Pagina 1 van 2
Wie weet Acadiane motor
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 11:12
door hoiwessy
Ik zoek een motor voor mijn Acadiane.
Volgens de lijsten van 2cv.nl en Cats bestaan er geen Acadianes met een AK2 motor met dubbele carburateur.
Die heb ik nu wel maar de motor produceert tijdens start en rijden wel erg veel blauwe rook. Ik heb de wagen pas en heb de indruk dat de vorige eigenaresse met veel te weinig olie heeft gereden.
Maakt het uit als ik zuinig wil rijden met welke motor ik rijd ? Maakt een Ak2 of een AM2A verschil ?
Nou ja, wie een echt goede motor heeft mag me mailen als je wilt.
Mart
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 12:48
door Ramon
wil je niks zelf gaan reviseren dan kan je tijdelijk blijven rijden tot ie klaar is
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 12:49
door backfire
Waarom koop je voor 250 euro niet een compleet nieuwe set cilinders, zuigers en zuigerveren. Nieuw pakkingsetje voor een paar euro en je bent klaar.
Straks geef je 150 euro uit voor een andere motor en dan weet je nog niet wat je er aan hebt.
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 19:20
door hoiwessy
Ik wil best zelf een motor opknappen maar heb dat nog nooit bij de hand gehad.
Ook zelf cinlinders, zuigers en zuigerveren aanbrengen heb ik aan gedacht maar als er ergens wat meer lekt, keerringen ofzo of er is iets met de krukas is dan ben ik ook weer niet zover.
Ik kan een AM2A motor kopen voor 100 eus waarvan de krukas speling heeft. Is het voor een leek te doen om zelf deze krukas te vernieuwen. Een motor in- en uitbouwen kan ik wel maar heb geen speciaal gereedschap voor een motor.
Een motor die langere tijd stil ligt moet eigenlijk lijkt me toch wel helemaal nagekeken worden, dus uit elkaar. Heb ik als leek speciaal gereedschap nodig voor keerringen, krukas.....etc ?
Mart
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 19:50
door backfire
Nee,eigenlijk alleen een goede momentsleutel. Verders het is redelijk standaard gereedschap en soms wat creativiteit.
En als je cilinders gaat vervangen, dan ff bij je leverancier vragen welke pakkingen je dan daarbij nodig hebt. Zo gepiept.
Oh en niet vergeten voelermaatjes om als laatste de klepspeling af te stellen.
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 21:15
door Evan
hoiwessy schreef:
Ook zelf cilinders, zuigers en zuigerveren aanbrengen heb ik aan gedacht maar als er ergens wat meer lekt, keerringen ofzo of er is iets met de krukas is dan ben ik ook weer niet zover.
Ik kan een AM2A motor kopen voor 100 eus waarvan de krukas speling heeft. Is het voor een leek te doen om zelf deze krukas te vernieuwen. Een motor in- en uitbouwen kan ik wel maar heb geen speciaal gereedschap voor een motor.
100 euro voor een blok waar de krukas zeker speling heeft? en dan weet je nog niet eens de staat van de rest van de onderdelen? Dat is gewoon te duur.
vaak is alleen het vervangen van de zuigerveren voldoende en zijn de zuigers en cilinders nog goed, maar dat kun je nagaan. Keerringen en pakkingen vervangen doe je gewoon als je toch al bezig bent, en is niet zo moeilijk.
wat betreft het zelf opknappen van een motorblok, zolang je de carters niet splitst is er eigenlijk niet zoveel aan. als de krukas nog goed is heoft dat niet te gebeuren dus valt het allemaal wel mee. Ik zou even kijken hoe je zuigers en cilinders zijn. en evt zuigerveren vervangen.
de klepseals zijn waarschijnlijk ook aan vervanging toe als ik dat zo lees.
Geplaatst: za 7 apr, 2007 11:34
door hoiwessy
Hé Evan,
Jouw advies is dus eigenlijk om mijn AK2 motor die nu in mijn acadiane zit te gaan repeareren. In elk geval andere zuigerveren en misschien zuigers / cilinders.
Een vraagje nog ;
Wat gaat er slijten als er redelijk vaak met te weinig olie is gereden.
Mart
Geplaatst: za 7 apr, 2007 18:32
door André Post
Alles, maar waarschijnlijk het eerste wat de geest gaat geven zijn de bigend
drijfstang lagers.
Geplaatst: zo 8 apr, 2007 10:20
door hoiwessy
Bigend...., kent de vraagbaak niet maar is dit hetzelfde als drijfstangkoplager ? wel heel gespecialiseerd werk wat ik niet kan uitvoeren.
Als ik een ander setje koop zuiger/zuigerveren en cilinder zitten daar dan ook die bigendlagers bij met drijfsang ?
Mart
Geplaatst: zo 8 apr, 2007 19:49
door bartje2212
volgens mij zou je dan juist een krukas met drijfstangen moeten kopen; wordt dacht ik in zijn geheel geleverd...
Geplaatst: zo 8 apr, 2007 21:42
door hoiwessy
Oh ja, tuurlijk. Da's dan een hele operatie zeg.
Een andere motor is wel wat makkelijker en vlugger werken. maar goed, zoals al goed geopperd, dan weet ik nog niet wat het is. blijkt pas als ie draait.
De eigenaar wil nu de AM2A motor met een goede krukas leveren en helemaal nagekeken voor 220 eus. Is dat nog te duur of kan ik echt niets goedkopers vinden denken jullie.
Mart
Geplaatst: ma 17 dec, 2007 21:10
door TB
Tussen de 50 en 75 euro max. betalen voor een blok waar je de geschiedenis niet van kent. Belangrijk is dat de krukas in orde is. Die busjes kun je zelf niet vervangen en is een specialistisch werkje. Zuigers en cilinders kun je wel zelf doen. Ik zou gewoon je eigen blokje opknappen.
Of je moet ergens een prima lopend blok vandaan halen en die erin doen. Dan mag ie wel wat meer kosten.
Maar 100 euro voor een blok met slechte krukas is gewoon te zot.
Geplaatst: ma 17 dec, 2007 21:30
door siemen
ik heb er ook nog 1 liggen een erg luxe versie
als je koelvin aantrekt beweegt het vlieg wiel ook
hehehe
moewa acadiane motors zijn op zich moeilijk te krijgen, dat heb ik vernomen naar de verkoop van 1 van mijn motors.
ik zeg gooi er een nieuwe set zuigerveren om en ''she runnings like a dream''
Geplaatst: wo 2 jan, 2008 23:17
door siemen
is een dyane motor het zelfde als een acadiane?
heb nog wel dyane motor staan!
Geplaatst: wo 30 jan, 2008 11:16
door Jaspersch
Nee, een Acadiane heeft minder (!) PK's dan een een Dyane-motortje. Weet niet of 'ie meer koppel heeft...