel mee. Ik zou even kijken hoe je zuigers en cilinders zijn. en evt zuigerveren vervangen.
de klepseals zijn waarschijnlijk ook aan vervanging toe als ik dat zo lees.
Ami 8 break

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » za 7 apr, 2007 11:34

Hé Evan,

Jouw advies is dus eigenlijk om mijn AK2 motor die nu in mijn acadiane zit te gaan repeareren. In elk geval andere zuigerveren en misschien zuigers / cilinders.

Een vraagje nog ;

Wat gaat er slijten als er redelijk vaak met te weinig olie is gereden.

Mart

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 7 apr, 2007 18:32

Alles, maar waarschijnlijk het eerste wat de geest gaat geven zijn de bigend
drijfstang lagers.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » zo 8 apr, 2007 10:20

Bigend...., kent de vraagbaak niet maar is dit hetzelfde als drijfstangkoplager ? wel heel gespecialiseerd werk wat ik niet kan uitvoeren.

Als ik een ander setje koop zuiger/zuigerveren en cilinder zitten daar dan ook die bigendlagers bij met drijfsang ?

Mart

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » zo 8 apr, 2007 19:49

volgens mij zou je dan juist een krukas met drijfstangen moeten kopen; wordt dacht ik in zijn geheel geleverd...
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » zo 8 apr, 2007 21:42

Oh ja, tuurlijk. Da's dan een hele operatie zeg.

Een andere motor is wel wat makkelijker en vlugger werken. maar goed, zoals al goed geopperd, dan weet ik nog niet wat het is. blijkt pas als ie draait.

De eigenaar wil nu de AM2A motor met een goede krukas leveren en helemaal nagekeken voor 220 eus. Is dat nog te duur of kan ik echt niets goedkopers vinden denken jullie.

Mart

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 17 dec, 2007 21:10

Tussen de 50 en 75 euro max. betalen voor een blok waar je de geschiedenis niet van kent. Belangrijk is dat de krukas in orde is. Die busjes kun je zelf niet vervangen en is een specialistisch werkje. Zuigers en cilinders kun je wel zelf doen. Ik zou gewoon je eigen blokje opknappen.

Of je moet ergens een prima lopend blok vandaan halen en die erin doen. Dan mag ie wel wat meer kosten.

Maar 100 euro voor een blok met slechte krukas is gewoon te zot.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 17 dec, 2007 21:30

ik heb er ook nog 1 liggen een erg luxe versie :D als je koelvin aantrekt beweegt het vlieg wiel ook :lol: hehehe

moewa acadiane motors zijn op zich moeilijk te krijgen, dat heb ik vernomen naar de verkoop van 1 van mijn motors.

ik zeg gooi er een nieuwe set zuigerveren om en ''she runnings like a dream'' :P
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 2 jan, 2008 23:17

is een dyane motor het zelfde als een acadiane?
heb nog wel dyane motor staan!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 2 okt, 2005 15:25
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jaspersch » wo 30 jan, 2008 11:16

Nee, een Acadiane heeft minder (!) PK's dan een een Dyane-motortje. Weet niet of 'ie meer koppel heeft...
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)

- liberté, toujours

Plaats reactie